انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی در اصل رشته های ترموپلاستیکی با سطح مقطع دایره ای شکل هستند که ماده اولیه پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM و یا FFF است.

امروزه انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی تولید و در بازار عرضه می شود که با توجه به نوع فیلامنت، جهت مصارف گوناگون استفاده می شود و می توان گفت که برخی از فیلامنت ها تنها جهت مصارف خاص تولید و عرضه می شوند و از محبوبیت خاصی برخوردار نیستند.

در این مقاله از سری مقالات وب سایت شرکت برنا نوآوران پویا، رایج ترین و پرکاربردترین فیلامنت های پرینتر سه بعدی معرفی شده و توضیحات مختصری در مورد مزایا، معایب و کاربردهای آنها آورده شده است. متداول ترین فیلامنت های پرینتر سه بعدی عبارتند از:

  • فیلامنت PLA
  • فیلامنت ABS
  • فیلامنت PET
  • فیلامنت PA یا نایلون
  • فیلامنت لاستیک و یا Flexible
  • فیلامنت PVA

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت PLA

محبوبترین انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی که معمولاً در بازار به وفور یافت می شود، فیلامنت پلی لاکتیک اسید یا PLA است. مواد تشکیل دهنده فیلامنت PLA، از نشاسته، ذرت و نیشکر است و به همین دلیل به آن انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی دوستدار محیط زیست نیز گفته می شود.

از فیلامنت PLA به عنوان فیلامنت خوش پرینت نیز یاد می شود، چرا که کار کردن با این فیلامنت بسیار آسان است و مشکلات و ایرادهایی که سایر فیلامنتها ایجاد می کنند، را ندارد. فیلامنت PLA دارای کمترین قیمت در بین انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی است و از نظر تنوع رنگ، تنوع بسیار بالایی دارد.

کاربردهای این فیلامنت بسیار زیاد است و می توان گفت که تقریباً در تمامی صنایع می توان از این فیلامنت استفاده نمود. پرداخت کاری این فیلامنت با استفاده از حلال PLA انجام می شود و سنباده کاری آن نسبت به فیلامنت های دیگر مانند ABS سخت تر بوده و هم چنین زمان بر می باشد.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

این فیلامنت در برابر حرارت استقامت خوبی ندارد و به همین دلیل توصیه می شود، از آن در پرینت سه بعدی قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند، استفاده نشود.

فیلامنت PLA هیچگونه بو و یا دودی در هنگام پرینت سه بعدی ایجاد نمی کند. به همین دلیل می توان آن را در فضاهای بسته مانند کلاس درس و یا دفتر کار و حتی اتاق خواب نیز استفاده نمود ولی توصیه می شود حتماً در جائیکه گردش هوا وجود دارد استفاده نمائید.

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت ABS

یکی دیگر از انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی، فیلامنت ABS یا اکریلونیتریل بوتادین استایرن است که بعد از فیلامنت PLA بیشترین کاربرد را در بین انواع فیلامنت ها دارد.

این فیلامنت بر خلاف فیلامنت PLA در برابر حرارت استحکام بالاتری دارد و همچنین پرداخت کاری و سنباده زنی آن راحت تر از فیلامنت PLA انجام می شود، چرا که بسیار نرم تر از فیلامنت PLA است.

فیلامنت ABS همانند فیلامنت PLA قیمت پائینی دارد ولی به دلیل مشکلاتی که معمولاً در طول پروسه پرینت ایجاد می کند از محبوبیت کمتری برخوردار است. از جمله مشکلاتی که در هنگام پرینت این فیلامنت احتمال مواجه شدن با آن هست، جدا شدن قطعه از میز کار و یا صفحه پرینت است. همچنین احتمال ترک بین لایه ای در هنگام پرینت سه بعدی و یا بعد از آن وجود دارد.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

در هنگام پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS احتمال استشمام بوی آن وجود دارد و به همین دلیل توصیه اکید می شود که در فضاهای بسته از آن استفاده نشود.

همانطور که گفته شد، مقاومت بالا در برابر حرارت و همچنین پرداخت کاری راحت تر فیلامنت ABS باعث شده است پرکاربرد شود. (البته نه به اندازه فیلامنت PLA ) بیشترین کاربرد  این فیلامنت در صنعت است. به عنوان مثال می توان به ساخت پوسته برخی از قطعات صنعتی اشاره نمود.

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت PET

فیلامنت PET یکی دیگر از انواع فیلامنتهای پرینتر سه بعدی است که توسط برخی از کاربران پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرد.

فیلامنت PET از مواد پلی اتیلن ترفتالات تولید می شوند که معروف ترین کاربرد این مواد، بطریهای آب معدنی است. فیلامنت PET در مدلهای مختلفی از جمله PETT و PETG تولید و عرضه می شود و مهمترین قابلیت آنها شفاف بودن آنها است.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

با توجه به این نکته که این ماده در صنایع غذا و دارو استفاده های بسیار زیادی می شود، به همین دلیل قطعات پرینت سه بعدی با فیلامنت PET می تواند در صنعت غذا و دارو نیز استفاده شود.

توجه داشته باشید که شرایط و تنظیمات پرینت فیلامنت PET، همانند فیلامنت ABS و یا PLA نمی باشد و توصیه می شود حتماً شرایط پرینت را از فروشنده فیلامنت دریافت کنید تا راحت تر بتوانید آن را پرینت نمائید.

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت PA و یا فیلامنت نایلون

فیلامنت پلی آمید یا فیلامنت نایلون یکی دیگر از انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی است که استحکام بسیار بالایی دارد و می توان گفت از آن در پرینت سه بعدی قطعات مکانیکی که نیاز به استحکام طولانی مدت دارند (مانند چرخ دنده ها) استفاده می شود.

این فیلامنت پرینتر سه بعدی از نظر قیمت کمی بالاتر از فیلامنتهای PLA و یا ABS است و جزء فیلامنتهای پر کاربرد نمی باشد.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

شرایط پرینت سه بعدی فیلامنت نایلون کمی سخت است و استفاده از این فیلامنت نیازمند دانش و تجربه کافی در استفاده از پرینتر سه بعدی و انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی است چرا که اعمال تنظیمات دقیق تزریق و همچنین شرایط پرینت، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت قطعه پرینت سه بعدی شده خواهد داشت.

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت لاستیک و یا Flexible

فیلامنت لاستیک و یا فیلامنت Flexible یکی دیگر از انواع فیلامنتهای پرینتر سه بعدی است که طرفداران و کاربران خاص خود را دارد. همانطور که از نام این فیلامنت مشخص است، قطعات پرینت سه بعدی شده با این فیلامنت پرینتر سه بعدی، دارای خاصیت ارتجاعی و یا لاستیکی خواهند بود.

لاستیکی و یا ارتجاعی بودن این نوع فیلامنت پرینتر سه بعدی، باعث می شود تا نتوان از آن در تمامی پرینترهای سه بعدی استفاده نمود و تنها پرینترهای سه بعدی ای که جهت پرینت لاستیک تنظیم و یا طراحی شده اند قادر به پرینت آن خواهند بود. لذا توصیه می شود قبل از تهیه این فیلامنت پرینتر سه بعدی، از امکان پرینت لاستیک توسط دستگاه خود اطمینان حاصل نمائید.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

این فیلامنت در مدل ها و رنگ های مختلفی ارائه می شود که از بین آنها می توان به فیلامنت TPU و یا فیلامنت TPE اشاره نمود. بر خلاف سایر فیلامنتها، فیلامنت لاستیک دارای هیچگونه حلالی نیست و همچنین قطعات پرینت سه بعدی شده با این فیلامنت امکان پرداخت کاری و یا سنباده کاری ندارند و این نکته می بایست در هنگام تهیه این فیلامنت مد نظر قرار گیرد.

همچنین توصیه می شود در هنگام تهیه این فیلامنت، شرایط پرینت این فیلامنت از فروشنده دریافت شود تا بتوانید خیلی سریع قطعه مورد نظر خود را پرینت نمائید.

 

انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی : فیلامنت PVA

فیلامنت پلی وینیل الکل یا فیلامنت PVA نیز یکی دیگر از انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی است که از آن به عنوان فیلامنت حلال در آب نیز یاد می شود. فیلامنت PVA به راحتی در آب حل می شود و معمولاً از آن به عنوان فیلامنت ساپورت گذاری در پرینترهای سه بعدی دو و یا چند نازله استفاده می شود و قابلیت استفاده با انواع فیلامنتها را دارد.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

 

در هنگام پرینت سه بعدی با فیلامنت PVA، هیچگونه بو یا دودی تولید نمی شود و با توجه به حلال در آب بودن این فیلامنت، امکان جذب رطوبت هوا توسط این فیلامنت حتی در طول پروسه پرینت نیز وجود دارد. لذا توصیه می شود این فیلامنت همیشه در یک ظرف دربسته نگهداری شود.

لازم به ذکر است که قیمت فیلامنت PVA در مقایسه با سایر فیلامنتها بسیار بالاست.به همین دلیل استقبال خوبی از آن صورت نمی گیرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت برنا تماس حاصل نموده و یا می توانید جهت تهیه انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی به فروشگاه این شرکت مراجعه نمائید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *