کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

 

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف در زندگی روزمره کنونی پیدا کرده است از طراحی مدل هواپیما تا طراحی قالب جواهرات و غیره. در این مقاله از برنا چاپگر سه بعدی به کاربرهای مختلف پرینتر سه بعدی خواهیم پرداخت

هوا و فضا، کنترل طراحی ها قبل از ورود به چرخه تولید(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف در حال حاضر یکی از ابزارهای مهم مهندسان هوا و فضا است.که به آنها در نمونه سازی سریع، شکل دهی و حتی در تولید قطعات و لوازم مصرفی مورد نیاز کمک شایانی می نماید. به جرات مي توان گفت که صنعت هوا و فضا يکي از دلايل رشد بازار نمونه سازي سريع و يا پرينتر سه بعدي مي باشد.

قطعات موتور و توربين و همچنين قطعات داخلي کابين هواپيما نمونه هايي از کاربرد روش نمونه سازي سريع و يا پرينتر سه بعدي در اين صنعت مي باشد. امکان توليد قطعات بسيار پيچيده و حساس و همچنين امکان تست ايروديناميک قطعات طراحي شده قبل از توليد آنها و مهمتر از همه هزينه توليد بسيار پائين روش نمونه سازي سريع در کنار کاهش زمان توليد از مهمترين دلايل پر کاربرد بودن پرينترهاي سه بعدي در اين صنعت مي باشد.

همانطور که اطلاع داريد کاهش وزن و مواد بکار رفته در قطعات صنعت هوا و فضا باعث مي شود تا آلودگي هوا و انتشار گازهاي Co2 نيز کاهش يابد.  امکان توليد قطعات بسيار پيچيده و کوچک و همچنين قطعات اختصاصي باعث شده است که پرينتر سه بعدي به عنوان يک عضو جدا نشدني از صنعت هوا و فضا بحساب بيايد.و به همين خاطر بيشتر صنايع مرتبط با اين صنعت به دنبال استفاده از اين تکنولوژي مي باشند. در زير به بررسي چند پارامتر تاثير گذار پرداخته مي شود.

یکی از کاربرهای پرینتر سه بعدی کاهش هزينه توليد می باشد.

با توجه به اين نکته که توليد مدل طراحي شده با استفاده از پرينتر سه بعدي و يا روش نمونه سازي نيازمند ساخت قالب و ساير پروسه هاي قطعه سازي نمي باشد.و هزينه توليد فقط و فقط هزينه مواد قطعه طراحي شده مي باشد لذا هزينه توليد قطعه با هر گونه پيچيدگي بسيار پائينتر از هزينه توليد با روشهاي سنتي مي باشد.همچنين چون امکان توليد قطعات پيچيده با کمترين پروسه اسمبل نمودن وجود دارد لذا توليد با اين روش بسيار با صرفه تر و اقتصادي تر مي باشد.

طراحي قطعات سبک(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

استفاده از روش نمونه سازي سريع و يا پرينتر سه بعدي جهت توليد قطعات پيچيده و در عين حال محکم باعث مي شود وزن قطعات توليد شده با اين روش در حدود 40 الي 60 درصد کاهش يابد.و متناسب با آن هزينه سوخت کاهش يابد. 

نکاتی قبل از خرید پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

عدم نياز به ابزارهاي خاص(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

با توجه به اين که استفاده از پرينتر سه بعدي و يا روش نمونه سازي سريع باعث مي شد تا ديگر نيازي به استفاده از ابزارهاي بسيار دقيق و حساس نباشد و امکان طراحي قطعات با انعطاف بيشتر فراهم گردد. همچنين ارتقاء محصولات توليد شده در کمترين زمان ممکن فراهم مي گردد. لذا بطور کلي مي توان گفت که استفاده از پرينتر سه بعدي در صنايع هوا و فضا بسيار حياتي مي باشد.

دلایل استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت هوا و فضا(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

    • مهندسان می توانند در مورد محصول تولید شده تبادل نظر کنند و خیلی سریع می توانند آن را در نمایشگاه ها به معرض نمایش گذاشته و پتانسیل بازار را بسنجند.
    • پرینت سه بعدی، مدت زمان پروسه توسعه محصول را از چند ماه به چند روز کاهش می دهد.
    • تست محصول قبل از وارد شدن به پروسه ساخت قالب های گران قیمت
    • می توانید ایده های خود را در سریع ترین زمان ممکن و بدون صرف هزینه های زیاد عملی نموده و بفهمید که آیا کار می کند یا نه؟
    • خیلی راحت می توانید قطعات را بر اساس نیاز خود و بدون صرف هزینه های زیاد و زمان طولانی اختصاصی سازی نموده و مطمئن شوید که آیا آن محصول نیازهای شما را برآورده می نماید یا نه؟

استفاده از ماکتهاي معماري پرينت سه بعدي شده باعث مي شود تا در زمان طراحي ماکت و ساخت و متناسب با آن هزينه ساخت ماکت معماري صرفه جويي بسياري انجام گيرد.به همين دليل معماران بسياري به استفاده از اين تکنولوژي رو مي آورند.

استفاده از پرينترهاي سه بعدي با تکنولوژي FDM و يا Polyjet باعث مي گردد تا تعداد مراحل توليد ماکت کاهش يافته و زمان طراحي نيز بهبود يابد.در کنار همه اين مزيتها، امکان توليد ماکتهاي معماري با جزئيات بيشتر و دقت بالاتر نيز مهيا گردد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

همانطور که اطلاع داريد ساليان زيادي است که مهندسان و طراحان از کامپيوتر جهت طراحي و تحليل مدلهاي مورد نظر خود استفاده مي نمايند.ولي هنوز در بيشتر موارد ماکت سازي به روش سنتي و بوسيله دست و با استفاده از موادي مانند چوب، کاغذ، گچ و غيره انجام مي گيرد.

استفاده از پرينترهاي سه بعدي در ماکت سازي نظیر بزرگترین پرینتر سه بعدی فلزی SLM  باعث مي گردد تا معماران و مهندسان به راحتي بتوانند مدل طراحي شده را در کمترين زمان و هزينه اجرا نموه و نواقص آن را تحليل و رفع نمايند.

به عبارت ديگر پرينتر سه بعدي اين امکان را براي مهندسان و معماران فراهم نموده است که بتوانند کار ماکت سازي را همانند پروسه طراحي کامپيوتري نمايند.نمایش چند مدل به صورت همزمان در کنار یکدیگر نیز از مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی در حوزه معماری است.

هنر و خلاقیت خودتان را آزاد کرده و تمامی محدودیت ها را کنار بزنید.کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

هنر یکی از چیزهایی است که در طول تاریخ تغییرات بسیار زیادی در آن ایجاد شده است.بطور کلی می توان گفت که هر تکنولوژی جدیدی که ابداع و مورد استفاده قرار گرفته باعث ایجاد تغییرات بسیار زیادی در هنر شده است.و حالا این تکنولوژی پرینت سه بعدی است که در حال ایجاد تغییراتی در هنر می شود.تکنولوژی پرینت سه بعدی اثر بسیار زیادی بر نحوه تعامل مردم با هنر، هنرمندان و موزه داران داشته است.

تکنولوژی های متداول پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

حال با استفاده از پرینترهای سه بعدی تقریبا تمامی افراد بدون داشتن تخصص کافی در هنر می توانند اثر هنری از خود داشته باشند که این در نوع خود بی نظیر است.با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی و یک اسکنر سه بعدی تقریبا هر کسی می تواند اقدام به ساخت مجسمه افراد مشهور و یا مجسمه های شخصی نماید.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

در گذشته یک اثر هنری می بایست در کارگاه ساخته شده و سپس خود اثر به محل مورد نظر و یا به فرد سفارش دهنده ارسال می گردید. در حالیکه الان دیگر به ارسال خود اثر هنری نیست.و تنها کافیست یک فایل به فرد و یا محل مورد نظر ارسال شده و توسط خود شخص و در محل مورد نظر با پرینتر سه بعدی ساخته شود.تکنولوژی چاپ سه بعدی باعث گردیده است که هنرمندان به راحتی بتوانند اثرهای هنری زیادی ایجاد کرده و اقدام به فروش نمایند.

همچنین برخی از افراد مشتاق هنر توانایی بسیار کمی در استفاده از دستهای خود جهت خلق یک اثر هنری دارند و این موضوع باعث می گردید تا استعداد هنری آنها به مرور زمان از بین رفته و یا سرکوب گردد. حال با استفاده از پرینترهای سه بعدی، تقریباً تمامی افراد با کمی دانش کامپیوتری و طراحی سه بعدی بتوانند اثرهای هنری خود را خلق نمایند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

استفاده از مدل سازی کامپیوتری در کنار پرینترهای سه بعدی باعث گردیده است تا بسیاری از فرمولها، معادلات و قوانین فیزیکی، شیمیایی و ریاضی وارد هنر شوند.یکی دیگر از تاثیرات تکنولوژی چاپ سه بعدی در هنر مربوط می شود به طراحی مد و لباس.به کمک این تکنولوژی هنرمندان و طراحان صنعت مد و فشن به راحتی می توانند لباسها و زیور آلات با طرح های بسیار پیچیده و اخصاصی تولید نمایند.

از کاربردهای پرینترهای سه بعدی در صنعت هنر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 اتومبیل سازی، نوآوری هیچ گاه سریع نبوده است.(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

بطور يقين ويژگيهاي برجسته روش نمونه سازي سريع و يا پرينت سه بعدي باعث شده است که طراحان و مهندسان به راحتي بتوانند محصولات جديدي را طراحي، توليد، توسعه و يا ارتقا دهند.اين موضوع در صنعت اتومبيل سازي بيشتر قابل مشاهده مي باشد.به اصطلاح ديگر استفاده از پرينترهاي سه بعدي باعث شده است درهاي جديدي براي طراحي هاي جديدتر، تميزتر، سبکتر، مطمئن تر و يا ايمن تر باز شود.

و محصولات در کمترين زمان و با کمترين هزينه طراحي و توليد گردد. هرچند دستگاه هاي موجود سرعت کمي دارند و بيشتر جهت نمونه سازي مورد استفاده قرار مي گيرند.ولي بطور حتم در آينده از اين دستگاه ها در خطوط توليد نيز استفاده خواهد شد.

روش نمونه سازي سريع و يا پرينتر سه بعدي به دو صورت مي تواند بر صنعت اتومبيل تاثير بسيار زيادي داشته باشد(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف): 

1- به عنوان وسيله اي براي ابداعات جديد همانطور که قبلاً به آن اشاره شد با استفاده از پرينترهاي سه بعدي مي توان قطعات بسيار پيچيده توليد نمود.اين بدان معني مي باشد که محدوديتهاي بسيار کمتري در طراحي محصولات جديدتر جلوي پاي طراحان و مهندسان مي باشد.و اين موضوع در مورد توليد محصولات اختصاصي و يا به عبارت ديگر سفارشي بسيار مهم مي باشد.

چاپگر سه بعدی چیست؟

2- به عنوان محرک زنجيره تامين همانطور که اطلاع داريد در صنعت اتومبيل همواره احتياج به تجهيزات و ابزارهاي جديد مي باشد تا امکان توليد و تامين قطعات وجود داشته باشد.استفاده از روش نمونه سازي سريع و يا پرينترهاي سه بعدي مي تواند زمان تامين قطعات را کاهش داده و سرعت بيشتري به توليد بدهد.همچنين استفاده از پرينترهاي سه بعدي باعث مي شود تا صرفه جويي زيادي در تامين مواد اوليه انجام گيرد چرا که استفاده از اين روش مانع از توليد براده و يا ضايعات مي گردد.

از فواید استفاده از پرینترهای سه بعدی در امر کمک های بشر دوستانه می توان به موارد زیر اشاره نمود(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف):

    • استفاده از پرینترهای سه بعدی این امکان را فراهم می نماید که هر قطعه ای را در هر مکانی و در هر زمانی (بخصوص در موارد اورژانسی) تولید و استفاده نمود.
    • با استفاده از پرینترهای سه بعدی 90 درصد مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد و بدین ترتیب مواد زاید بسیار کمیک تولید می شود که خود مواد زاید می تواند دوباره بازیافت شود.
    • با استفاده از پرینتر های سه بعدی پروسه ساخت قطعات مورد نیاز از چند ماه به چند روز کاهش می یابد.
    • با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی دیگر نیازی به سفارش انبوه و یا ذخیره قطعات مورد نیاز نیست و هر زمانی که نیاز به قطعه خاصی باشد می توان آن را در چند ساعت تولید نمود.

نمونه هایی از کاربردهای مختلف پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف(کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف)

  • کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف
  • کاربرد پرینتر سه بعدی در بازسازی استخوان پا
  • کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی
  • کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی
  • کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت اتومبیل سازی
  • کاربرد پرینتر سه بعدی در آموزش

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

 

 

9 پاسخ
  1. سمیرا ساعی
    سمیرا ساعی می گوید:

    پرینتر سه بعدی تو حوزه پزشکی واقعا خوب عمل کرده امیدوارم تو کشور خودمون هم از حداکثر ظرفیت این فناوری استفاده بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *