فایل پرینتر سه بعدی یا فایل STL پرینتر سه بعدی

فایل پرینتر سه بعدی STL نوعی فرمت فایل است که اولین بار توسط شرکت 3D Systems جهت استفاده در پرینتر سه بعدی ابداع گردید و دارای مدل های مختلفی از نظر محتوایی است. فایل پرینتر سه بعدی STL توسط خیلی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی پشتیبانی می شود و بیشترین کاربرد آن در دستگاه های پرینتر سه بعدی، دستگاه های نمونه سازی و دستگاه های تولید کامپیوتری است.

بطور کلی، یک فایل پرینتر سه بعدی STL تنها توصیف کننده هندسه سطحی مدل سه بعدی است و هیچگونه مشخصات دیگر مدل سه بعدی از قبیل رنگ، متن در آن تعریف نمی گردد. فایل پرینتر سه بعدی STL مشابه خیلی از فایلهای دیگر در دو فرمت ASCI و باینری وجود دارد که نوع باینری آن بسیار مرسوم تر است، چرا که این نوع فایلها از فشردگی بیشتری برخوردار هستند.

اگر بخواهیم یک فایل پرینتر سه بعدی STL را توصیف نمائیم، می توانیم آن را مدل سه بعدی که سطح آن با استفاده از سطوح مثلثی با بردارهای عمود بر سطح در مختصات کارتزینی مش بندی شده است، بیان نمائیم. توجه داشته باشید که فایل پرینتر سه بعدی STL دارای هیچ مقیاسی نیست و اندازه ها بدون بعد هستند. شکل زیر شماتیکی از یک مدل سه بعدی با فایل پرینتر سه بعدی STL را نمایش می دهد.

فایل پرینتر سه بعدی

فایل پرینتر سه بعدی

شکل زیر تفاوت بین یک مدل سه بعدی و فرمت STL همان مدل سه بعدی با استفاده از مش های مثلثی متفاوت را نشان می دهد.

فایل پرینتر سه بعدی

مش بندی مثلثی فایل STL

مش بندی مثلثی باعث می گردد تا سطح یک مدل سه بعدی به چندین قسمت مثلثی تبدیل گردد. بنابراین پارامترهای استفاده شده در مش بندی تاثیر بسیار زیادی در تعداد مش ها و متناسباً کیفیت مدل سه بعدی دارد.

لذا می توان گفت که تعداد مش ها و یا به اصطلاح اندازه مش های مثلثی بر کیفیت سطوح مدل تاثیر بسیار زیادی دارد. انتخاب مش های درشت و یا بزرگ برای مش بندی مدل سه بعدی باعث می شود تا سطوح مدل بصورت زبر و خشن در آید و مدل سه بعدی از مدل اصلی، کمی فاصله بگیرد.

فایل پرینتر سه بعدی

وقتی که حرف از فرمت فایل پرینتر سه بعدی STL به میان می آید، ذهن خیلی از افراد و کاربران به سمت فایل پرینتر سه بعدی STL پرینتر سه بعدی جلب می شود، ولی در حقیقت اینطور نیست. یکی از کاربردهای فایل پرینتر سه بعدی STL مربوط به پرینتر سه بعدی است و به اصطلاح دیگر، تمامی فایلهای STL قابل استفاده در پرینتر سه بعدی نیستند و تنها فایلهایی را می توان در دستگاه های پرینتر سه بعدی استفاده نمود که جهت پرینت تعریف و یا ایجاد شده باشند.

تنها فایل پرینتر سه بعدی STL که بصورت تو پر و یا دارای ضخامت دیواره غیر صفر باشند، می توانند در پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که دیده شدن سطح یک مدل در صفحه کامپیوتر دلیل بر ضخامت دار بودن آن نیست. این مشکل معمولاً در نرم افزارهای طراحی معماری و انیمیشن سازی دیده می شود.

بهینه سازی فایل STL

پرینتر سه بعدی تمامی مدل ها را دقیقاً مشابه با فایل ایجاد شده پرینت می نماید و به همین دلیل اندازه مش ها تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی شده دارد. یعنی هر چقدر اندازه مش ها کوچکتر باشد، به همان اندازه مدل با کیفیت بالاتری پرینت خواهد شد.

توجه داشته باشید که برخی از نرم افزارهای تولید کننده کدهای زبان ماشین پرینترهای سه بعدی تنها تا حجم معینی از فایل را قبول می کنند و در صورت زیاد بودن حجم فایل، نرم افزار دچار خطا خوهد شد و این موضوع باید در هنگام ذخیره مدل به فرمت STL پرینتر سه بعدی مد نظر قرار داده شود.

شاید فکر کنید که هر چقدر فایل پرینتر سه بعدی STL بزرگتر باشد به همان اندازه کیفیت پرینت سه بعدی نیز بهتر خواهد بود. ولی اینطور نیست. علاوه بر نرم افزار اسلایسر پرینترهای سه بعدی، خود دستگاه های پرینتر سه بعدی نیز دارای محدودیت در خواندن و یا نوشتن فایل پرینتر سه بعدی STL هستند و از یک اندازه به بعد، شما قادر به تشخیص چشمی تفاوت بین مدلها نخواهید بود.

بنابراین توصیه می شودف همیشه تناسبی بین مدل طراحی شده، صافی سطح مورد نظر و متناسباً محدودیتهای نرم افزار اسلایسر پرینتر سه بعدی و خود دستگاه پرینتر سه بعدی نظر گرفته شود. بطور کلی می توان گفت که تقریباً در تمامی نرم افزارهای طراحی سه بعدی امکان تولید فایل پرینتر سه بعدی STL وجود دارد و حتماً می بایست در هنگام تولید فایل STL برای پرینترهای سه بعدی پارامترهای  Deviation، Angle tolerance و غیره متناسب با مدل سه بعدی تنظیم گردد.

در صورتی که دستگاه پرینتر سه بعدی تک نازل باشد، استفاده از فایل های پرینتر سه بعدی با فرمت فایل پرینتر سه بعدی STL بهترین گزینه است چرا که اطلاعات اضافه مانند رنگ مدل، نوع مواد و غیره اهمیتی ندارد.

ولی چنانچه شما از دستگاههای پرینتر سه بعدی دو نازل و یا چند نازل جهت پرینت رنگی مدل سه بعدی استفاده می کنید و یا قصد استفاده از چندین نوع مواد را دارید استفاده از فرمت  فایل پرینتر سه بعدی STL برای شما مناسب نخواهد بود و بهتر است از فرمتهای دیگر جهت پرینت سه بعدی استفاده نمائید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تونید با کارشناسان شرکت برنا نوآوران پویا تماس حاصل نمائید.