استفاده از پرینتر سه بعدی برای پرینت ساق پای حیوانات

کاربرد پرینتر سه بعدی برای پرینت اعضای بدن حیوانات

فناوری پرینتر سه بعدی روز به روز در حال گسترش است. این موضوع را به خوبی می توان در مناطق مختلفی که از آن استفاده میشود، مشاهده کرد. علاوه بر بخشهای اصلی مانند صنعت اتومبیل سازی یا هوا فضا، فناوری پرینت سه بعدی اکنون به طور گسترده ای در بخشهای کوچکتر مانند صنعت اسباب بازی یا دامپزشکی نیز استفاده می شود. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی در بخش دامپزشکی.

آقای سایمون شوچ و دومینیک هوگن پروژه ای تحت عنوان” Pawsthesis” راه اندازی کرده اند که بسیار هیجان انگیز می باشد. این دو که در دانشگاه آکسبورگ در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده اند می گویند در حال حاضر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته خود را متوقف کرده اند تا بتوانند به صورت تمام وقت روی پروژه خود متمرکز شوند.

هدف این پروژه استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی و تولید افزودنی برای تهیه ساق پای مصنوعی برای سگهایی است که پای آنها آسیب دیده است. پروتزهایی برای مواردی مانند قطع کامل و یا قطع قسمتی از پا.

پروژه “Pawsthesis” که در یک سمینار در مقطع کارشناسی ایجاد شد. در این سمینار ایده پروتز پا برای سگها مطرح شد که در نهایت به عنوان موضوع پایان نامه این دو در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شد و کار بر روی آن ادامه یافت.

این دو دانشجو بیان کردند که بودجه ابتدایی برای انجام این پروژه را از وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال دریافت کرده اند که ظرف مدت یک سال می توانند از آن استفاده کنند، لذا تمام وقت مجبورند روی پروژه خود تمرکز کنند.

استفاده از پرینتر سه بعدی برای پرینت ساق پای حیوانات

چگونگی شکل گیری ایده پرینت سه بعدی پروتز ساق پای سگ

سایمون و دومینیک می گویند: “تولید مواد افزودنی و فناوری پرینتر سه بعدی در بخش دامپزشکی در اروپا و بخصوص کشور آلمان مورد استفاده های زیادی قرار گرفته است. اکنون ما می خواهیم آن را تغییر دهیم. با استفاده از فناوریهای مدرن، پروتزهای فردی و با کیفیت بالا می توانند در مدت زمان کوتاهی با هزینه های نسبتا کم تولید شوند.”

دلایل استفاده از فناوریهای تولید افزودنی

آنها می گویند:” از آنجا که پروتز باید به طور جداگانه با هر سگ سازگار شود، به سرعت مشخص شد که ما فقط می توانیم از پرینتر سه بعدی در فرایند تولید استفاده کنیم. چرا که امکان شخصی سازی و سفارشی سازی با این فناوری وجود دارد. برای اینکه بتوان پروتز را به صورت جداگانه برای هر بخش از بدن سگ تطبیق داد، لازم است از قسمت مربوط بررسی به عمل آید. ایده این است که مشتریان بتوانند با استفاده از اسکن سه بعدی یک برداشت از بخش مورد نظر را برای ما ارسال کنند. سپس ما می توانیم مدل دیجیتال مربوط به آن را ایجاد کنیم. مدل در برنامه CAD آماده شده و سپس با پرینتر چاپ می شود. به لطف فناوری پرینتر سه بعدی ما به ندرت در پروسه تولید دچار محدودیت هستیم. لذا می توانیم مستقیما بر خصوصیات پروتز تاثیر گذار باشیم که با فرایندهای ساخت معمولی امکان پذیر نیست. مزایای دیگر استفاده از فناوری پرینت سه بعدی کیفیت بالا، زمان کوتاه تولید و قابلیت تکرار مجدد تمام اجزاست”.

استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی FDM

سایمون و دومینیک می گویند:” ما از تکنولوژی FDM استفاده می کنیم و به همین منظور پرینتر سه بعدی Ultimaker S5را برای این کار انتخاب کرده ایم. این فرایند برای تحقق سریع و ساخت نمونه های اولیه ما بسیار مناسب است. به لطف اکسترودر دوقلوی پرینتر، دو ماده می توانند در یک مرحله پردازش شوند که به ما آزادی عمل در طراحی و استفاده از امکانات جدید در تولید قطعات را می دهد”.

آنها همچنین گفتند:” هنگام انتخاب پرینتر سه بعدی برای مرحله اولیه، تمرکز ما روی قابلیت اطمینان بالا و کیفیت چاپ بود. علاوه بر این پرینتر باید بتواند چندین ماده را همزمان پردازش کند که دستگاه Ultimaker S5 توانست رضایت کامل ما را برآورده کند.به دلیل بسته بودن فضای نصب، سنسورهای جریان و کالیبراسیون اتوماتیک، چاپ اشتباه یا نتایج چاپ ناخالص بسیار کم اتفاق می افتد. علاوه بر این می توان با چندین متریال مختلف کار کرد و هم چنین کارهای بزرگ را نیز پرینت گرفت. هم چنین این پرینتر سه بعدی با نرم افزار اسلایسر کیورا خوب کار می کند و از این نظر نیز توانست ما را متقاعد کند. با این حال ، سایر فرآیندهای تولید مواد افزودنی برای ساخت پروتزها در حال حاضر در حال آزمایش هستند تا بتوانیم محصول خود را بیشتر بهینه کنیم”.

استفاده از پرینتر سه بعدی برای پرینت ساق پا حیوانات

استفاده از پرینتر سه بعدی برای پرینت ساق پا سگ

چشم انداز برای آینده

این دو دانشجو می گویند”ما دوست داریم یک شرکت پایدار تاسیس کنیم که با آن بتوانیم سگهایی که دچار نقص عضو شده اند را با پروتزهای خود در سراسر اروپا درمان کنیم. ما فرصت های زیادی در فناوری پرینت سه بعدی می بینیم و فکر می کنیم در آینده استفاده های بیشتری از این فناوری خواهد شد. ما عقیده داریم که پتانسیل تولید مواد افزودنی بسیار زیاد است و ما می خواهیم با کمک فن آوری های پرینتر سه بعدی ، در زمینه پروتزهای ساق پا برای حیوانات بدانیم که چه چیزی امکان پذیر است. ناگفته نماند که سلامتی حیوان همیشه برای ما حرف اول را می زند”.

 

شرکت برنا نوآوران پویا همگام با تکنولوژی، همراه با شما

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *