تولید شمع با پرینتر سه بعدی

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

تولید شمع با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

بسیاری از شماها در مورد تکنولوژی پرینتر سه بعدی شنیده اید و شاید هم از آن استفاده کرده و یا در حال استفاده از پرینتر سه بعدی هستید. پرینتر سه بعدی تنها جهت ساخت نمونه اولیه نیست و وسیله ای بسیار کاربردی جهت تولید برخی از محصولات نیز است.

یکی از کاربردهای پرینتر سه بعدی در زمینه تولید، مربوط به تولید شمع با پرینتر سه بعدی است. شاید تعجب کنید که چطور می توان با استفاده از پرینتر سه بعدی شمع تولید نمود. در واقع استفاده از پرینتر سه بعدی در راستای تولید شمع باعث می شود تا پروسه تولید این محصول کم قیمت ولی پر تقاضا بسیار ساده تر و حرفه ای تر گردد.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

در این مقاله سعی شده است تا پروسه تولید شمع با پرینتر سه بعدی آموزش داده شود و شما می توانید با مطالعه این مقاله آموزشی، کسب و کار بسیار جالب و در عین حال بسیار کم هزینه خود را راه اندازی نموده و محصولات بسیار زیبایی را خلق نموده و به بازار ارائه نمائید.

آماده سازی مدل سه بعدی

همانطور که اطلاع دارید اولین مرحله کار تولید شمع با پرینتر سه بعدی، ایجاد مدل سه بعدی کامپیوتری است. روشهای مختلفی جهت دستیابی به مدل سه بعدی وجود دارد که بر اساس دانش و تجربه و سطح معلومات خودتان می توانید از یکی از آنها استفاده نمائید. بطور کلی سه روش برای دستیابی به مدل سه بعدی کامپیوتری وجود دارد:

طراحی مدل سه بعدی به کمک نرم افزارهای مربوطه: در صورت آشنایی با متد و روشهای طراحی سه بعدی، با استفاده از یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی مانند راینو، سالیورک، اتوکد، تر دی مکس و غیره می توانید مدل سه بعدی را طراحی نموده و آن را در راستای تولید شمع استفاده نمائید.

استفاده از اسکنر سه بعدی: در صورتی که قصد تهیه مدل از روی یک شی فیزیکی موجود را داشته باشید می توانید با استفاده از اسکنر سه بعدی، مدل را اسکن نموده و فایل سه بعدی کامپیوتری آن را برای تولید شمع استفاده نمائید.

دانلود مدل سه بعدی از اینترنت: فایلهای سه بعدی بسیار زیادی وجود دارد که مملو از مدلهای سه بعدی آماده پرینت سه بعدی هستند که با مراجعه به این وب سایتها می توانید مدل سه بعدی مورد نیاز خود را از بین هزاران مدل آماده انتخاب نمودهو از ان جهت تولید شمع با پرینتر سه بعدی استفاده نمائید.

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید شمع با پرینتر سه بعدی

همانند تمامی پروسه های تولید، جهت تولید شمع با پرینتر سه بعدی نیازمند استفاده از برخی مواد اولیه هستید که در زیر لیست شده اند:

  • فیلامنت پرینتر سه بعدی PLA
  • سیلیکون قالب گیری
  • ظروف پلاستیکی یک بار مصرف
  • پارافین شمع سازی
  • نخ شمع سازی
  • چسب حرارتی و یا چسب تفنگی
  • دماسنج
  • ترازو
  • در صورت تمایل، مواد افزودگی مجاز شمع مانند اکلیل، مواد خوشبو کننده و غیره

پرینت سه بعدی مدل با پرینتر سه بعدی

بعد از تهیه مدل سه بعدی به کمک یکی از روشهای ذکر کرده و فیلامنت پرینتر سه بعدی، می بایست مدل خود را با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی پرینت نمائید. جهت این کار، مدل سه بعدی را وارد محیط نرم افزار اسلایسر پرینتر سه بعدی نموده و تنظیمات مربوط به پرینت را اعمال نموده و کد های زبان ماشین را تولید و آنها را به دستگاه پرینتر سه بعدی منتقل نموده و مدل را پرینت نمائید.

توجه داشته باشید که کیفیت سطح مدل پرینت سه بعدی شده، در کیفیت شمع تولیدی تاثیر گذار است و به همین دلیل توصیه می شود مدل سه بعدی را با بالاترین کیفیت سطح پرینت سه بعدی نمائید و در صورتی که از دستگاه پرینتر سه بعدی معمولی و یا کیفیت پائین استفاده می نمائید، مدل را بعد از پرینت سه بعدی پرداخت کاری نموده و سطح آن را صیغلی نمائید.

در صورتی که هنوز اقدام به خرید پرینتر سه بعدی ننموده اید، می توانید از خدمات پرینت سه بعدی که توسط برخی از افراد و شرکتها ارائه می شود، استفاده نمائید. به عبارت دیگر، کار تولید شمع بدون داشتن پرینتر سه بعدی نیز امکان پذیر است.

توجه داشته باشید که عکس های نشان داده شد در این مقاله تنها جهت آموزش تولید شمع با پرینتر سه بعدی می باشد و شما می توانید از هر مدل سه بعدی دیگری استفاده نمائید.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

ساخت قالب شمع

در این مرحله از پروسه تولید شمع با پرینتر سه بعدی، می بایست قالب سیلیکونی را با استفاده از سیلیکون قالب گیری و مدل پرینت سه بعدی شده آماده نمائید. جهت انجام این کار به صورت زیر عمل نمائید.

  • با استفاده از تفنگ حرارتی، مدل سه بعدی پرینت سه بعدی شده را همانند شکل زیر به یکی از ظرفهای پلاستیکی یک بار مصرف بچسبانید.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی
تولید شمع با پرینتر سه بعدی

  • سیلیکون خریداری شده را آماده نموده و آن را در ظرف شامل مدل سه بعدی شده بریزید. منظور از آماده سازی سیلیکون قالب گیری، مخلوط کردن هاردنر و یا فعال ساز با مواد سیلیکون است. سیلیکون قالب گیری حتما باید مدل را بطور کامل بپوشاند.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی
تولید شمع با پرینتر سه بعدی

  • بعد از خشک شدن سیلیکون، آن را از ظرف پلاستیکی جدا نموده و سپس مدل سه بعدی پرینت سه بعدی شده را از داخل قالب سیلیکونی خارج کنید. در صورت پیچیده بودن مدل، می توانید با استفاده از تیغ کاتر، برشی روی قالب سیلیکونی ایجاد نمائید تا مدل سه بعدی به آسانی خارج شود. توجه داشته باشید که معمولاً مواد سیلیکونی قالب گیری به مواد PLA نمی چسبد.
  • قالب سیلیکونی سه بعدی آماده است.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

تولید شمع

این مرحله، آخرین مرحله پروسه تولید شمع با پرینتر سه بعدی است. قبل از پرداختن به آخرین مرحله تولید شمع با پرینتر سه بعدی، بهتر است چند نکته کلیدی در مورد شمع سازی آورده شود:

  • پروسه تولید شمع در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی می تواند خطرناک باشد. لذا تمامی اصول ایمنی را رعایت نموده و از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک محافظ و روپوش استفاده نمائید.
  • با توجه به آتش زا بودن مواد شمع سازی و یا پارافین، از قرار دادن مستقیم آن روی شعله خودداری کنید.
  • فاصله زمانی بسیار کمی بین نقطه ذوب مواد شمع سازی و یا پارافین و سوختن آن وجود دارد و در صورتی که حواستان به زمان نباشد احتمال سوختگی و از بین رفتن پارافین شمع سازی وجود خواهد داشت.
  • بهترین روش جهت ذوب نمودن پارافین جهت شمع سازی، ذوب کردن غیر مستقیم آن با استفاده از آب در حال جوش است.

همانطور که گفته شد، پارافین جامد را در درون یک ظرف فلزی ریخته و آن را با استفاده از ظرف فلزی دیگری که آب درون آن در حال جوشش است ذوب نمائید. بطور معمول، دمای ذوب پارافین های شمع سازی در حدود 185 درجه فارنهایت است. در این مرحله می توانید مواد افزودنی شمع سازی را به پارافین اضافه نمائید.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

در صورتی ایجاد برش روی قالب سیلیکونی جهت بیرون آوردن مدل سه بعدی، لبه های قالب را در کنار هم قرار داده و با استفاده از چسب نواری آن را محکم نمائید تا مواد از آن خارج نشود.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی

نخ شمع سازی را در داخل قالب سیلیکونی قرار داده و آن را طوری تنظیم و محکم کنید که نخ شمع سازی دقیقاً در وسط قالب قرار گیرد. در نهایت، پارافین ذوب شده را با احتیاط در قالب سیلیکونی بریزید و اجازه دهید تا پارافین خشک شود. معمولاً چندین ساعت طول می کشد تا شمع تولید شده آماده خارج کردن از قالب شود.

تولید شمع با پرینتر سه بعدی
تولید شمع با پرینتر سه بعدی
بعد از خشک شدن شمع، می توانید آن را از قالب جدا نمائید. شمع آماده روشن کردن است.
تولید شمع با پرینتر سه بعدی 01

همانطور که مشاهده نمودید، پروسه تولید شمع با پرینتر سه بعدی بسیار ساده است و این محصول در عین سادگی، طرفداران بسیار زیادی دارد و شما می توانید با خلاقیت خودتان شمع های بسیار زیبا و حرفه ای تولید نموده و عرضه نمائید.

در مورد نحوه عرضه شمع در بازار هم می توانید از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید ولی یکی از روشهای فروش اینگونه محصولات، عرضه آن در پیج های اینستاگرام، تلگرام و یا بطور کلی در شبکه های مجازی است که معمولاً بازخورد بسیار خوبی نیز دارد.

امید است این روش تولید شمع با پرینتر سه بعدی بتواند هر چه سریعتر با روشهای سنتی تولید شمع که معمولاً با استفاده از نمونه سازی دستی انجام می شود جایگزین شده و پروسه تولید را ارتقا دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید شمع با پرینتر سه بعدی می توانید با کارشناسان شرکت دانش بنیان برنا نوآوران پویا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *