کرونا و پرینتر سه بعدی

مبارزه با بیماری کرونا به کمک پرینتر سه بعدی

ویروس کرونا و کاربرد پرینتر سه بعدی در کنترل آن(کرونا و پرینتر سه بعدی)

در طول یک سال اخیر، جهان در یک بحران بهداشتی بی سابقه فرو رفته است (کرونا و پرینتر سه بعدی) که تاثیرات مخرب بسیار زیادی همراه داشته است و اکثر مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی تمامی تلاش خود را در جهت مبارزه با بیماری کرونا و یا همان Covid19 انجام می دهند. در همین راستا محققان فعال در زمینه تکنولوژی ساخت افزایشی و یا همان پرینت سه بعدی نیز قدم هایی برداشته اند.

در ابتدای این بیماری همه گیر، قطعات و دستگاه های ونتیلاتور بسیار زیادی بوسیله پرینتر سه بعدی تولید و در جهت تعمیر و یا ساخت دستگاه های پزشکی (کرونا و پرینتر سه بعدی)مرتبط با بیماری کرونا استفاده گردید و همچنین ماسک ها و شیلد ها و یا محافظ های صورت بسیار زیادی در شکل ها و فرم های مختلفی توسط پرینترهای سه بعدی ساخته و استفاده گردید.

موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای پرینتر سه بعدی در جهت مبارزه با ویروس کرونا بود و قابلیتهای پرینتر سه بعدی فراتر از موارد ذکر شده است و تلاشهای بسیار زیادی در جهت تولید مواد و یا وسایلی که توانایی نابود کردن ویروس کرونا را داشته باشد در حال انجام است. در همین راستا، محققان گروه تحقیقاتی AMFM (Additive Manufacturing Functional Material) توانستند به کمک پرینتر سه بعدی یک ماده جدید تولید نمایند که بر طبق اظهارات آنها توانایی از بین بردن کامل ویروس کرونا را دارد.

این ماده که جهت استفاده در کرونا و پرینتر سه بعدی ساخته شده است ترکیبی از مواد نقره، مس و تنگستن است که این ترکیب دارای خواص ضد میکروبی بوده و امکان مبارزه با آلودگی سطحی و همچنین گسترش و یا پراکنده شدن ویروس در هوا را فراهم می نماید.

جان رابینسون، محقق در دانشگاه ولورهمپتون توضیح می دهد که ماده ساخته شده بصورت 100 درصد باعث از بین رفتن ویروس آزمایشگاهی کرونا در طول 5 ساعت می شود. پیش از این مشخص شده بود که فلز مس قادر به از بین بردن ویروس کرونا است ولی این ماده عملکرد بسیار بالاتری نسبت به مس دارد و تمامی ویروس را از بین می برد. این ماده جهت استفاده در دستگاه های پرینتر سه بعدی پودری ساخته شده است و با استفاده از این نوع پرینتر می توان آن را در شکل ها و فرم های مختلفی پرینت سه بعدی نمود.

پرینتر سه بعدی برنا

کرونا و پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی، روشی نوین جهت مبارزه با بیماری کرونا(کرونا و پرینتر سه بعدی)

تیم جان رابینسون و همکاران او امیدوار هستند از ماده جدید خود در جاهای مختلف و برای مقاصد مختلفی استفاده نمایند. در اولین گام در راستای استفاده از این ماده، آنها می خواهند ماسک اوپن سورس و یا منبع بازی را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی توسعه دهند تا بدین طریق بتوانند عملکرد این ماده را نشان دهند. تلاش این گروه تحقیقاتی به همین فعالیت محدود نمی شود و آنها می خواهند کاربردهای این ماده را به کمک پرینتر سه بعدی گسترش دهند تا بدین طریق بتوانند با بیماری های همه گیر مبارزه فعال داشته باشند.

استفاده از پرینتر سه بعدی پودری که قطعات به کمک لیزر ساخته می شود، این امکان را به محققین می دهد که بتوانند قطعات بسیار پیچیده ای جهت مصارف خاص تولید کرده و یا عملکرد محصولات موجود را ارتقاء دهند.

این مواد پرینتر سه بعدی به زودی قابل سفارش خواهد بود و امید است با ارائه این مواد بتوان اقدامات بسیار موثری در جهت مبارزه با بیماری کرونا انجا گیرد. همانطور که اطلاع دارید ویروس کرونا در حال جهش یافتن است و در حال حاضر کرونای انگلیسی و افریقایی به سرعت در حال پخش شدن در جهان است و به همین منظور سازمان بهداشت جهانی با جدیت بیشتری در حال برنامه ریزی برای استفاده از تمامی امکانات موجود در جهت مبارزه با آن است. به همین دلیل استفاده از فناوری های نوین و بخصوص تکنولوژی پرینتر سه بعدی جهت مبارزه و کنترل این بیماری به شدت در حال افزایش است.

در همین راستا، ترکیب تکنلوژی پرینتر سه بعدی و مواد خاص و ضد ویروس می تواند یک گام اساسی در کنترل این ویروس باشد.(کرونا و پرینتر سه بعدی)

به دلیل ماهیت پرینتر سه بعدی و توانایی آن در ساخت قطعات و محصولات خاص و پیچیده، تکنولوژی پرینتر سه بعدی و یا پرینت سه بعدی می تواند کمک بسیار بزرگی در مبارزه با بیماری های همه گیر باشد.(کرونا و پرینتر سه بعدی)

جهت مطالعه دیگر کاربردهای پرینتر سه بعدی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرینت سه بعدی می توانید به مجموعه مقالات وب سایت برنا مراجعه نموده و یا می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمائید.

 

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *