نرم افزار پرینتر سه بعدی رایگان

معرفی انواع نرم افزار پرینتر سه بعدی

معرفی نرم افزارهای پرینترهای سه بعدی 

هر دستگاه CNC که پرینتر سه بعدی نیز یکی از آنها است جهت شروع به کار نیازمند کدهای زبان ماشین است که این کدها در اصل تعیین کننده روش ساخت قطعه سه بعدی هستند. کدهای زبان ماشین با استفاده از نرم افزارهای مخصوص تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

کدهای زبان ماشین در دستگاه های پرینتر سه بعدی با استفاده از نرم افزار پرینتر سه بعدی که به آن نرم افزار اسلایسر نیز گفته می شود تولید می شوند و تقریباً اکثر این اسلایسرها دارای تنظیمات مشابه بوده و در صورت آشنایی با یکی از آنها به راحتی و با کمی جستجو می توانید از بقیه آنها نیز استفاده نمائید.

تقریبا اکثر پرینترهای سه بعدی و بخصوص پرینترهای سه بعدی اپن سورس توانایی اجرای کدهای تولید شده با انواع نرم افزارهای اسلایسر را دارند ولی در برخی از دستگاه های پرینتر سه بعدی تنها می توان از یک اسلایسر خاص استفاده نمود و به همین دلیل قبل از شروع به استفاده از نرم افزار دیگر، از سازگار بودن آن نرم افزار با دستگاه خود مطمئن شوید.

در این مقاله بهترین نرم افزارهای پرینتر سه بعدی که به صورت رایگان ارائه می شوند معرفی شده اند. شما می توانید تمامی این نرم افزارها را رایگان دانلود نموده و استفاده نمائید. برخی از نرم افزارهای پرینتر سه بعدی در زیر آورده شده اند:

  • نرم افزار Cura
  • نرم افزار Slic3r
  • نرم افزار PrusaSlicer
  • نرم افزار Mattercontrol
  • نرم افزار OctoPrint
  • نرم افزار repetier-Host
  • نرم افزار Meshmixer
  • نرم افزار MeshLab
  • نرم افزار Netfabb

نرم افزار پرینتر سه بعدی Cura

این نرم افزار در اصل برای دستگاه های پرینتر سه بعدی اولتی میکر توسعه داده شده است ولی با استفاده از آن می توان اکثر پرینترهای سه بعدی را نیز راه اندازی نمود. این نرم افزار بطور کامل اپن سورس است و در صورتی که دانش برنامه نویسی داشته باشید می توانید آن را اختصاصی سازی نموده و عرضه نمائید.

می توان گفت که این نرم افزار محبوب ترین نرم افزار پرینتر سه بعدی است که کاربران بسیار زیادی دارد و بسیاری از دستگاه های موجود در بازار در این نرم افزار از پیش تعریف شده اند و نیازی به تعریف آن دستگاه ها نمی باشد.

این نرم افزار از نظر کاربری بسیار ساده و راحت است و استفاده از آن نیاز به دانش خاصی نیست. در صورتی که به دنبال نرم افزار حرفه ای با قابلیت تنظیم پارامترهای بسیار زیاد هستید، این نرم افزار را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که امکان تنظیم نمودن 400 پارامتر پرینت سه بعدی در آن فراهم شده است.

یکی دیگر از قابلیت های این نرم افزار پرینتر سه بعدی، قابلیت اتصال مستقیم آن به کامپیوتر است که در این حالت کامپیوتر شما می بایست در طول پروسه پرینت سه بعدی روشن بماند.

نرم افزار پرینتر سه بعدی cura

نرم افزار cura

نرم افزار پرینتر سه بعدی Slic3r

این نرم افزار پرینتر سه بعدی، یک نرم افزار اپن سورس است که قابلیتهای منحصر به فرد بسیار زیادی دارد که شما نمی توانید این قابلیت ها را در نرم افزار دیگر بیابید. ورژن 1.3.0 آخرین ورژن این نرم افزار است که بعد از سه سال تلاش ارائه شده که همراه با این به روز رسانی قابلیت های دیگری مانند infill لانه زنبوری، اتصال مستقیم به کامپیوتر از طریق یو اس بی، پشتیبانی از فایلهای 3MF و غیره نیز به آن اضافه شد.

مقالات آموزشی بسیار زیادی در مورد این نرم افزار وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به راحتی این نرم افزار را استفاده کنید. یکی دیگر از قابلیت های این نرم افزار آن است که می توان فایلهای تولید شده با این نرم افزار را مستقیما توس نرم افزار OctoPrint بکار برد.

نرم افزار پرینتر سه بعدی slic3r

نرم افزار Slic3r

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی PrusaSlicer

نرم افزار پرینتر سه بعدی PrusaSlicer که با استفاده از اسلایسر Slic3r توسعه داده شده است از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در این نرم افزار تنظیمات زیادی در نظر گرفته شده است و برخی از ویژگی های آن منحصر به فرد است. رابط کاربری این نرم افزار بسیار ساده و راحت طراحی شده است بطوریکه کار کردن با آن را راحت کرده است.

در این نرم افزار برخی ویژگی ها مانند ساپورت گذاری اختصاصی، پشتیبانی از چند مواد بطور همزمان و قابلیت تغییر ضخامت لایه های پرینت در راستای ارتفاع مدل جهت دستیابی به سطوح ظریف تر در نظر گرفته شده است که کار کردن با آن را لذت بخش تر نموده است.

از این اسلایسر می توان برای پرینترهای سه بعدی FDM و پرینترهای سه بعدی رزینی بطور همزمان استفاده نمود. همچنین این نرم افزار دارای سطح دسترسی های مختلف به تنظیمات برای افراد مختلف با دانش کاربری متفاوت است.  

به دلیل اینکه این نرم افزار ار هسته نرم افزار Slic3r استفاده می کند، به همین دلیل بسیاری از پروفایل های نرم افزار فوق را نیز بر روی آن تعریف نمود.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Prusaslicer

نرم افزار Prusaslicer

نرم افزار پرینتر سه بعدی Mattercontrol

این نرم افزار در اصل یک نرم افزار طراحی سه بعدی و اسلایسر پرینتر سه بعدی برای کامپیوترهای رومیزی است. علاوه بر اماکن ذخیره کدهای زبان ماشین بر روی فلش مموری و راه اندازی پرینتر سه بعدی از طریق آن امکان راه اندازی و کنترل پرینتر سه بعدی از طریق کابل یو اس بی در این نرم افزار وجود دارد.

صفحه کاربری این نرم افزار بطور خاصی ساختار بندی شده است بطوریکه در سمت چپ آن گزینه های انتخاب فایل و کتابخانه مدل های سه بعدی هندسی جهت وارد نمودن آنها به صفحه پرینت قرار دارد. همچنین امکان ادغام مدل های هندسی با مدل STL و استفاده از آنها جهت ساپورتهای مدل اصلی در این نرم افزار وجود دارد.

از این نرم افزار علاوه بر اسلایس نمودن مدل سه بعدی ، می توان جهت طراحی مدل سه بعدی نیز استفاده نمود. به عبارت دیگر، بر خلاف اکثر نرم افزارهای پرینتر سه بعدی که تنها کار اسلایس و تولید کدهای زبان را انجام می دهند، نرم افزار Mattercontrol نرم افزاری دو منظوره بوده  با استفاده از آن می توان پروسه طراحی و پرینت را تنها در یک نرم افزار اجرایی نمود.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Mattercontrol

نرم افزار Mattercontrol

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی OctoPrint

نرم افزار OctoPrint در اصل هاست پرینتر سه بعدی بر پایه وب است که اجازه کنترل کامل پروسه پرینت سه بعدی و همچنین خود پرینتر سه بعدی را فراهم می نماید. این نرم افزار با استفاده از یک دانگل وای فای مانند رزبری پای که به دستگاه پرینتر سه بعدی شما متصل می شود اجاره کنترل و راه اندازی پرینتر سه بعدی از راه دور و با استفاده از صفحه وب Octoprint را فراهم می نماید.

علاوه بر اینکه می توان از این نرم افزار جهت اسلایس نمودن مدل های سه بعدی استفاده نمود، این نرم افزار تمامی کدهای زبان ماشین تولید شده با نرم افزارهای دیگر را پشتیبانی میکند و تمامی آنها را به صورت تصویری نمایش می دهد.

این نرم افزار با تمامی قابلیت های بالقوه آن نرم افزار رایگان و اوپن سورن است و بحث های بسیار زیادی در مورد این نرم افزار در وب سایتهای مختلف در حال انجام است. وب سایت این نرم افزار در برگیرنده پلاگین های بسیار زیادی است که فعال سازی آنها و استفاده از آنها بسیار آسان است. جهت دانلود این نرم افزار و همچنین پلاگین های مربوطه می توانید به وب سایت این شرکت مراجعه نمائید.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Octoprint

نرم افزار OctoPrint

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی Repetier-Host

نرم افزار پرینتر سه بعدی Repetier-Host را می توان یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پرینتر سه بعدی نامید که در بین سازندگان و یا استفاده کنندگان پرینترهای سه بعدی ریپ رپ طرفداران بسیار زیادی دارد. این نرم افزار هم نرم افزاری اپن سورس است که توانایی بسیار زیادی در اسلایس نمودن و راه اندازی دستگاه های پرینتر سه بعدی دارد.

هر نوع کاربری و در هر سطحی می تواند از این نرم افزار استفاده نماید. این نرم افزار تا 16 عدد اکسترودر را ساپورت می کند و دارای قابلیت ساپورت گذاری منحصر به فردی است و تقریبا تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی FDM را پشتیبانی می کند.

این نرم افزار همچنین امکان کنترل و راه اندازی از راه دور پرینتر سه بعدی را از طریق سرور فراهم می کند و شما می توانید با استفاده از تبلت، گوشی هوشمند و یا کامپیوتر به پرینتر سه بعدی خود دسترسی داشته و آن را کنترل کنید.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Repetier-Host

نرم افزار Repetier-Host

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی Meshmixer

این نرم افزار یک نرم افزار پرینتر سه بعدی بسیار پیشرفته جهت دیدن، چک کردن، ویرایش کردن و اصلاح کردن فایلهای STL است. به کمک این نرم افزار می توانید فایلهای خود را به صورت خودکار ایرادیابی نموده و اصلاح نمائید.

به عنوان مثال، ایراد دیواره یا ضخامت صفر که در بسیاری از مدلهای سه بعدی رایج است را می توان با این نرم افزار یافته و اصلاح نمود. با توجه به حرفه ای بودن این نرم افزار، استفاده از آن توسط افراد مبتدی می تواند سخت باشد ولی راهنماهای بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد که به کمک آنها می توانید نحوه کار با این نرم افزار را فرا گرفته و استفاده نمائید.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Meshmixer

نرم افزار Meshmixer

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی MeshLab

نرم افزار پرینتر سه بعدی MeshLab، یک نرم افزار حرفه ای جهت ویرایش فایلهای STL و اپن سورس است. این نرم افزار اجازه پردازش و ویرایش مش های مثلثی فایلهای STL را فراهم می کند.

ویرایش، تمیز کردن، تعمیر کردن، رندر کردن، تبدیل مش ها و تبدیل مدلها به مدل های Solid از جمله قابلیت های این نرم افزار است. می توان گفت که این نرم افزار، یک ابزار حرفه ای جهت پردازش فایلهای ایجاد شده با استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی و آماده نمودن آنها برای پرینت سه بعدی است.

آخرین نسخه این نرم افزار در سال 2016 ارائه شده است ولی همچنان از آن به عنوان نرم افزار پرینتر سه بعدی محبوب  یاد می شود.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Meshlab

نرم افزار MeshLab

 

نرم افزار پرینتر سه بعدی Netfabb

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از نرم افزارهای بسیار محبوب در بین کاربران پرینتر سه بعدی جهت ایراد یابی و اصلاح ایرادهای احتمالی، همین نرم افزار است. به کمک این نرم افزار می توان تمامی فایلهای STL را قبل از اسلایس نمودن، مورد بازبینی قرار داده و ایرادهای احتمالی را شناسایی و رفع نمود.

این نرم افزار دارای قابلیت بسیار پیشرفته ساپورت گذاری اختصاصی جهت بهینه نمودن پروسه پرینت و قطعات پرینت سه بعدی شده، تعمیر مش ها و ابزارهای طراحی دیگر است.

این نرم افزار بر خلاف سایر نرم افزارهای معرفی شده قبلی رایگان نمی باشد و هزینه بسیار زیادی جهت استفاده از آن باید پرداخت نماید. ولی چنانچه شما دانشجو و یا دانش آموز باشید، می توانید از لایسنس سه ساله رایگان آن استفاده نمائید. ورژن های بسیار متنوعی از این نرم افزار جهت کاربری مختلف ارائه می شود که در هنگام انتخاب و دانلود آن باید این موضوع در نظر گرفته شود.

نرم افزار پرینتر سه بعدی Netfabb

نرم افزار Netfabb

برخی از نرم افزارهای پرینتر سه بعدی در بخش دانلودها جهت دانلود رایگان آورده شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرینتر سه بعدی و نرم افزارهای مربوطه می توانید با کارشناسان واحد فنی و مهندسی تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

 

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *