پرینتر سه بعدی DLP

مقایسه پرینتر سه بعدی SLA  و DLP

پرینتر سه بعدی SLA و DLP دستگاههایی هستند که با رزین حساس به نور کار میکنند به همین دلیل به منبع نوری برای خشک کردن رزین(پلیمریزاسیون یا بسپارش) نیاز است و تفاوت این دستگاهها در همین روش خشک کردن است.هر دو از نوری که معمولا در طیف پرتو UV بین 380 تا 405 نانومتر است، بهره می برند تا رزین را پرداخت کنند.

پرینتر سه بعدی SLA

فرآیند Stereolitography یا همان SLA با استفاده از لیزر، مقداری نور را به صورت متمرکز تولید می کند که باعث پلیمریزاسیون مونومرهای رزین در یک نقطه مشخص میشود (بر اساس مختصات سه بعدی مدل). با رفت و آمد لیزر بر روی ظرف رزین، یک لایه از پرینت مطابق با طراحی از پیش تعیین شده شکل می گیرد.

معمولا لیزر به صورت مستقیم به رزین نمی تابد بلکه یک گالوانومتر آینه ای به سرعت حرکت می کند و نور را به صورت غیر مستقیم به نقطه مورد نظر می رساند. زمانی که لیزر کار پرینت یک لایه را انجام داد، بستر چاپ ساختارِ پرینت را به اندازه ارتفاع یک لایه جابجا می کند تا لایه بعدی آماده پرداخت شود.

 

پرینتر سه بعدی SLA

 

پرینتر سه بعدی DLP

فرآیند Digital Light Processing یا همان DLPبه کمک یک پرژکتور نوری( نورپردازی پیکسلی لایه ها)، که در هر مرحله به تمام سطح تابیده میشود عملیات پرینت را انجام میدهد. این اتفاق توسط یک ماسک که به وسیله یک آینه کوچک دیجیتالی (DMD) ساخته شده، رخ می دهد. این ماسک بین مسیر نور UV و رزین قرار می گیرد.

در واقع DMD یا digital micromirror device، یک ماسک دینامیک است که از حرکت آینه های بسیار کوچک به وجود می آید که نور را به رزین می رسانند یا از آن دور می کنند.

این کار امکان ایجاد روشنایی (و پلیمریزاسیون) رزین در نقاط مختلف یک لایه را فراهم می کند.

دستگاه های مدرن DLP معمولا از هزاران LED بسیار کوچک به عنوان منبع نور استفاده می کنند. حالت روشن و خاموش آنها را می توان جداگانه کنترل کرد و به همین دلیل میتوان رزولوشن XY را افزایش داد. برخی از پرینترهای DLP به جای DMD از یک

صفحه LCD استفاده می کنند که البته تاثیر نسبتا قابل توجهی در افزایش قیمت آن داشته است.

پرینتر سه بعدی DLP مدل RADIANCE G-6000۳۴۵۳۵

پرینتر سه بعدی DLP

تفاوت پرینتر های سه بعدی SLA و DLP

در پرینترهای سه بعدی SLA از ۲ موتور استفاده می شود که به گالوانومتر شناخته می شوند. این موتور ها بر روی محورهای X و Y با کار مشترک شعاع نور لیزر را بر روی میز کار چاپ (صفحه چاپ) حرکت می دهند.

این نور به منظور پخت رزین در مسیرهای عبور نور لیزر در راستای شکل دادن به قطعه چاپی می باشد. لایه های تشکیل دهنده مدل ، از خط و نقطه هایی تشکیل شده اند که از طریق نور لیزر مستقیم ساخته شده اند.

در روش دیگر ، پرینترهای سه بعدی DLP از طریق تولید یک تصویر از یک لایه از مدل توسط پروژکتورهای دیجیتال و پخش آن روی صفحه چاپ و پخت رزین ، چاپ را انجام می دهند. هر لایه از مدل سه بعدی توسط پیکسل های مربعی بسیار ریز نمایش داده می شوند ، که به معنای این است که چاپ از واحدهای بسیار کوچک سه بعدی به نام voxel تشکیل شده است.

ابعاد: به علت قرارگیری پروژکتور نوری در DLP، اندازه دستگاه بیشتر از نوع SLA خواهد بود.

در روش DLP، به دلیل نورپردازی پیکسلی لایه ها، همواره در بخش لبه های لایه دچار ایراد نامحسوسی شبیه به «پله ای شدن» می شود.

فاکتور سرعت: روش SLA به دلیل ماهیت متمرکز بالایی که در پلیمریزاسیون دارد، معمولا بسیار کند است. برای جبران این نقص، پرینترهای سه بعدی SLA بخشهای پرشوندگی (Infill) را سریع تر از قسمت های بیرونی پرینت می کنند.

در روش DLP پرداخت کل سطح یک لایه به صورت همزمان انجام می شود. همینطور هیچ تفاوتی بین پرینت بخشهای داخلی و خارجی وجود ندارد و پرداخت نهایی نیز چندان لازم نیست. اما در SLA این تفاوت وجود دارد.

پرینترهای DLP قسمتهای متحرک کمتری نسبت به دستگاه های SLA دارند. به همین دلیل، پرینترهای DLP کمتر دچار اشکال می شوند.

دستگاههای SLA به دلیل طراحی پیچیده نیاز به مراقبت حرفه ای دارند، مثلا در مواردی که یکی از قطعات چشمی دچار مشکل شود یا زمانی که لیزر نیاز به تعویض دارد. کالیبره کردن سیستم ضروری است و اغلب این کار تنها از عهده افراد حرفه ای بر می آید

برای کاربران عادی، پرینترهای DLP معمولا ارزانتر از پرینترهای SLA هستند.

ویژگی های پرینتر سه بعدی DLP

به طور کلی در بین دستگاه های رزینی، دستگاه های با منبع نوری LCD بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و کاربرد بیشتری دارند.  از دلایل این امر میتوان به قیمت ارزانتر (یک دهم پرینتر DLP ) اشاره کرد. دستگاه های LCD  و  DLP  هر دو از رزین های با خواص مشترک استفاده میکنند.

دستگاه های DLP به دلیل استفاده از ماژول های گرانتر( پروژکتور) گرانتر هستند و دو نوع چاپ از بالا و چاپ از پایین را دارند که دستگاه چاپ از بالامخزن حجیم تری دارد و در نتیجه مقدار رزین بیشتری مصرف میکند اما به دلیل پخش یکباره نور و چاپ در هر لایه، سرعت بیشتری داشته وبسته به نوع لامپ مصرفی ( ساده و فلورسنت یا LED ) طول و دقت متفاوتی دارد ، دستگاه های با LED طول عمر بیشتر( مادام العمر –اصطلاح اشتباه-) و دقت بهتری دارند. و برای چاپ نمونه های ضخیم محدویت دارند.

به طور کلی دستگاه های DLP نسبت به دستگاه های رایج بازار (LCD) گرانتر، با رزولوشن بیشتر، سریعتر ،دارای ابعاد کوچکتر و گاها طول عمر بیشتری را دارا هستند.

ویژگی پرینتر سه بعدی SLA

اما دستگاه های SLA از تکنولوژی بالاتر و قطعات گرانتری استفاده میکنند و به افراد حرفه ای تری برای خدماتی چون تعمیر و تعویض کالیبراسیو ن و … احتیاج دارند.از رزین های مخصوصی استفاده میکنندکه به راحتی در بازار موجود نیست  ضمن اینکه برای عملیات پس از تولید به دو دستگاه جداگانه دیگر( واش و کیور ) برای شست و شو و پخت نمونه احتیاج است که مجموعا قیمت دستگاه رابه شدت افزایش میدهد و درنتیجه خواهان این محصول در بازار حال حاضر ایران کم است.
اما این محصول به دلیل تکنولوژی بالا با سرعت بیشتر و دقت بالاتر کیفیت بهتر و طول عمر بیشتری کار میکند. و قادر به چاپ محصولات با ابعاد بزرگتر هم میباشد.
شما عزیزان می توانید انواع پرینتر های رزینی را از سایت برنانوآوران پویا خرید کنید. کیفیت بالا و قیمت مناسب جزء تمایزات ما می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *