قلم سه بعدی و موارد استفاده آن

پرینتر سه بعدی قلمی(قلم سه بعدی و موارد استفاده آن)

قلم سه بعدی و موارد استفاده آن تقریباً نسخه بزرگتری از قلم معمولی است، اما به جای جوهر یا سرب، از یک رشته پلاستیکی به نام فیلامنت استفاده می کند. می توان گفت که قلم سه بعدی به نوعی نسخه دستی چاپگر سه بعدی است.

قلم های سه بعدی نه با رایانه و نه با نرم افزار کنترل نمی شوند، بلکه شما با کمک دستانتان شکل فیزیکی به تخیل خود می بخشید.اکثر قلم های سه بعدی به کمک باتری یا کابل هایی که به درگاه USB متصل می شوند، انرژی خود را تأمین می کنند.

کار با قلم سه بعدی و موارد استفاده آن

بسته به اینکه یک قلم داغ باشد یا یک قلم سرد، قلم سه بعدی به یکی از دو روش زیر کار می کند.

قلم داغ

یک قلم داغ از فیلامنت پلاستیکی به عنوان مواد اولیه استفاده می کند. فیلامنت در قلم قرار می گیرد، به اندازه کافی حرارت می بیند تا ذوب شود.در حالی که رشته ذوب شده از قلم خارج می شود، به سرعت توسط هوای اطراف آن خنک می شود.به این ترتیب می توان اشیا مورد نظر را روی هر سطح یا روی هوا ترسیم کرد.

از جمله قلم های گرم عبارتند از:

  • 3Doodler
  • 3Dsimo Basic
  • Scribbler Duo

با برنا پرینتر 3 بعدی همراه باشید.

قلم سه بعدی چیست؟

قلم سه بعدی و موارد استفاده آن

قلم سرد

در این روش از یک فرآیند شیمیایی برای تبدیل مایعات به جامد استفاده می شود.در این حالت یک مایع رزین حساس به نور، نقش جوهر را بازی می کند.هنگامی که این مایع از انتهای قلم خارج می شود، با استفاده از نور ماورا بنفش تبدیل به جامد می شود.این فرآیند مشابه چاپ سه بعدی رزین SLA است.

از جمله قلم های سرد عبارتند از:

  • IDO3D Vertical
  • CreoPop3

نکات مهم برای افزایش طول عمر قلم سه بعدی

نکاتی در مورد استفاده از قلم سه بعدی وجود دارد که مهترین آن ها استفاده از مواد اولیه مرغوب است. برای قلم های گرم مرغوبترین فیلامنت های موجود در بازار فیلامنت ABS و فیلامنت PLA هستند که برای استفاده از آنها باید در هنگام خرید قلم دقت کنید که قلم 3 بعدی خریداری شده قابلیت استفاده از آنها را داشته باشد.

نکته مهم دیگر در استفاده از قلم سه بعدی یا 3DPEN، مصرف صحیح آن در پرینتر سه بعدی است.به این صورت که در هر چند دقیقه یک بار باید به آن استراحت دهید تا بیش از اندازه داغ نشود.این اقدام موجب افزایش طول عمر قلم شما می شود.بعد از هر بار استفاده از قلم، فیلامنت باقی مانده را خارج کرده و دستگاه خود را تمیز کنید.در تمیز کردن نوک قلم احتیاط لازم را انجام دهید تا مشکلی برای آن بوجود نیاید.

موارد استفاده از قلم سه بعدی

سؤال مهمی که در مورد کاربرد یک قلم سه بعدی می توان مطرح کرد این است که این قلم یک وسیله اسباب بازی است یا کاربردهای جدیتری دارد. برای پاسخ به این سؤال جامع ترین جواب این است که بستگی به نوع قلمی دارد که شما خریداری می کند.

از جمله قلم های سه بعدی مناسب کودکان عبارتند از:

  • MYNT3D Printing Pe
  • 3Dsimo Kit
  • 3Doodler Create

همچنین از جمله قلم های سه بعدی مناسب کارهای حرفه ای عبارتند از:

  • 3Doodler Pro
  • 3Dsimo Multipro
ساخت قلم سه بعدی

ساخت سه بعدی و موارد استفاده آن

موارد استفاده از قلم سه بعدی و موارد استفاده آن

همانطور که گفته شد، قلم های سه بعدی علاوه بر وسیله بازی کودکان می توانند جهت انجام امور حرفه ای و تخصصی کاربردهای فوق العاده ای داشته باند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تکمیل کار چاپگر سه بعدی

قلم های سه بعدی هنگامی که با چاپگر سه بعدی ترکیب می شوند، برای کارهای جزئی پس از پردازش و تعمیر روی یک شی سه بعدی ایده آل هستند. بویژه در مورد بخش هایی که دسترسی به آن ها سخت است.

کارهای هنری و تزئینی

  • قلم های سه بعدی در صنایع دستی، مجسمه سازی و هنرهای زیبا مفید هستند. هر کسی در هر سنی می تواند به کمک قلم های سه بعدی در چنین فعالیت هایی شرکت کند.

طراحی و نمونه سازی سه بعدی

  • توسعه محصول در مشاغلی مانند جواهرات، مد و خودرو با یک قلم سه بعدی بسیار ساده تر می شود.

آموزش

  • یک قلم سه بعدی یک ابزار یادگیری بسیار کاربردی است، به ویژه در زمینه هایی مانند ریاضیات (برای ترسیم اشکال هندسی)، معماری (برای مدلسازی) و علوم (برای تجسم مدل های فیزیکی مانند اتم ها و اندام های بدن).

نتیجه(قلم سه بعدی و موارد استفاده آن)

یک قلم سه بعدی می تواند هم یک وسیله تفریحی برای کودکان باشد.هم یک ابزار دقیق برای پیشبرد اهداف حرفه ای از آموزش گرفته تا طراحی های صنعتی، بستگی به نوع قلم و البته اهداف شما دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *