قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی فلزی و قطعات خودرو

قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی

شرکت خودروسازی مک لارن از پرینتر سه بعدی فلزی برای ساخت قطعات خودرو استفاده می کند.

با افرایش کاربرد پرینتر سه بعدی(قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی ) در صنایع خودروسازی، هر روزه اخبار شگفت انگیزی از شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا به گوش می رسد. در همین راستا شرکت خودروسازی مک لارن از آخرین مدل مفهومی خود به نام مک لارن آرتورا که اولین ابرخودروی هیبریدی با عملکرد بالا است را رونمایی کرد.

در طراحی و ساخت این ابر خودرو از فناوری های بسیار نوینی همانند پرینت سه بعدی فلز با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی فلزی استفاده شده است بطوریکه این از عملکرد فوق العاده ای برخوردار است.

این شرکت انگلیسی ادعا می کند که برای طراحی موتور و سرسیلندر از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی  (قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی) فلزی که قابلیت پرینت سه بعدی مستقیم فلز را دارند استفاده کرده است. استفاده از پرینتر سه بعدی در تولید قسمت های یاد شده باعث خنک شدن بهتر موتور و در نتیجه عملکرد بهتر می شود.

پرینتر سه بعدی

قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی

 

گسترش استفاده از خودروهای برقی(قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی )

استفاده از خودروهای برقی و یا الکتریکی در جهان بطور چشمگیری در حال افزایش است بطوریکه بر اساس گزارش IEA، فروش جهانی خودروهای برقی و یا الکترونیکی نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این بر طبق گزارش اخیر Fortune Business Insights انتظار می رود بازار خودروهای برقی و یا الکتریکی تا سال 2027 به رقم باور نکردنی 985.72 میلیارد دلار برسد.

نکته قابل توجهی که در اینجا وجود دارد تمایل اکثر مشتریان خودرو ها به سمت خودروهای هیبریدی کارامد است که این موضوع از دید خیلی از خودرو سازان مخفی نمانده است و به همین منظور تلاشهای بسیار زیادی در زمینه تولید خودروهای هیبریدی با راندمان کاری بالا و یا به عبارت دیگر کارآمد تر انجام می شود.  

یکی از پارامترهایی که تاثیر بسیار زیادی در راندمان و کارکرد خودروهای هیبریدی دارد، وزن خودرو است که اکثر تولید کنندگان همیشه به آن نگاه ویژه ای داشته اند و همواره به دنبال استفاده از تکنولوژی های جدید و جایگزین مانند ساخت بدنه های کامپوزیتی با استفاده از فیبر کربن و یا تولید قطعات پلاستیکی و یا فلزی پیچیده، مقاوم و سبکتر با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی هستند.

پیش از این از دستگاه های پرینتر سه بعدی در کارخانجات بسیار زیادی استفاده شده است و خیلی از تولید کنندگان نیز در حال تغییر روشهای تولید خود از حالت سنتی به سمت تکنولوژی ساخت افزایشی و یا همان دستگاه های پرینتر سه بعدی هستند. به عبارت دیگر، روش های سنتی تولید در حال جایگزینی با طراحی سه بعدی کامپیوتری و پرینت سه بعدی با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدی پایه پلاستیکی و یا فلزی است.

 

پرینتر سه بعدی

قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی

 

آرتورا خودرویی سبک با سرعت بالا(قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی )

شرکت مک لارن نیز در جهت کاهش وزن ابر خودرو مک لارن آرتورا اقدام به استفاده از بدنه یک تکه تمام کامپوزیتی با استفاده از فیبر کربن نمود که این بدنه تنها 82 کیلوگرم وزن دارد و طراحی آن به گونه ای انجام شده است که می تواند محافظ بسیار خوبی برای باتری های این ابر خودرو باشد. نیاز به کاهش وزن داشت.

 در حقیقت ، وزن کل اجزای هیبریدی این ابر خودرو فقط 130 کیلوگرم (286.6 پوند) است. همانطور که می دانید فیبر کربن مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه از خود نشان می دهد و در مقایسه با سایر مواد سنتی مانند آلومینیوم و یا فولاد، سبک تر بوده و  استحکام بسیار بالایی دارد.

در سمت موتور این ابر خودرو از موتور E-جریان شعاعی معمولی که فضای بسیار کم حجم بوده و وزن بسیار پائینی دارد. این موتور توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر را در تنها در 3 ثانیه دارد و با استفاده از ان می توان به ماکزیمم سرعت 330 کیلومتر بر ثانیه رسید.

 

استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات موتور(قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی )

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، از پرینتر سه بعدی فلزی استفاده های بسیار زیادی در صنایع هوا و فضا و همچنین صنایع خودرو سازی می شود و هر روزه نیز بر تعداد کاربردهای این تکنولوژی افزوده می شود.

در همین راستا و بر طبق اطلاعات اعلام شده از طرف این خودرو ساز انگلیسی، شرکت مک لارن از پرینتر سه بعدی در جهت طراحی و تولید بلوک موتور و سر سیلندرهای این ابر خودرو استفاده کرده است. متاسفانه اطلاعات زیادی از نحوه بکارگیری پرینتر سه بعدی و نوع دستگاه پرینتر سه بعدی استفاده شده توسط این شرکت ارائه نشده است ولی شواهد امر نشان می دهد که در پرینت سه بعدی قطعات طراحی شده، از آلومینیوم استفاده شده است.

بر طبق اظهاران مک لازن، استفاده از پرینتر سه بعدی فلز به مهندسان و طراحان این مجموعه امکان طراحی و تولید قطعات بسیار پیچیده را داد و آنها توانستند طراحی به گونه ای انجام دهند که بتوانند سیستم خنک کاری موتور را ارتقا داده و پروسه خنک کاری موتور را بهبود دهند.

 

مک لارن آرتورا خلاصه ای از نوآوری

قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی  مک لارن آرتورا خلاصه ای از نوآوری

 

مک لارن آرتورا خلاصه ای از نوآوری(قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی )

جف گروس ، مهندس ارشد، مک لارن آرتورا توضیح می دهد: “از همان ابتدای پروژه طراحی و مهندسی آرتورا، تمام تلاش خود را برای به چالش کشیدن فناوری های جدید مانند ساخت افزایشی و یا پرینتر سه بعدی (قطعات خودرو با پرینتر سه بعدی) و استفاده از فناوری های جدید و نو جهت دستیابی به نسل جدیدی از خودروهای هیبریدی با عملکرد بالا  هیبرید با عملکرد بالا بکار گرفتیم و می توانم بگویم که آرتورا نسل جدیدی از خودروهای هیبریدی است.

بدنه یک پارچه فیبر کربنی، طراحی اختصاصی و منحصر به فرد بدنه و فضای داخلی خودرو،  موتور V6 تولید شده با پرینتر سه بعدی، گیربکس اختصاصی، سیستم تعلیق خاص و غیره باعث شده است تا مک لارن آرتورا خلاصه ای از نوآوری ها باشد.”

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنعت خودرو سازی و یا دیگر صنایع می توانید به مجموعه مقالات وب سایت مراجعه نمائید. همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فنی و مهندسی مجموعه تماس حاصل نمائید.

 

 

19 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی می گوید:

    من فک می کنم به زودی خودروهای هیبریدی جای خودروهای بنزینی رو در سراسر جهان بگیرن امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر رخ بده

    پاسخ
  2. محمد مهدی
    محمد مهدی می گوید:

    پرینترهای سه بعدی واقعا دارن شاهکار خلق می کنند. کی فکرشو می کرد یه روزی بشه از پرینتر سه بعدی برای تولید قطعات ماشین استفاده کرد.

    پاسخ
  3. نعمت
    نعمت می گوید:

    پرینتر سه بعدی فلزی واقعا یه پدیده است من تو نمایشگاه صنعت نمونه شو دیدم پارسال. ولی خب هنوز قیمتش خیلی بالاس تو ایران

    پاسخ
  4. ناهید
    ناهید می گوید:

    هیچی به اندازه پرینتر سه بعدی نمی تونه برای تولید خلاقانه و مفید باشه. هی پرینت می گیری و هی اصلاحش می کنی تا بالاخره اونی که می خوای به دست میاد.

    پاسخ
  5. سارا
    سارا می گوید:

    من تا قبل از خوندن این مقاله فکر می کردم پرینتر سه بعدی فقط واسه مدلسازیه اما الان فهمیدم استفاده کاربردی هم داره

    پاسخ
  6. علی گلزار
    علی گلزار می گوید:

    تکنولوژی ساخت افرایشی یا همون am همه جای دنیا داره با سرعت پیشرفت می کنه من فکر می کنم هنوز تو ایران جای کار زیادی داره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *