اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی چقدر اهمیت دارند؟

به طور کلی اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی اجزای داخلی پرینتر های سه بعدی به دو گروه مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌شوند که جز قطعات مصرفی پرینترهای سه بعدی به شمار می‌روند.در ادامه مطالب از برنا پرینتر سه بعدی به توضیح آن‌ ها خواهیم پرداخت.

اجزای مکانیکی پرینترهای سه بعدی کدامند؟(اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی)

 

  • صفحه ساخت 

صفحه ساخت پرینترهای سه بعدی شامل یک صفحه شیشه‌ ای، المنت گرمکن و همچنین یک سری قطعات پلاستیکی هستند.که در واقع وظیفه ساخت قطعه مورد نظر را دارند.

  • صفحه کار داغ و سرد 

صفحات ساخت پرینترهای سه بعدی در حین فعالیت گرم می‌شوند تا از تاب برداشتن قطعه روی صفحه ساخت جلوگیری کند.همچنین سپس بعد از سرد شدن منقبض می‌شوند.در واقع صفحه داغ از خم شدن لبه‌های قطعه جلوگیری می‌کنند.یک سری از پرینترهای سه بعدی هستند که از نوع FDM می‌ باشند و در ساخت آن‌ ها از پلاستیک PLA و PET استفاده می‌شود.

اهمیت قطعات مصرفی در پرینترهای سه بعدی

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

  • فیلامنت 

در ساخت این پرینترها از اجزایی مانند ترموپلاستیک‌ ها استفاده می‌ شود.که در واقع همان فیلامنت هستند و توسط یک قرقره به نازل می‌ رسند.معمولاً از فیلامنت‌ های با قطر 75/1 و 3 میلی‌ متر استفاده می‌شود.

  • اکسترودر 

یکی از قطعات اصلی در واقع هسته مرکزی پرینترهای سه بعدی اکسترودرها هستند. در واقع فیلامنت به اکسترودر وارد می‌ شود و ذوب می‌ شود و سپس به بیرون رانده می‌ شود. اکسترودرها عملکردی مانند چسب‌ های حرارتی تفنگی دارند که برای چسباندن دو قطعه کاربرد دارند.اکسترودرها از دو بخش اصلی انتهای سرد و گرم و قسمت سرد تشکیل می‌شوند.در اکسترودرهای ارتباط مستقیم قسمت‌ های سرد و گرم به هم متصل‌ اند.و فیلامنت از قسمت سرد وارد قسمت گرم می‌شود.

  • چرخنده هابیت 

چرخنده هابیت وظیفه دارد فیلامنت را گاز بگیرد و به قسمت داغ فیلامنت هدایت کند.

  • چرخ‌دنده آیدلر 

آیلدر مانند یک فنر عمل می‌کند و فیلامنت در خلاف جهت چرخ‌ دنده هابیت حرکت می‌کند.آیدلر در واقع کمک می‌کند که سیستم نه در حالت کشش و نه در حالت فشار قرار گیرد.

انتهای داغ اکسترودر و دو فن تعبیه شده برای انتهای داغ (اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی)

اگر انتهای اکسترودر در دماهای بالا داغ شود نیاز به یک فن و سیستم خنک کننده خواهیم داشت که گرما به قسمت پلاستیکی وارد نشود و نازل ذوب نگردد. زیرا گرما ممکن است باعث جمع‌ شدگی فیلامنت شود.

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

  • کارتریج گرم کننده

کارتریج گرم کننده یک قطعه الکتریکی با توان بالاست که وظیفه گرم کردن فیلامنت را دارد.امروزه پرینترهای سه بعدی همگی از کارتریج گرم کننده استفاده می‌کنند. در صورت تعویض کارتریج گرم کننده چاپگرهای سه بعدی حتماً باید توجه کرد که آیا از برق 12 ولت است یا 24 ولت.

  • ترمیستور و ترموکوپل 

ترمیستور و ترموکوپل از جمله قطعاتی هستند که دماسنج الکترونیکی‌ اند.برای اندازه گیری دمای انتهای داغ اکسترودر استفاده می‌شود و برای استفاده در پرینترهای سه بعدی در دماهای خیلی بالا از ترموکوپل استفاده می‌شود.

  • نازل 

نازل قطعه ای است که درون خود سوراخی دارد و فیلامنتی که ذوب می‌شود از آن عبور می‌کند. قطر نازل‌ ها 0.4 میلی‌متر است و برای داشتن سرعت بیشتر می‌ توان از نازل با قطر بیشتر استفاده کرد.

  • فن خنک کننده 

فن‌های خنک کننده در زمان مشخص روشن یا خاموش می‌شوند و لایه کل قطعه پرینت شده را خنک می‌کند.

  • محورهای X,Y,Z 

مکانیسم حرکتی پرینترهای سه بعدی کارتزین به این صورت است.که در هر راستا از یک یا دو موتور استفاده می‌کند.و این پرینترها در فضای سه بعدی مستطیلی کار می‌کنند.در مقابل پرینترهای سه بعدی دلتا دارای سه بازو هستند که همه بازوها توسط یک نازل در جهات و سرعت‌ذهای مختلف با یکدیگر به طور هماهنگ کار می‌ کنند.

میله‌ های بلند رزوه شده 

در پرینترهای سه بعدی از میله‌ های رزوه شده فولادی استفاده می‌شود.ولی در پرینترهای گران قیمت از لیداسکروهای پوشیده شده از کروم استفاده می‌شود.

نوار تسمه 

از نوار تسمه برای حرکت نازل در محور X و Y استفاده می‌شود.و برای تنظیم میزان کشیدگی تسمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استپر موتور 

استپر موتورها باعث می‌شوند که کنترل دقیقی بر روی حرکت خود داشته باشند و در گام‌ های مشخصی دوران می‌کنند.

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

محفظه پرینترهای سه بعدی (اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی)

برای جلوگیری از آسیب به قطعات متحرک و داغ و حتی ورود گرد و غبار به داخل پرینتر سه بعدی بهتر است تمامی قطعات درون یک محفظه بسته قرار گیرد.

قطعات الکتریکی

منبع تغذیه 

منبع تغذیه جریان متناوب 220 ولت را می‌گیرد و تبدیل به برق مستقیم می‌کند.

منبع تغذیه ATX 

در کامپیوترهای خانگی کاربرد دارد و بسیار مقاوم و بهینه است و می‌ تواند ولتاژهای مختلف را خارج کند.

ولتاژ 

برای سرویس و تعویض قطعاتی مخصوصا کارتریج گرم کننده و انتهای داغ اکسترودر در پرینترهای سه بعدی حتما باید از چگونگی نوع ولتاژ 12 ولتی یا 24 ولتی باخبر شد.

ماردبرد 

هسته مرکزی پرینترهای سه بعدی ماردبرد است.که در واقع فرمان‌ ها را دریافت کرده و به اجزای دیگر پرینتر ارسال می‌کند.در مادربرد ابزاری مانند میکروکنترلر و مدارات به کار برده شده است.تا بتواند اطلاعات لازم را دریافت و با کامپیوتر بیرونی در ارتباط باشد.

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی

محرک استپرها 

محرک استپرها در واقع مسئول حرکت موتور درون پرینتر سه بعدی هستند که ماژولار هستند و قابل جداشدن هستند.

رابط کاربری 

یک سری از پرینترهای سه بعدی هستند که می‌ توانند از نمایشگرهای LCD استفاده کنند.و بدون اتصال به کامپیوتر عمل چاپ سه بعدی را انجام دهند.

شکاف SD Card 

SD Cardها کدهای ورودی را بدون نیاز به کامپیوتر می‌توانند دریافت و اجرا کنند.(اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی)

متوقف کننده‌ ها 

وقتی نازل در پرینتر به انتهای محور می‌رسد کلیدی قرار دارد که فعال می‌شود و نقش متوقف کننده را به عهده دارد و از محل قرارگرفتن نازل می‌ توان باخبر شد. گاهی از کلید مکانیکی می‌ توان استفاده کرد اما گاهی نیز می‌توان از کلیدهای اپتیک استفاده کرد.

تنطیم فاصله میانی بین نازل تا صفحه ساخت (اهمیت تجهیزات در کیفیت پرینتر سه بعدی)

برخی از پرینترهای سه بعدی فاصله میان نازل تا صفحه ساخت را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند اما در برخی از پرینترها باید به طور دستی این عمل را انجام داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *