آینده پرینتر سه بعدی

بررسی وضعیت آینده پرینتر سه بعدی

وضعیت تکنولوژی آینده پرینتر سه بعدی

پیش از این اطلاعات زیادی در مورد کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف و تاثیر آن بر صنایع و بخصوص صنعت آموزش ارائه شده است ولی در تمامی این مقالات هیچ اشاره ای به آینده پرینتر سه بعدی در کشورها و بخصوص ایران نشده است.

در این مقاله از سری مقالات شرکت برنا نوآوران پویا به بررسی و تخمین آینده پرینتر سه بعدی پرداخته شده است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که منظور از آینده پرینترهای سه بعدی در جهان، کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت است.

آینده پرینتر سه بعدی در جهان

نکته بسیار مهمی که در وضعیت پرینتر سه بعدی در کشورهای پیشرفته وجود دارد این است که در بسیاری از این کشورها، پرینترهای سه بعدی تقریباً در هر صنعتی ورود کرده است و هر روزه مقالات و اخبار جدیدی در این زمینه چاپ می شود که نشان دهنده فراگیر شدن این تکنولوژی در تمامی صنعت ها و بخصوص صنایع کوچک و خرد است.

اگر بخواهیم بر اساس نوع تکنولوژی پرینتر سه بعدی میزان نفوذ پرینتر سه بعدی را طبقه بندی کنیم، میتونیم بگوئیم که اکثر شرکت های بزرک و تولیدکنندگان حرفه ای در استفاده از دستگا های پرینتر سه بعدی پا را فراتر گذاشته و به دنبال استفاده از این فناوری جهت تولید محصول نهایی هستند.

به عنوان مثال، پیش از این اکثر کاربران از پرینترهای سه بعدی FDM جهت نمونه سازی استفاده می کردند که قیمت پائینی داشت ولی الان به دنبال استفاده از پرینترهای سه بعدی فلزی هستند تا محصول نهایی را بدون استفاده از روش های ساخت سنتی تولید و استفاده نمایند.

هر روزنه بر تعداد تولید کنندگان پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های مختلف و بخصوص پرینترهای سه بعدی فلزی و یا پرینترهای سه بعدی بسیار دقیق افزوده می شود و همین موضوع باعث کاهش قیمت و همچنین افزایش تنوع مواد مصرفی دستگاه ها می گردد و بدین ترتیب تمایل افراد به استفاده از آنها نیز بیشتر میگردد.

آینده پرینتر سه بعدی در جهان

آینده پرینتر سه بعدی

رشد بسیار زیاد کاربران پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف نشان دهنده کاربری بسیار زیاد این دستگاه ها در صنایه مخلف است. لذا ایجاب می کند اشاره ای به صنایعی کنیم که در آینده به وفور از پرینتر سه بعدی استفاده خواهند کرد.

صنایعی که در آینده پرینتر سه بعدی استفاده خواهند کرد:

از بین صنایعی که در آینده از دستگاه های پرینتر سه بعدی در جهت رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده خواهند کرد می توان به صنایع زیر اشاره نمود:

  • هنر
  • مدلینگ
  • صنایع داروسازی
  • پزشکی و دندانپزشکی
  • معماری
  • ساختمان سازی
  • هوافضا
  • خودرو سازی
  • رباتیک

پرینتر سه بعدی رزینی

آینده پرینتر سه بعدی

آینده پرینتر سه بعدی در ایران

مشابه تمامی تکنولوژی های وارد شده به کشور ایران، تکنولوژی پرینتر سه بعدی خیلی دیر وارد ایران شد و در همین راستا اکثر صنایع در ایران هنوز نتوانسته اند همانند کشورهای توسعه یافته از قابلیت های این دستگاه استفاده کافی در صنایع مختلف نمود.

اگر بخواهیم دلیل عدم نفوذ خیلی زیاد تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنایع کشورایران صحبت کنیم می توانیم به فرهنگ سازی، آموزش فراگیر و عامل قیمت دستگاه پرینتر سه بعدی اشاره نمود.

پیش از این بیشتر گرینترهای سه بعدی بصورت وارداتی عرضه می شد و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی داشت ولی به مرور زمان برخی از شرکت ها اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه ها نمودند و با زیادتر شدن شرکت های تولید کننده، قیمت این محصول نیز تا حدودی کاهش یافت.

یکی دیگر از دلایل عدم نفوذ تکنولوژی پرینت سه بعدی به صنایع مختلف در ایران، عدم استفاده و یا معرفی این تکنولوژی در تمامی مراکز اموزشی و بخصوص مدارس و هنرستان های فنی است که مسوولیت تربیت و آماده سازی افراد جهت ورود به بازار کار را دارند.

با ورود پرینتر سه بعدی به مدارس، هنرستان ها، مراکز کار و دانش و بخصوص دانشگا ها، سطح آگاهی جامعه در مورد این تکنولوژی بطور چشمگیری افزایش می یابد و متناسب با آن مراکز طراحی و تولیدی بیشتری نیز به استفاده از آن تشویق خواهند شد.

لذا می توان گفت که تکنولوژی پرینتر سه بعدی می تواند در رشد اقتصادی کشور و حرکت بهتر چرخ صنایع مختلف و البته ایجاد مشاغل بیشتر تاثیرگذار باشد.

امید است با استفاده از پرینترهای سه بعدی شاهد رابطه بهتر و بیشتر میان قشر نخبه کشور و صنعت این سرزمین باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت برنا تماس حاصل نمائید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *