قیمت پرینتر سه بعدی

قیمت پرینتر سه بعدی

دستگاه های پرینتر سه بعدی بسیار متنوعی در بازار عرضه می شود که دارای قیمتهای بسیار متنوعی هستند و همین موضوع باعث می گردد تا علاقه مندان و دوستداران این تکنولوژی دچار سردرگمی شوند. پارامترهای بسیار زیادی بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر گذار است که آشنایی با این پارامترها می تواند کمک بسیار زیادی به خریداران در انتخاب پرینتر سه بعدی نماید.

پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت پرینتر سه بعدی عبارتند از:

  • حجم پرینت
  • بدنه و یا فریم دستگاه
  • تجهیزات بکار رفته در سیستم های حرکتی
  • سیستم لید اسکرو
  • نوع سیستم حرکتی خطی
  • نوع اتصالات تجهیزات حرکتی
  • نوع صفحه ساخت
  • استپر موتورها و درایورهای آنها
  • اکسترودر و یا سیستم تزریق
  • مادربرد
  • سیستمهای مکمل یا ماژولها
  • دقت و سرعت پرینت
  • ال سی دی و یا رابط گرافیکی
  • تنوع مواد مصرفی

حجم پرینت

یکی از پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت پرینتر سه بعدی، حجم پرینت دستگاه است. منظور از حجم پرینت، حجمی است که پرینتر سه بعدی می تواند آن را در یک مرحله پرینت نماید. حجم پرینت از ضرب نمودن سه پارامتر طول و عرض و ارتفاع دستگاه در همدیگر قابل محاسبه است.

بطور معمول پرینترهای سه بعدی با طول و عرض و ارتفاع در محدوده 20 سانتیمتر الی 30 سانتیمتر متداول هستند ولی پرینترهای سایز بزرگ نیز در بازار موجود است و با بزرگتر شدن حجم پرینت، قیمت پرینتر سه بعدی نیز بطور تصاعدی افزایش می یابد.

قیمت پرینتر سه بعدی

بدنه و یا فریم دستگاه

یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت پرینتر سه بعدی، نوع بدنه و یا فریم دستگاه پرینتر سه بعدی است. پرینترهای سه بعدی ارزان قیمت دارای بدنه ای پلاستیکی و یا پلکسی هستند که با پیچ و مهره به همدیگر اسمبل شده اند.

این نوع پرینترهای سه بعدی معمولاً در کارگاه ها ساخته و عرضه می شوند و از دلایل استفاده از این نوع بدنه ها می توان به پائین بودن قیمت بدنه، عدم نیاز به فضای تولید بزرگ و عدم نیاز به نیروهای متخصص جهت ساخت آنها اشاره نمود.

به دلیل استفاده از پیچ و مهره و همچنین استفاده از قطعات پلکسی که صلبیت و سختی بالایی ندارند، این نوع دستگاه ها در دراز مدت دچار مشکل شده و دقت و کیفیت پرینت آنها بطرز چشمگیری کاسته می شود. همچنین به دلیل صلب نبودن بدنه، ارتعاشات ایجاد شده در یک قسمت از دستگاه به سایر قسمتها و همچنین مدل در حال پرینت انتقال می یابد و باعث افت دقت و کیفیت می گردد.

نوع دیگری از بدنه یا فریم دستگاه، بدنه یا فریم فلزی پیچ و مهره ای است. در این دستگاه ها ورقهای آهن لیزر و یا ماشین کاری شده با استفاده از پیچ و مهره به همدیگر متصل می شوند و بدنه را تشکیل می دهند. از دلایل تولید پرینترهای سه بعدی با این نوع بدنه ها می توان به پائین بودن قیمت بدنه، عدم نیاز به فضای تولید بزرگ و عدم نیاز به نیروهای متخصص جهت مونتاژ ساخت آنها اشاره نمود.

به دلیل استفاده از ورقهای فلزی در این بدنه ها، صلبیت و سختی آنها بهتر از بدنه های پلاستیکی و پلکسی است ولی به دلیل استفاده از پیچ و مهره در بدنه، احتمال شل شدن و یا باز شدن پیچهای اتصال در اثر ارتعاشات داخلی دستگاه پرینتر سه بعدی وجود دارد و همین امر می تواند در دراز مدت باعث افت کیفیت و دقت پرینتر سه بعدی گردد.

لازم به ذکر است که قیمت این نوع بدنه ها در مقایسه با بدنه های پلکسی بیشتر است و دستگاه های پرینتر سه بعدی با این نوع بدنه با قیمت بالاتری عرضه می گردد.

نوع دیگر بدنه پرینتر سه بعدی که جزء بهترین نوع بدنه ها می باشد، بدنه های یکپارچه و تمام فلزی است. ساخت این نوع بدنه ها، نیازمند فضای کارخانه ای، نیروی متخصص و بکارگیری ماشین آلات پیشرفته سی ان سی لیزر و خم کاری است. صلبیت و سختی این نوع بدنه بسیار بالا بوده و طول عمر بسیار بالایی دارد.

به دلیل عدم بکارگیری پیچ و مهره در این نوع بدنه ها، گذر زمان تاثیری بر آنها نخواهد داشت و از دقت و کیفیت پرینتر سه بعدی کاسته نمی شود. پرینترهای سه بعدی با این نوع بدنه ها دارای قیمت بالاتری هستند. لازم به ذکر است که هر چقدر ضخامت ورق بکار رفته در این بدنه ها بیشتر باشد به همان اندازه صلبیت و سختی نیز افزایش می یابد.

قیمت پرینتر سه بعدی

تجهیزات بکار رفته در سیستم های حرکتی

تمامی پرینترهای سه بعدی دارای سیستمهای حرکتی سه گانه هستند که با استفاده از تجهیزاتی طراحی و ساخته شده اند. انواع مختلفی از تجهیزات حرکتی مانند شفت و بال بوشینگ و یا ریل و واگن در بازار عرضه می شود که می توان از آنها در پرینترهای سه بعدی استفاده نمود.

نوع، جنس و کیفیت این تجهیزات تاثیر بسزایی بر قیمت پرینتر سه بعدی و همچنین کیفیت و دقت پرینت سه بعدی دارد. ارزانترین نوع تجهیزات حرکتی مربوط به تجهیزات چینی می باشد که در بیشتر پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا توصیه می شود در هنگام تهیه پرینتر سه بعدی از نوع و کیفیت تجهیزات حرکتی اطلاعاتی کسب نمائید.

سیستم لید اسکرو

تقریباً در تمامی پرینترهای سه بعدر از لید اسکرو در راستای محور Z یا ارتفاع استفاده می شود. به طور کلی سه نوع سیستم لید اسکرو شامل سیستم پیچ و مهره معمولی، سیستم لید اسکروی ACME و سیستم بال اسکرو در پرینترهای سه بعدی استفاده می شود استفاده از هر کدام از این تجهیزات بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیرگذار است.

ارزانترین آنها مربوط به پیچ و مهره است که دارای طول عمر بسیار پائینی است. بعد از پیچ و مهره، سیستم لید اسکرو ACME بیشترین کاربرد را در پرینترهای سه بعدی دارد. طول عمر این نوع لید اسکرو نسبت به پیچ و مهره بسیار زیادتر است و قیمت آنها نسبت به پیچ و مهره بالاتر است.

بهترین سیستم لید اسکرو،  سیستم بال اسکرو است که از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است و در دراز مدت دچار سائیدگی و فرسایش نمی شود. قیمت بال اسکرو در مقایسه با انواع دیگر بالاتر است و این نوع لید اسکرو تنها در پرینترهای سه بعدی حرفه ای و گرانقیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از تولید کنندگان از پیچ و مهره در پرینترهای سه بعدی استفاده می کنند و درهنگام ارائه محصول از آن به عنوان لید اسکروی ACME یاد می کنند. تفاوت پیچ و مهره، لید اسکرو و بال اسکرو در نوع دندانه های آنها می باشد. دندانه های سیستم پیچ و مهره تیز است در حالیکه که دندانه های لید اسکروی ACME بطور تخت است. دندانه های بال اسکرو بصورت گرد می باشد که به راحتی قابل تشخیص است.

بطور خلاصه می توان گفت که پرینتر سه بعدی با سیستم پیچ و مهره دارای پائین ترین قیمت و همچنین کیفیت است و پرینتر سه بعدی با سیستم بال اسکرو (به همراه ساپورت ها) دارای بالاترین قیمت و همچنین بالاترین دقت در راستای محور Z است.

قیمت پرینتر سه بعدی

نوع سیستم حرکتی خطی

نوع سیستم حرکتی خطی پارامتر دیگری است که بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر بسزایی دارد. بطور معمول سه نوع سیستم حرکتی خطی شامل سیستم ریل آلومینیوم و بلبرینگ، شفت و بال بوشینگ و سیستم ریل و واگن در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم حرکتی خطی پروفیل آلومینیوم و بلبرینگ جزء ارزانترین سیستمهای حرکتی خطی است که بیشتر در پرینترهای سه بعدی کیت و ارزان قیمت استفاده می شود. سیستم حرکت خطی شفت و بال بوشینگ متداولترین نوع مدول حرکت خطی است که در اکثر پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم حرکتی خطی ریل و واگن جزء گرانترین سیستم حرکتی است که تنها در پرینترهای سه بعدی گرانقیمت و دقت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. لذا می توان گفت که سیستم حرکتی یکی از پارامترهای تعیین کننده قیمت پرینتر سه بعدی است.

قیمت پرینتر سه بعدی

نوع اتصالات تجهیزات حرکتی

پارامتر دیگری که بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر می گذارد نوع اتصالات تجهیزات حرکتی است. منظور از اتصالات تجهیزات حرکتی، قطعاتی است که  جهت اتصال سیستمهای حرکتی خطی و یا سایر قطعات پرینتر  سه بعدی به همدیگر  استفاده می شود.

بطور معمول سه نوع اتصالات تجهیزات حرکتی شامل اتصالات پرینت سه بعدی شده، تزریق پلاستیک شده و اتصالات تمام فلزی (ماشین کاری شده) در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. بطور معمول در پرینترهای سه بعدی دست ساز و یا با تیراژ تولید بسیار محدود از اتصالات پرینت سه بعدی شده استفاده می شود که جزء ارزانترین نوع اتصالات هستند.

طول عمر و همچنین استحکام آنها بسیار پائین است و در طول پروسه کار پرینتر می تواند دچار استهلاک شده و از بین برود. اتصالات تزریق پلاستیک شده بیشتر در پرینترهای سه بعدی ارزان قیمت و با تیراژ تولید بالا مورد استفاده قرار میگرد. این نوع اتصالات دارای عمر مفید معمولی بوده ولی صلبیت و استحکام بالایی ندارند.

بهترین نوع اتصالات تجهیزات حرکتی از نوع تمام فلزی است که تنها در پرینترهای سه بعدی گرانقیمت و با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل بالا بودن سختی این نوع اتصالات، در دراز مدت دچار سایش و یا فرسودگی نمی شوند و عمر مفید قابل توجهی دارند. لذا توصیه می شود در هنگام مقایسه قیمت پرینتر سه بعدی به این موضوع توجه کافی شود.

نوع صفحه ساخت

صفحه ساخت پرینتر سه بعدی یکی از مهمترین قسمتهای پرینتر سه بعدی و تاثیرگذار بر قیمت پرینتر سه بعدی است چرا که پروسه پرینت بر روی این صفحه انجام می گیرد. بطور معمول از سه نوع صفحه ساخت شامل صفحه ساخت پی سی بی، شیشه ای و آلومینیومی در پرینترهای سه بعدی استفاده می شود.

ارزانترین نوع صفحه ساخت مربوط به صفحه ساخت شیشه ای است. این نوع صفحه های ساخت دارای صافی سطح قابل قبولی هستند ولی به دلیل پائین بودن نرخ انتقال حرارت آنها، نیازمند زمان بیشتری جهت گرم شدن هستند. همچنین با توجه به ترد بودن شیشه، مستعد شکستگی هستند.

صفحه های ساخت پی سی بی نوع دیگری از صفحه های ساخت هستند که معمولاً به صورت مشبک و یا سوراخ سوراخ مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت این نوع صفحه ساختها بیشتر از نوع شیشه ای است. به دلیل نازک بودن این صفحه ساختها، انتقال حرارت در آنها سریع انجام می گیرد ولی مستعد خمیدگی و مواج شدن هستند.

صفحه های ساخت آلومینیومی جزء گرانترین انواع صفحه ساخت هستند. انتقال حرارت در این صفحه های ساخت به خوبی انجام می شود و امکان شکستگی و یا تغییر فرم آنها در ضخامتهای بالای 5 میل وجود ندارد.

قیمت پرینتر سه بعدی

استپر موتورها و درایورهای آنها

استپر موتورها و یا درایورهای راه انداز استپر موتور پارامترهای دیگری هستند که بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر دارند. انواع مختلفی از استپر موتورها با زوایای چرخش و همچنین گشتاورهای تولیدی مختلف را می توان در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار داد. در مورد درایورهای راه انداز نیز همین موضوع صادق است. لذا توصیه می شود در هنگام مقایسه پرینترهای سه بعدی به این قطعات نیز توجه شود.

قیمت پرینتر سه بعدی

اکسترودر و یا سیستم تزریق

اکسترودرو یا سیستم تزریق یک از مهمترین قسمتهای پرینترهای سه بعدی است که تمامی پروسه پرینت با استفاده از آنها انجام می شود و به دلیل تنوع بسیار زیاد، نوع آن بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیرگذار است و به همین دلیل توجه به آن بسیار مهم است.

بطور معمول دو نوع اکسترودر شامل اکسترودر مستقیم و اکسترودر بودن در پرینترهای سه بعدی استفاده می شد که تفاوت آنها در محل قرار گیری سیستم تزریق کننده است. جنس و نوع مجموعه اکسترودر بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر دارد. در برخی از پرینترهای سه بعدی از اکسترودرهایی با سیستم تزریق پلاستیکی استفاده می شود که ارزان قیمت بوده و دارای طول عمر بسیار پائینی هستند.

برخی از پرینترهای سه بعدی دارای اکسترودرهای موتورگیربکس دار هستند که قیمت بسیار زیادی داشته و متناسباً قدرت تزریق بسیار بالایی دارند.  لذا توصیه می شود که در هنگام مقایسه پرینترهای سه بعدی، توجه خاصی به اکسترودر و سیستم تزریق داشته باشید.

قیمت پرینتر سه بعدی

مادربرد

مادربرد پرینتر سه بعدی نقش بسیار زیادی در عملکرد و همچنین قیمت پرینتر سه بعدی دارد. انواع مختلفی از مادربردها در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای قیمتها و کیفیتهای متفاوتی هستند.

می توان گفت که بیشتر پرینترهای سه بعدی از مادربردهای هشت بیتی استفاده می کنند ولی پرینترهای سه بعدی با مادربرد های 32 بیتی نیز وجود دارد که دارای سرعت پرینت بالاتری هستند و امکان پردازش اطلاعات زیادتری نسبت به هشت بیتی دارند.

در بین مادربردهای هشت بیتی نیز اختلاف قیمت بسیار زیادی هست و دلیل این اختلاف قیمت در کیفیت مادربرد و طول عمر مفید آن می باشد.

قیمت پرینتر سه بعدی

سیستمهای مکمل یا ماژولها 

یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت پرینتر سه بعدی مربوط به سیستمهای مکملی و یا ماژولهاییاست که در برخی از پرینترهای سه بعدی بکار گرفته شده و یا می شوند. سیستمهای مکمل به سیستمهایی گفته می شود که کارکردن با دستگاه را راحتتر کرده و مانع خطاهایی مانند اتمام فیلامنت، قطعی برق و غیره می گردد.

از سیستمهای مکملی که در پرینترهای سه بعدی بکار برده می شود می توان به سیستم کالیبراسیون اتوماتیک صفحه ساخت، سیستم خاموش کن اتوماتیک، سیستم هشدار اتمام فیلامنت، سیستم روشنایی و غیره اشاره نمود. اضافه شدن این سیستمها به پرینتر سه بعدی باعث افزایش قیمت پرینتر سه بعدی می گردد.

قیمت پرینتر سه بعدی

دقت و سرعت پرینت 

سرعت و دقت پرینت سه بعدی دو پارامتر وابسته به همدیگر هستند. بدین منظور که اگر سرعت پرینتری زیاد باشد، از دقت آن تا حدودی کاسته می شود و چنانچه هدف دقت زیاد باشد می بایست از پرینتر سه بعدی با سرعت پائین استفاده نمود.

پرینتر سه بعدی تنها در صورتی می تواند هم سرعت پرینت بالایی داشته باشد و هم دقت پرینت که تجهیزات حرکتی به درستی طراحی و ساخته شده باشند و تمامی مجموعه ها به طور هماهنگ با هم دیگر در ارتباط باشند که این امر مستلزم بکار گیری قطعات و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی با دقت و قیمت بالا است که باعث زیاد شدن قیمت پرینتر سه بعدی می شود.

ال سی دی و یا رابط گرافیکی

ال سی دی و یا رابط گرافیکی دستگاه پرینتر سه بعدی می تواند بر قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر بگذارد.به طور کل سه مدل پرینتر سه بعدی شامل پرینترهای سه بعدی بدون رابط کاربری، پرینتر سه بعدی با رابط کاربری کاراکتری و پرینتر سه بعدی با رابط کاربری گرافیکی لمسی در بازار عرضه می شود.

معمولاً در پرینترهای سه بعدی ارزان قیمت از رابط کاربری های کاراکتری استفاده می شود که دارای منوی پیچیده ای هستند و تنها در برخی از پرینترهای سه بعدی از رابط کاربری های گرافیکی لمسی که از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند استفاده می شود. کارکردن با رابط کاربری های گرافیکی لمسی بسیار آسان است.

قیمت پرینتر سه بعدی

تنوع مواد مصرفی بر قیمت پرینتر سه بعدی

یکی دیگر از پارامترهایی که می بایست در هنگام خرید پرینتر سه بعدی به آن توجه نمود تنوع مواد مصرفی (فیلامنت) است و هر چقدر تنوع مواد مصرفی بیشتر باشد به همان اندازه قیمت پرینتر سه بعدی می تواند زیادتر باشد. برخی از پرینترهای سه بعدی تنها قادر به پرینت تعداد محدودی از فیلامنتها هستند.

همچنین در برخی از پرینترهای سه بعدی می بایست از فیلامنتهای خاص استفاده نمود که می بایست به قیمت مواد اولیه آن نیز توجه نمود چرا که برخی از تولید کنندگان اقدام به ارائه پرینتر سه بعدی خاصی با قیمت پائین می نمایند که در آنها می بایست از فیلامنت مخصوص آن تولید کننده استفاده شود و قیمت این نوع فیلامنتها نیز در مقایسه با سایر انواع فیلامنت های متداول بازار بالاتر است.

قیمت پرینتر سه بعدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *