پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره

پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره

استفاده پرینتر های سه بعدی از مدول حرکتی(پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره)

مدول حرکتی تنوع زیادی در بین دستگاههای مکانیکی دارد. در داخل هر دستگاه مکانیکی یک یا چند سیستم حرکتی وجود دارد که با توجه به نوع دستگاه باعث ایجاد حرکت در قطعه متصل شده به دستگاه و یا ابزارهای نصب شده میشود. به عنوان مثال مي توان به سه نظام دستگاه تراش اشاره نمود که قطعه به آن بسته مي شود اشاره نمود.

معمولاً در اکثر ماشينهاي صنعتي اين نوع حرکتها بصورت سه بعدي مي باشد بدين منظور که دستگاه قادر مي باشد در سه راستاي x، y و z حرکت نمايد. پرینترهای سه بعدی نیز همانند سایر دستگاه ها از مدولهای حرکتی استفاده می نمایند که مدول های حرکتی مختلفی با توجه به نوع و قیمت دستگاه پرینتر سه بعدی در آنها مورد استفاده قرار می گیرد که از بین آنها می توان به مدول حرکتی تسمه تایمی، پیچ و مهره ای، لید اسکرویی و بال اسکرویی اشاره نمود.

یکی از مهمترین قسمتهای پرینتر سه بعدی مدول حرکتی محور Z و یا حرکت در راستای ارتفاع است که کوچکترین خطایی در این سیستم می تواند باعث باعث افت کیفیت پرینت شود.

مدول حرکتی پیچ و مهره ای(پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره)

یکی از مدولهای حرکتی که در مدول حرکتی محور z پرینتر سه بعدی استفاده می شود مدول حرکتی پیچ و مهره ای است. مدول حرکتی پیچ و مهره ای بیشتر در پرینترهای سه بعدی دست ساز و بسیار ارزان قیمت استفاده می شود و در این مدول حرکتی از یک جفت پیچ و مهره معمولی نموره 6 و یا 8 جهت حرکت در راستای ارتفاع استفاده می شود.(پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره)

دقت مدول حرکتی پیچ و مهره معمولی و در حدود 100 میکرون و یا 0.1 میلیمتر می باشد و به مرور زمان و با سایش دنده های پیچ و مهره از دقت آن کاسته می شود. این سیستم نیازمند روغن کاری زیادی جهت به تعویق انداختن استهلاک آن است.

پرینترهای 3 بعدی که با این سیستم کار می کنند نمی توانند سرعت بسیار زیادی داشته باشند چرا که سرعت زیاد باعث سایش شدید دنده ها و افت کیفیت پرینت سه بعدی می گردد. این سیستم حرکتی دارای مزیت زیادی نمی باشد و تنها بخاطر ارزان بودن و در دسترس همگان بودن فقط در پرینترهای سه بعدی دست سایز و یا Prusa i3 مورد استفاده قرار میگیرد.(پرینتر سه بعدی و سيستم حرکتي پیچ و مهره)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *