خرید پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر سه بعدی FDM

انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی بحث مهمی در رابطه با کسب و کار پرینتر سه بعدی است. در این مقاله به بررسی مواردی می پردازیم که می تواند کمک بسیار زیادی به دوستداران این تکنولوژی در خرید پرینتر سه بعدی نماید. 

خرید پرینتر سه بعدی DAYAN

خرید پرینتر سه بعدی دایان

پارامترهای انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی 

انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی بحث مهمی در کسب و کار پرینت سه بعدی است .گستردگی و توسعه روز افزون استفاده از پرینتر های سه بعدی در صنایع مختلف باعث گردیده است تا هر روزه شاهد معرفی انواع جدیدی از پرینترهای سه بعدی باشیم. دراین مقاله پارامترهای مهم انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی ارائه شده است. 

سیستم حرکتی پرینتر سه بعدی 

سیستمهای حرکتی بکار رفته در پرینترهای سه بعدی متفاوت می باشند و از بین آنها می توان به متداولترین آنها یعنی سیستم کارتزینی xy، سیستم کارتزینی xz، سیستم کارتزینی CoreXY، سیستم دلتا، سیستم بازوی رباتیک و غیره اشاره نمود که در بین این سیستمها، از سیستم کارتزینی xy و سیستم کارتزینی core XY بیشتر استفاده می گردد.

 

 تجهیزات حرکتی پرینتر سه بعدی 

تجهیزات حرکتی بکار رفته در سیستمهای حرکتی تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر کیفیت پرینت، دقت و استهلاک و انتخاب دستگاه و در نهایت خرید پرینتر سه بعدی دارد. متداول ترین نوع تجهیزات حرکتی در پرینتر سه بعدی شامل پیچ و مهره، لید اسکرو ACME و بال اسکرو می باشد که این تجهیزات در کنار مدول های حرکتی خطی مانند شفت و رولبرینگ و یا ریل و واگن استفاده می گردند.

نحوه گزینش و بکار گیری تجهیزات حرکتی بسیار مهم می باشد و بالاترین عملکرد در بین تجهیزات حرکتی مربوط به سیستم بال اسکرو همراه با مدول حرکتی خطی ریل و واگن است و ترکیب سیستم بال اسکرو به همراه شفت و رولبرینگ نیز از عملکرد خوبی برخوردار است.

برخی از تولید کنندگان از پیچ و مهره برنجی به جای تجهیزات لید اسکرو استفاده می کنند که این سیستم دارای استهلاک بسیار زیادی بوده و باعث تولید خطای زیاد می گردد.

 

جنس صفحه ساخت پرینتر سه بعدی 

از صفحات ساخت پي سي بي، چوبي، شيشه اي، آهني و آلومينيومي در پرينترهای سه بعدی استفاده می شود. صفحات ساخت شيشه اي دارای ضریب انتقال حرارت بالایی بوده و نیازمند صرف زمان بیشتری جهت گرم شدن است. صفحات شيشه اي به مرور زمان دچار تابيدگي مي شوند و امکان کاليبراسيون صفحه ساخت عملاً غير ممکن می گردد.

صفحات ساخت آلومينيومي يکي از بهترين صفحات ساخت مي باشند چرا که ضريب انتقال حرارت آن بسيار عالي بوده و به مرور زمان دچار تابيدگي نمي گردد.

 

انواع سیستمهای تزریق مواد پرینتر سه بعدی 

دو نوع سيستم تغذيه کننده مواد در پرينترهاي سه بعدي با تکنولوژي FDM مورد استفاده قرار مي گيرد که عبارتند از سيستم تغذيه مستقيم (Direct) و سيستم تغذيه کننده بودن (Bowden).

در سيستم تغذيه از مزاياي سیستم تغذیه مستقیم آن است که امکان کنترل بيشتر بر روي تزريق مواد و بخصوص کنترل بيشتر پس کشيدگي وجود دارد و مهمتر از همه امکان پرينت با استفاده از مواد ارتجاعي و يا Flexible فراهم مي باشد.

در پرينترهاي سه بعدي با سیستم تزريق Bowden، به علت قرار گیری سيستم تغذيه کننده مواد به دور از نازل (معمولاً در پشت دستگاه) مواد از طريق لوله هاي خاص به نازل انتقال داده مي شود و همین موضوع باعث می گردد تا فشار وارده به تجهیزات حرکتی کمتر شده و بتوان سرعت پرینت را افزایش داد.

عدم وجود کنترل دقيق تزريق مواد بخصوص در حالت پس کشيدن و مهمتر از آن عدم امکان پرينت با استفاده از مواد ارتجاعي و يا Flexible از مهمترين ايرادهاي اين سيستم مي باشد. لذا این موضوع را در هنگام خرید پرینتر سه بعدی مد نظر داشته باشید. 

 

گرم کن صفحه ساخت

صفحه گرم کن ساخت باعث مي شود تا چسبندگی قطعه در حال پرينت به صفحه ساخت افزایش یابد. در صورت نیاز به پرینت موادی مانند ABS، مطمئناً نیاز به گرم کن صفحه ساخت است. نوع صفحه ساخت هم بر انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی تاثیر می گذارد.

 

تعداد نازل پرینتر سه بعدی 

پرينترهاي دو و يا سه نازل اين امکان را به کاربر مي دهند که بتواند از دو و يا سه نوع فيلامنت جهت پرینت استفاده نمايد و قطعه دو و يا سه رنگ پرينت نمايد. در اين پرينترها امکان ساپورت گذاري با استفاده از موادي مانند PVA و HIPS که به ترتیب حلال در آب و يا ليمونن مي باشند وجود دارد.

لازم به ذکر مي باشد که تنظیمات کالیبراسیون نازلها در این دستگاه ها حتی با وجود استفاده از سیستم کالیبراسیون اتوماتیک بسیار سخت و زمانبر بوده و نیازمند تجربه کاری با دستگاه پرینتر سه بعدی می باشد. با استفاده از پرینتر تک نازل می توان عمل ساپورت گذاری را انجام داده و سپس ساپورتها را به روشهای مکانیکی از مدل اصلی جدا نمود.

لذا توصیه می شود موضوع مطرح شده در هنگام انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی مد نظر قرار داده شود.
 

 دقت ابعادی دستگاه پرینتر سه بعدی 

منظور از دقت ابعادي دستگاه ميزان خطاي اندازه ای قطعه پرینت شده با مدل دیجیتالی است. به عبارت ديگر تلرانس پرينت به عنوان دقت ابعادي دستگاه شناخته مي شود. اين بدان معنا مي باشد که هرچقدر دقت ابعادی دستگاه در تمامی راستاها مقدار کمی باشد اندازه قطعه پرینت سه بعدی شده به مدل اصلی نزدیکتر خواهد بود. لذا توصیه می شود در هنگام خرید پرینتر سه بعدی این موضوع مد نظر قرار داده شود. 

سرعت پرینتر سه بعدی 

واحد سنجش سرعت پرینت میلیمتر بر ثانیه می باشد و بیانگر سرعت حرکت نازل در حین تزریق است. حرکت نازل بدون تزریق ملاک اندازه گیری سرعت پرینت نیست. بطور متداول، سرعت پرینترها برای یک پرینت عادی در محدود 40 الی 100 میلیمتر بر ثانیه است.

 

تعویض نازل

به دلیل وجود اصطحکاک بین مواد تزریقی و دیواره نازل، نازل دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض دارد. همچنین کاربر می بایست قطر نازل دستگاه را با توجه به اندازه و کیفیت قطعه مورد نظر انتخاب نماید. در هنگام انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی، در دسترس بودن نازلهای مختلف در نظر گرفته شود.

 

کالیبراسیون اتوماتیک

منظور از کالیبراسیون، تراز نمودن و یکسان سازی فاصله نوک نازل تا صفحه ساخت است. کالیبراسیون اتوماتیک صفحه ساخت باعث می گردد تا عمل کالیبراسیون صفحه ساخت که پیش از این با صرف زمان توسط کاربر و بصورت دستی انجام می یافت حذف شده و این عمل توسط خود ماشین انجام یابد.

 

صافی سطح پرینت

منظور از صافي ديواره سطح آن است که در صورت پرينت يک ديواره صاف، لايه هاي پرينت دقيقاً روي همديگر پرينت شوند و هيچ رد موجي روي ديواره مشاهده نگردد.

بالا بودن دقت ابعادي دستگاه تنها یکی از عوامل تاثیر گذار بر این پارامتر است ولی مهمترین دلیل طراحی و ساخت بدنه و تجهیزات حرکتی بر اساس استانداردهای مکانیکی است که باعث می گردد تا لرزشهای ایجاد شده توسط سیستم حرکتی به قطعه در حال پرینت منتقل نگردد.

 

خاموش کن اتوماتیک

مجهز بودن پرينتر به سيستم خاموش کن اتوماتیک اين امکان را فراهم مي نمايد که بعد از کار پرينت دستگاه بطور اتوماتيک خاموش شده و مانع از مصرف برق و کاهش استهلاک می گردد.

 

رابط کاربری و یا صفحه نمایش

رابط کاربری به کاربر اجازه می دهد تا پرینتر سه بعدی را بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر راه اندازی نموده و فرایند پرینت را کنترل نماید. دو نوع رابط کاربری در پرینترهای سه بعدی متداول است که عبارتند از رابط کاربری کاراکتری و رابط کاربری لمسی تمام رنگی. کارکرد با رابط کاربری لمسی به مراتب آسان تر است.

 

سیستم محافظ قطعی برق و یا هایبرنت

سیستم محافظ قطعی برق باعث می گردد تا در مواقع قطع ناگهانی برق دستگاه، پروسه پرینت از بین نرفته و امکان ادامه پرینت به محض اتصال مجدد برق فراهم گردد. در صورت استفاده از این سیستم نیازی به صرف هزینه جهت تهیه یو پی اس نیست.

 

دستگاه توليد داخل و يا وارداتي

پاسخ به این پرسش به راحتی امکان پذیر نیست. برخی از دستگاه های تولید داخل توانایی رقابت با نمونه های خارجی را کاملاً دارا هستند و علاوه بر کیفیت، دارای خدمات پس از فروش و گارانتی نیز هستند. دستگاه های پرینتر سه بعدی وارداتی در صورت نداشتن گارانتی و خدمات پشتیبانی می توانند دردسرهای زیادی برای کاربر ایجاد نمایند.

مواد مصرفی

تنوع موجود در فیلامنتها این اجازه را به کاربر میدهد تا با توجه به نیاز خود دامنه انتخاب گسترده ای داشته باشد. برخی از پرینترهای سه بعدی تنها قادر به پرينت تعداد محدودي از فيلامنتها هستند و امکان پرينت موادی مانند ABS، لاستیک، چوب و يا فلز وجود ندارد.

در هنگام انتخاب پرینتر سه بعدی این نکته را در نظر داشته باشید که پرینتر انتخاب شده بتواند نیاز واقعی شما را تعیین نماید. طراحی برخی از پرینترهای سه بعدی به خصوص در پرینترهای وارداتی به گونه انجام پذیرفته که تنها میبایست از فیلامنتهای تولید شده توسط شرکت ارائه کننده پرینتر استفاده گردد و قیمت مواد اولیه این پرینترها به مراتب بالاتر از مواد اولیه متداول در بازار است.

در هنگام خرید پرینتر سه بعدی حتما به قیمت ، تنوع و دسترسی به آنها توجه داشته باشید.

 

هزینه های سرویس و نگهداری

هر دستگاهی که دارای سیستمهای حرکتی مکانیکی است در اثر حرکت مداوم قسمتهای مختلف در طول مدت کارکرد نیازمند سرویس و نگهداری دوره ای است. به همین منظور توصیه می گردد اطلاعات مربوط به سرویس و نگهداری را قبل از خرید پرینتر سه بعدی از ارائه کننده و یا فروشنده دستگاه جویا شوید. 

 

قطعات یدکی

تمامی دستگاههای الکترومکانیکی نیازمند قطعات یدکی جهت تعویض در موارد مورد نیاز هستند و این امر در مورد پرینترهای سه بعدی به خاطر توانایی دستگاهها در رفع نیازهای مختلف کاربران با توجه به اعمال تنظیمات مختلف اهمیت بیشتری دارد.

به طور مثال کاربر برای چاپ نمونه های با دقت بسیار بالا نیازمند به تعویض نازل دستگاه خود به کمترین میزان ممکن است. لذا توصیه میشود در هنگام خرید پرینتر سه بعدی نسبت به هزینه های قطعات یدکی توجه زیادی بنمایید.

 

 گارانتي و خدمات پس از فروش

در هنگام خرید پرینتر سه بعدی حتماً از وجود سیستم خدمات گارانتی و پس از فروش شرکت ارائه دهنده پرینتر اطمینان حاصل نموده و حتماً از شرایط گارانتی و شرایط خدمات پس از فروش اطلاع حاصل نمائید.

 

قابلیت به روزرسانی پرینتر سه بعدی

نرم افزارهای کنترل کننده دستگاه (Frameware) با توجه به ارتقاء سریع تکنولوژی چاپ سه بعدی نیازمند به روزرسانی است که این نکته را حتما در هنگام خرید پرینتر سه بعدی از شرکت ارائه دهنده سوال بفرمایید تا بتوانید حداکثر استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی را داشته باشید.

 

 درخواست نمونه پرینت با پرینتر سه بعدی

شما میتوانید قبل از خرید پرینتر سه بعدی نسبت به درخواست نمونه پرینت دستگاه مورد نظر اقدام بفرمایید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. توجه داشته باشید که نمونه درخواستی شما با همان پرینتر مورد نظر خودتان پرینت شده باشد.

 

آموزش تخصصي کاربري دستگاه

استفاده از نام پرینتر برای پرینترهای سه بعدی میتواند این تصور را در ذهن خریدار ایجاد نماید که شرایط استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی سه بعدی همانند پرینترهای معمولی است. ولی به دلیل ساختار و ویژگی های متغیر و قابل تنظیم در یک فرآیند چاپ، نیازمند یک دوره آموزشی جامع و کاربردی است.

در هنگام خرید پرینتر سه بعدی حتماً از شرایط آموزش و سرفصلهای آموزشی شرکت ارائه کننده پرینتر سه بعدی اطلاع حاصل نمائید.

 

ابزارهای مکمل

علاوه بر خود دستگاه پرینتر سه بعدی، در هنگام استفاده از پرینتر، نیازمند ابزارهایی جهت راه اندازی، استفاده و کنترل فرآیند پرینت هستید لذا همواره از وجود ابزارهای مکمل در کنار پرینتر سه بعدی خود اطمینان حاصل نمائید.

 

بودجه خرید پرینتر سه بعدی 

پرینترهای متنوعی در بازه های قیمتی متفاوت در بازار عرضه می شود. می توانید متناسب با بودجه خودتان پرینتر سه بعدی در بازه های قیمتی 10 میلیون تومان الی 80 میلیون تومان تهیه نمائید. ولی توجه داشته باشید که عوامل موثر در قیمت گذاری پرینتر سه بعدی بسیار زیاد بوده و همواره با مقایسه و مشاوره از مراجع تخصصی نسبت به خرید پرینتر سه بعدی اقدام نموده و تنها قیمت را ملاک خرید خود قرار ندهید.

در بسیاری از موارد قیمت پائین پرینتر سه بعدی ناشی از استفاده از قطعات دسته دوم و یا کم کیفیت است که در هنگام استفاده از پرینتر سه بعدی موجود مشکلات بسیاری از قبیل سوختگی مادربرد، سوختن درایور موتورها، استهلاک بسیار زیاد دستگاه و غیره می گردد.

جهت کسب اطلاعات در مورد خرید پرینتر سه بعدی بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت برنا نوآوران پویا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید. 

شرکت برنا نوآوران پویا تولید کننده پرینترهای سه بعدی در اندازه ها و مدلهای متنوع.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *