تولید پرینتر سه بعدی در ایران


در این مقاله از سری مقالات شرکت برنا نواوران پویا به بررسی موضوع تولید پرینتر سه بعدی در ایران پرداخته شده است.

وقتی که صحبت از تولید یک محصولی به میان می آید، باید بین مونتاژ و تولید تفاوت قائل شد چرا که این دو موضوع دو مقوله جدا از هم دیگر می باشند و نمی توان آنها را با هم مقایسه نمود.

در مقوله مونتاژ، تمامی دانش فنی و قطعات بصورت وارداتی از کشورهای دیگر و به صورت قطعات جدا از همدیگر و یا نیمه مونتاژ شده وارد شده و افراد بدون کوچکترین دخالتی در طراحی و ساختار محصول، اقدام به اتصال قطعات و سیستمها به همدیگر شده و محصول را برای عرضه در بازار آماده می نمایند.

در پروسه تولید، تمامی بخش های محصول و یا اکثریت قسمتهای آن در داخل کشور طراحی، ایراد یابی وتولید می شوند و سپس وارد مرحله مونتاژ و در نهایت کنترل کیفیت می شوند.

با توجه به اینکه کارهای طراحی در داخل کشور انجام شده است امکان ارتقاء و همچنین ایجاد تغییرات به درخواست مشتریان فراهم است.

در مورد تولید پرینتر سه بعدی در ایران نیز همین موضوع صادق است و برخی از دستگاه های پرینتر سه بعدی به صورت وارداتی و مونتاژ اماده شده و به مشتریان عرضه می شوند و برخی دیگر بصورت تولیدی عرضه می شوند.

عوامل بسیار زیادی بر موضوع تولید یک محصول در داخل کشور تاثیر گذار است که در این قسمت به بررسی برخی از این موارد پرداخته شده است.

تولید پرینتر سه بعدی در ایران

تولید پرینتر سه بعدی در ایران

در ابتدا تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی بصورت وارداتی و معمولاً از کشور چین وارد و عرضه می گردید و به مرور زمان مهندسی معکوس محصولات آغاز و در نتیجه تولید پرینترهای سه بعدی شدت گرفت بطوریکه در حال حاضر مجموعه های بسیار خوبی در حال تولید است.

و عرضه پرینترهای سه بعدی هستند که از نظر قیمت وکیفیت با نمونه های خارجی در حال رقابت می باشند.

پیش از این قیمت دستگاه های تولیدی در داخل ایران به دلیل هزینه های جانبی بیشتر از نمونه های خارجی بود و اغلب دستگاه های عرضه شده از نوع وارداتی بودند.

ولی به تدریج با بالا رفتن قیمت ارز و برخی مشوق های تولیدی و همچنین افزایش هزینه های حمل و نقل تولید پرینتر سه بعدی در ایران شدت بیشتری گرفت و د رنهایت میزان واردات این محصول به پائین ترین حد خود در طول سالهای قبل رسید.

با افزایش تولید پرینتر سه بعدی در ایران، تنوع محصولات نیز بطور چشمگیری افزایش یافت و متعاقباً دقت و کیفیت دستگاه ها نیز ارتقاء چشمگیری یافت.

یکی از فواید تولید پرینتر سه بعدی در ایران، مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش این دستگاه ها بود که این موضوع در مورد دستگاه های پرینتر سه بعدی وارداتی بسیار کم رنگ و در پاره ای از مواد عملاً هیچگونه گارانتی و پشتیبانی ارائه نمی شد.

ولی با تولید پرینتر سه بعدی در ایران، این مسئله دچار تغییر و تحول بسیار زیادی شد و شرکتهای تولید کننده پرینتر سه بعدی با ارائه گارانتی های متنوع توانستند برخی از دغدغه های خریدارن و کاربران پرینترهای سه بعدی را رفع نمایند.

تامین قطعات یدکی و همچنین قطعات مصرفی پرینترهای سه بعدی موضوع دیگری بود که با افزایش تولید این محصول در ایران بطور کلی حل گردید.

همانطور که اطلاع دارید پرینتر سه بعدی در طول بازه کارکرد خود نیازمند قطعات و مواد اولیه است که از بین آنها می توان به نازل ها، قطعات اکسترودر، درایورها و غیره اشاره نمود.

پیش از این قیمت قطعات یدکی دستگاه های وارداتی در صورت وجود بسیار بالا بود و همین موضوع باعث میگردید تا کاربران متحمل صرف هزینه های زیاد برای قطعات یدکی شوند.

ولی با آغاز و گسترش تولید پرینتر سه بعدی در ایران، انحصار قطعات یدکی که پیش از این در اختیار واردکنندگان این محصولات بود بطور کامل برداشته شد و همین موضوع باعث شد تا هزینه های استفاده از پرینتر سه بعدی و در نتیجه قیمت قطعات پرینت سه بعدی شده کاهش یابد.

در حال حاضر انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های مختلف توسط شرکت های ایرانی تولید می شود که از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی و وارداتی می باشد.

جهت مشاوره در زمینه انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی می توانید به مقالات و آموزش های ارائه شده در مجله برنا مراجعه نموده و یا می توانید با کارشناسان فنی مجموعه برنا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

تولید پرینتر سه بعدی در ایران

تولید پرینتر سه بعدی در ایران