تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی

تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی

شکل سطح مقطع فیلامنت پرینترسه بعدی(تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی)

تلرانس و کیفیت فیلامنت در کیفیت نهایی مدل پرینت شده تاثیر بسزایی دارد.در فیلامنت های پرینتر سه بعدی شکل سطح مقطع فیلامنت بسیار حائز اهمیت می باشند.این پارامتر می بایست در کل طول رول فیلامنت ثابت و یکنواخت باشد.در غیر اینصورت کیفیت مدل پرینت سه بعدی شده افت خواهد نمود.

در شکل زیر تفاوت دو نوع فیلامنت خوب (سطح مقطع کاملاً دایره ای و گرد) و بی کیفیت (سطح مقطع بیضی شکل) نشان داده شده است.

تلرانس فیلامنت پرینتر سه بعدی(تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی)

برای اینکه مدل پرینترهای سه بعدی شده دارای کیفیت سطح خوب و دقت ابعادی بسیار دقیقی باشد، می بایست میزان تزریق فیلامنت در تمامی پروسه پرینت بطور دقیق تعیین گردیده و یکسان باشد.

ولی همانطور که اطلاع دارید تمامی فیلامنتهای پرینترهای سه بعدی نظیر فیلامنت PLA و فیلامنت abs دارای تلرانسی به صورت مثبت و منفی می باشند.این بدان معنا است که قطر فیلامنت در طول رول به اندازه تلرانس آن تغییر می یابد.لذا تعیین دقیق میزان تزریق کمی پیچیده و گاهاً غیر ممکن می باشد.

البته پارامترهای دیگری از قبیل سرعت و دمای تزریق و سرعت پرینت بر کیفیت پرینت تاثیر زیادی دارند که می بایست مورد توجه قرار گرفته و ارتباط بین آنها به درستی برقرار گردد.همانطور که در شکل زیر مشاهده می نمائید مقدار اسمی قطر فیلامنت با حرف D نمایش داده شده است.مجموعه قطر فیلامنت برابر با D+d (تلرانس فیلامنت با d نمایش داده شده است) می گردد.

تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی در هنگام پرینت، حجمی به سطح مقطع واقعی W پرینت می گردد.ولی به دلیل وجود تلرانس در قطر فیلامنت، حجم دیگری به اندازه w نیز پرینت می گردد.در نتیجه حجم پرینت شده قابل کنترل نبوده و مقدار آن برابر W+w و یا W-w خواهد بود.همین باعث افت کیفیت سطح پرینت و متعاقباً افت دقت ابعادی مدل تولید شده می گردد.

تلرانس بر کیفیت مدل پرینت شده تاثیر می گذارد.(تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی)

پارامترهای ذکر شده تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت سطح پرینت دارند.در نتیجه می توان گفت که انتخاب درست فیلامنت می تواند باعث افزایش کیفیت سطح پرینت گردد.در شکل زیر تاثیر فیلامنت بر کیفیت سطح پرینت نشان داده شده است.استفاده از فیلامنت با کیفیت با مقدار تلرانس بسیار پائین، باعث می گردد تا لایه های پرینت بصورت یکنواخت و دقیق روی همدیگر قرار گیرند (عکس سمت چپ).ولی استفاده از فیلامنت نامرغوب باعث می گردد تا لایه های پرینت بصورت منظم روی همدیگر قرار نگرفته و کیفیت سطح پرینت کاهش یابد (عکس سمت راست).

تاثیر تلرانس و کیفیت فیلامنت در میزان تزریق فیلامنت(تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی)

دایره ای و یا گرد نبودن سطح مقطع فیلامنت و یا متغیر بودن سطح مقطع علاوه بر تاثیر در کیفیت سطح پرینت، می توانند باعث بروز ایراداتی در سیستم تزریق نیز گردند.بطور کلی تمامی اکسترودرها و یا تغذیه کننده های فیلامنت دارای یک چرخدنده و یک بلبرینگ هرزگرد هستند.فیلامنت بین چرخدنده و بلبرینگ هرزگرد قرار گرفته و عمل تزریق با چرخش چرخدنده انجام می یابد.میزان فشار وارده به فیلامنت و یا میزان قفل شوندگی فیلامنت در اکسترودر توسط بلبرینگ هرزگرد کنترل می گردد.

تنظیم آن باید به گونه ای باشد که دنده های چرخدنده بتوانند به راحتی و به یک اندازه در فیلامنت نفوذ نموده و آن را جابجا نماید. اعمال فشار زیاد باعث می گردد تا اصطکاک بین فیلامنت و بلبرینگ هرزگرد زیاد شده و متعاقباً فشار زیادی به موتور اکسترودر وارد شده و دنده های چرخدنده خیلی زود مستهلک شوند.

تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی در صورت کم بودن میزان فشار وارده، احتمال سر خوردن فیلامنت در اکسترودر وجود خواهد داشت که می تواند منجر به تزریق ناموفق گردد.در شکل زیر نمایی از یک سیستم اکسترودر نشان داده شده است.همانطور که مشاهده می نمائید فیلامنت دارای سطح مقطع کاملاً دایره ای و گرد است و دنده های چرخدنده بخوبی در فیلامنت نفوذ نموده اند و اصطکاک کمی بین فیلامنت و بلبرینگ هرزگرد وجود دارد.

تاثیر فیلامنت بر کیفیت پرینت سه بعدی میزان نفوذ دنده های چرخدنده در فیلامنت و همچنین اصطکاک بین فیلامنت و بلبرینگ هرزگرد توسط کاربر و با استفاده از پیچ تنظیم اکسترودر بصورت دستی قابل تنظیم می باشد. استفاده از فیلامنتهای بی کیفیت و با سطح مقطع متغیر باعث می گردد تا فشارهای وارد شده به چرخدنده و بلبرینگ هرزگرد در طول پروسه تزریق تغییر نموده و عمل تزریق به درستی انجام نگیرد.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می نمائید متغیر بودن شکل سطح مقطع فیلامنت در طول رول فیلامنت و زیاد بودن تلرانس فیلامنت باعث می گردد تا فشار وارده به سیستم اکسترودر متغیر باشد.بدین ترتیب میزان نفوذ دنده های چرخدنده در فیلامنت کم و یا زیاد شوند که همین موضوع باعث تغییر در میزان تزریق فیلامنت می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *