نازل پرینتر سه بعدی

انواع نازل های پرینتر سه بعدی

نازل یک قطعه اصلی در پرینترهای سه بعدی(انواع نازل های پرینتر سه بعدی)

بطور کلی دو نوع فیلامنت شامل فیلامنت با قطر خارجی 1.75میلیمتر و 3 میلیمتر (2.85 میلیمتر) در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM استفاده می شود.هر پرینتر سه بعدی با توجه به نوع و شرکت تولید کننده آن دستگاه تنها قادر به استفاده از یکی از این نوع فیلامنتها است. نمی توان در پرینتر سه بعدی که جهت استفاده از فیلامنت با قطر 1.75 میلیمتر طراحی و ساخته شده است از فیلامنت با قطر 3 میلیمتر استفاده کرد و یا برعکس.

نازل پرینتر سه بعدی(انواع نازل های پرینتر سه بعدی)

بر اساس این نوع تقسیم بندی، نازل ها نیز به همین ترتیب دسته بندی می شوند. به عبارت دیگر می توان گفت که تنها دو نوع نازل استاندارد شامل نازل برای فیلامنتهایی با قطر 1.75 میلیمتر و نازل برای فیلامنتهایی با قطر 3 و یا 2.85 میلیمتر وجود دارد.

انواع نازلهای پرینترهای سه بعدی

انواع نازل های پرینتر سه بعدی


طبقه بندی پرینترهای سه بعدی بر اساس جنس نازل

نازلهای زیادی از جنس های مختلف بطور پیوسته در حال تولید و عرضه به بازار هستند.

نازل های استفاده در پرینترهای سه بعدی (انواع نازل های پرینتر سه بعدی)

  • برنج
  • استنلس استیل
  • استیل سخت کاری شده
  • تیتانیوم
  • و کریستالی
  • نازل برنجی

آلیاژ برنج پرکاربرترین آلیاژی است که در تولید نازلهای پرینترها مورد استفاده قرار می گیرد.و از این نازلها می توان در پرینت سه بعدی فیلامنتهای مختلفی از قبیل PLA، ABS، PETG،  Nylon، Flexible، PC و سایر مواد غیر ساینده نازل استفاده نمود.

ضریب انتقال حرارت نازلهای برنجی بسیار بالاست و در مقایسه باسایر انواع نارل ارزانتر می باشد. لازم به ذکر است که نازلهای برنجی جهت پرینت فیلامنتهایی با ضریب سایش بالا مانند فیلامنت Metal مناسب نمی باشد.چون فلز داخل این نوع فیلامنتها باعث سایش نازل و خراب نمودن آن می نماید.

  • نازل استنلس استیل

این نوع نازلها بهتر از نازلهای برنجی هستند.با استفاده از آنها تقریباً می توان تمامی انواع فیلامنتها (ساینده و غیر ساینده) را پرینت نمود. این نوع نازلها جهت استفاده در مصارف پزشکی توصیه میگردد.با توجه به گران بودنآلیاژ استنلس استیل، قیمت این نوع نازلها در مقایسه با نازلهای برنجی بالاتر است.

  • نازل استیل سخت کاری شده

این نوع نازلها تنها در پرینت سه بعدی فیلامنت های ساینده مورد استفاده قرار می گیرد و سخت بودن جنس نازل مانع از خراب شدن نازل در اثر سائیده شدن مواد و یا سایش نازل به صفحه ساخت می گردد.قیمت این نوع نازلها در مقایسه با سایر انواع نازلها بسیار بالا می باشد.

  • نازلهای تنگستن

این نوع نازلها جزء نازلهای خاص می باشند.و تنها در پرینترهای سه بعدی خاص جهت مصارف خاص و پرینت فیلامنتهای بسیار ساینده مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نازلهای کریستال

این نوع نازلها که اخیراً تولید و عرضه شده اند دارای نوک کریستالی با قطر سوراخ بسیار دقیق و مستحکم می باشند.و جهت پرینت قطعات با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.قیمت این نوع نازلها بسیار بالا بوده و به همین دلیل، زیاد مورد استقبال کاربران پرینترهای سه بعدی قرار نگرفته است.


نازل انواع مختلفی بر اساس قطر و  طول و شکل دارد.(انواع نازل های پرینتر سه بعدی)

  • قطر نازل

پیش از این تنها یک نوع نازل با قطر سوراخ 0.4 میلیمتر وجود داشت.ولی با فراگیر شدن تکنولوژی پرینت سه بعدی، نازلهایی با قطر سوراخ متفاوت از قبیل 0.2 میلیمتر، 0.3 میلیمتر، 0.5 میلیمتر و غیره نیز تولید و عرضه گردید.

متداولترین نازل مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی نازل با قطر سوراخ 0.4 میلیمتر است.(انواع نازل های پرینتر سه بعدی)

چنانچه بخواهید قطعات بسیار ریز و جزئیات بالا پرینت نمائید، می بایست از نازل با قطر سوراخ کوچکتر (مثل 0.2 میلیمتر) استفاده نمائید. در صورتی که بخواهید یک مدل بسیار بزرگ را پرینت سه بعدی نمائید می بایست از نازل با قطر سوراخ بزرگتر (مثل 0.8 میلیمتر) استفاده نمائید تا زمان پروسه پرینت را کاهش دهید.

نازل پرینتر سه بعدی

انواع نازل های پرینتر سه بعدی


  • طول نازل

نازلهایی با طولهای بلندتر نیز در بازار وجود دارد که کاربران می توانند از آنها استفاده نمایند. استفاده از نازل طول بلند باعث می گردد تا انتقال حرارت به مراتب بهتر از نازلهای کوتاه قد انجام پذیرفته و اتلاف حرارت کمتر گردد و متناسباً پروسه پرینت بهتر انجام شود.لازم به ذکر است که از نازلهای طول بلند می توان در پرینترهای سه بعدی با نازل کوتاه استفاده نمود.و این تغییر نیازمند چند تغییر دیگر در سیستم اکسترودر می باشد که می بایست بطور همزمان انجام گیرند.

طول نازل و شکل نازل پرینترهای سه بعدی

انواع نازل های پرینتر سه بعدی

  • شکل خارجی نازل

 بطور کلی دو نوع نازل شامل نازل با نوک تیز و نازل با نوک تخت در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.استفاده از نازلهای نوک تیز باعث می گردد تا از انتقال حرارت ناخواسته روی مواد تزریق شده و یا پرینت شده جلوگیری شود و مواد تزریق شده خیلی راحتتر خنک می شوند.نازلهای نوک تیز خیلی زودتر از نازلهای سرتخت در معرض خراب شدن و سایش هستند.و به همین دلیل برخی از کاربران استفاده از نازلهای سر تخت را ترجیح می دهند.توجه داشته باشید که پرینت قطعات ریز با جزئیات بیشتر با استفاده از نازلهای نوک تیز بهتر و دقیقتر انجام می شود.

  • شکل داخلی نازل

یکی دیگر از پارامترهای دسته بندی نازلها، شکل داخلی نازل و یا مخزن داخلی نازل است. برخی از نازلها دارای مخزن داخلی هستند.و بدین ترتیب مواد ذوب و در مخزن ذخیره می شوند.سپس در طول پروسه پرینت مورد استفاده قرار میگیرد. در نازلهای معمولی و یا بدون مخزن کل پروسه ذوب و تزریق در حین پرینت انجام می گیرد. شرکت برنا نوآوران پویا تمامی انواع نازل را موجود دارد.

نازل پرینتر سه بعدی

انواع نازل های پرینتر سه بعدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *