تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی

تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی

انواع تقسیم بندی پرینترها(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

پرینترها دارای تقسیم بندی های متنوعی هستند.ولی متداول ترین نوع تقسیم بندی تکنولوژیهای چاپ سه بعدی بر اساس نوع مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی است.

بر اساس این تقسیم بندی، سه نوع تکنولوژی چاپ سه بعدی شامل:(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

  • تکنولوژی ذوب و تزریق مواد ترموپلاستیک (فیلامنتها)
  • جامد سازی مواد مایع حساس به نور (رزین)
  • و ذوب و اتصال لایه ای مواد پودری

وجود دارد.

پرینتر با مواد اولیه ترموپلاستیک(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

پرینترهای سه بعدی نوع اول را معمولاً پرینترهای سه بعدی FDM و یا FFF می نامند.که در این تکنولوژی، رشته مواد ترموپلاستیک به نام فیلامنت توسط سیستم تزریق ذوب و بصورت لایه به لایه تزریق می گردد.

انواع مختلفی از فیلامنتها وجود دارند که می توانند از ترکیب مواد ترموپلاستیک با دیگر مواد بوجود آیند.به طور مثال مخلوط مواد ترموپلاستیک با پودر چوب میتواند تشکیل فیلامنتی را بدهد که ظاهری شبیه به چوب را دارا است.

کاربردهای این تکنولوژی در صنایع تولید قطعات و کسب و کارهایی است که نیاز به تولید نمونه اولیه سریع از محصول را دارند. مزیت این تکنولوژی توانایی چاپ نمونه در ابعاد بزرگ است. در حال حاضر تولیدات داخلی این نوع تکنولوژی در داخل کاملا توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارا هستند.

پرینتر با مواد اولیه رزین(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

پرینترهای نوع دوم شامل پرینترهای سه بعدی SLA و DLP می باشند که تفاوت آنها در نحوه تابش نور یو وی است. در پرینترهای SLA نور توسط لیزر و به صورت نقطه ای تابانده می شود.در حالیکه در پرینترهای DLP، نور بصورت صفحه ای و توسط پروژکتور تابانده می شود.

با تابش نور بر سطح رزین حساس به نور، قسمتهای معینی از رزین جامد گردیده و این کار تا پایان ساخت مدل سه بعدی بصورت لایه به لایه ادامه می یابد.از این نوع پرینترها در تولید نمونه های نیازمند به دقت بسیار بالا مانند نمونه های زیورآلات و دندانپزشکی و … استفاده میگردد.

تکنولوژی های پرینت سه بعدی(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

این پرینترها در حال حاضر در صنعت طلا و جواهر در ایران جایگاه مناسبی را دارا می باشند. بازه قیمتی متفاوتی برای این تکنولوژی در محصولات داخلی وجود دارد که از 20 میلیون تا 110 میلیون تومان را شامل میگردد.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی

تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی

پرینترهای گران قیمت جزء دسته سوم هستند.(تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی)

پرینتر سه بعدی با مواد اولیه پودر فلز و غیر فلز

پرینترهای نوع سوم جزء برترین و در عین حال گرانقیمت ترین نوع چاپگرهای سه بعدی هستند. در این پرینترها، مواد پودری بصورت لایه به لایه روی هم پخش می شوند.در هر مرحله با تابش لیزر، اشعه الکترونی و یا مواد چسبناک لایه ها به همدیگر متصل می شوند.

نحوه نام گذاری این نوع پرینترهای سه بعدی بر اساس نحوه اتصال لایه ها می باشد. در پرینترهای سه بعدی SLS، مواد پودری غیر فلزی توسط لیزر ذوب گردیده و به لایه زیرین خود اتصال داده می شود.و در پرینترهای SLM، مواد پودری فلزی با لیزر توان بالا ذوب گردیده و بصورت لایه به لایه تشکیل یک مدل سه بعدی فلزی را می دهد.

در برخی از پرینترهای سه بعدی پودری از مواد چسبناک و یا رنگ جهت چسباندن لایه ها به همدیگر استفاده می شود که دارای نامگذاری متنوعی است.هر شرکت تولید کننده نام خاصی را برای تکنولوژی خود انتخاب می نماید که از بین آنها می توان به دستگاه های inkjet اشاره نمود.

کاربرد این نوع پرینترهای سه بعدی بدلیل ماهیت نمونه، که بسیار نزدیک به محصول نهایی است در پزشکی، صنایع هوا فضا و … است.ساخت این نوع از پرینترها در حال حاضر به دلیل عدم امکان ورود برخی از تجهیزات به داخل کشور گستردگی مناسبی ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *