مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی

پرکاربرد ترین مواد مصرفی در دستگاه های پرینتر سه بعدی

دستگاه پرینتر سه بعدی نیز همانند تمامی دستگاه های صنعتی، نیمه صنعتی و یا اداری نیازمند یک سری مواد مصرفی پرینتر سه بعدی و یا قطعات مصرفی است که هرکاربر پرینتر سه بعدی می بایست اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشد.

به همین منظور در این مقاله سعی شده است تا مواد مصرفی پرینتر سه بعدی که در بین اکثر پرینترهای سه بعدی مشترک هستند و یا بطور عمومی توسط کاربران پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار میگرند را معرفی نموده و توضیحات مختصری در مورد آنها ارائه کنیم.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی : فیلامنت پرینتر سه بعدی

اصلی ترین مواد مصرفی پرینتر سه بعدی، فیلامنت و یا همان رشته های نازک مواد پلیمری است. فیلامنت در اصل خوراک پرینتر سه بعدی است و بدون داشتن و یا استفاده از فیلامنت نمی توان مدل سه بعدی را پرینت نموده و یا خلق نمود.

بطور معمول فیلامنت ها به صورت رول های نیم کیلویی، یک کیلویی و یا بالاتر عرضه می شوند که متداول ترین انها رولهای یک کیلویی است که در بر دارنده 330 متر فیلامنت به قطر 1.75 میلیمتر است و در شرایط پرینت سه بعدی متعارف، با استفاده از یک رول فیلامنت یک کیلویی می توان 60 ساعت پرینت نمود.

هر روزه انواع مختلفی از فیلامنت های پرینتر سه بعدی چه از نظر رنگ و چه از نظر نوع مواد بکار رفته در آنها تولید و در بازار عرضه می شود که از بین آنها می توان به فیلامنت PLA، فیلامنت ABS، فیلامنت لاستیک و یا Flexible و فیلامنت های کامپوزیت که ترکیبی از مواد پلیمری و مواد دیگر مانند برنز، مس، چوب و یا الیاف کربن است اشاره نمود.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

انتخاب و به کارگیری فیلامنت کاملاً به نوع قطعه و کاربری آن وابسته است و این کاربر پرینتر سه بعدی است که فیلامنت را بر اساس نیاز خود انتخاب نموده و استفاده می نماید. پرکاربردترین فیلامنت مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی، فیلامنت PLA است که دارای تنوع رنگ بسیار بالایی است ولی نوع سفید رنگ آن بیشترین کارایی را دارد و بعد از آن فیلامنت ABS به دلیل مقاوم بودن آن در برابر حرارت بیشترین کاربرد را به نسبت سایر انواع فیلامنت دارد.

نکته بسیار مهمی که در هنگام تهیه فیلامنت و بخصوص فیلامنتهای خاص باید به آن توجه نمودف شرایط پرینت فیلامنت است. چرا که برخی از دستگاه های پرینتر سه بعدی مجهز به گرم کن صفحه ساخت نیستند و یا اکسترودر آنها تنها تا دمای معینی قابل گرم شدن است.

پارامترهای بسیار زیادی در انتخاب و تهیه فیلامنت پرینتر سه بعدی تاثیر گذار هستند که از بین آنها می توان به دقت، میزان خلوص، میزان رطوبت و یا خشکی، نوع پیچش فیلامنت روی رول مربوطه، تاریخ تولید، نوع بسته بندی و غیره اشاره نمود. هر فیلامنت دارای شرایط پرینت مختص به خود است که معمولاً بر روی آن به صورت لیبل چسبانده می شود.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی : چسب ماتیکی و چسب نواری

چسب یکی دیگر از مواد مصرفی پرینتر سه بعدی است که کاربرد بسیار زیادی در پرینتر سه بعدی دارد. ازچسب جهت مصارف متفاوتی استفاده می شود. متداول ترین نوع چسب مورد استفاده در پرینت سه بعدی، چسب ماتیکی، چسب کپتون و یا چسب ضد حرارت و چسب آبی است که معمولاً آنها را بر روی صفحه ساخت و جهت افزایش چسبندگی لایه اول پرینت و همچنین محافظت از صفحه ساخت در برابر خراش های احتمالی استفاده می کنند.

معروف ترین نوع چسب ماتیکی، چسب ماتیکی برند پنتر است که در دو اندازه 21 گرم و 36 گرم عرضه می شود. این چسب سازگاری بسیار خوبی با انواع فیلامنتها دارد و به راحتی قابل شستشو با آب است. به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارد.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

چسب کپتون یک نوع چسب نواری مقاوم در برابر حرارت است که از آن بر روی صفحه ساخت پرینتر سه بعدی استفاده می شود و به صورت رولی در عرض های مختلفی از قبیل 2 سانتیمتر، 5 سانتیمتر و 10 سانتیمتر عرضه می شود. هر رول چسب در برگیرنده 33 متر چسب است. قیمت این نوع چسب ها در مقایسه با سایر چسب ها بالاتر است ولی به دلیل مقاومت بالای آنها می توان گفت که چسب چند بار مصرف هستند.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

چسب آبی نوع دیگری از چسب های مخصوص صفحه ساخت پرینتر سه بعدی است که جهت افزایش چسبندگی صفحه ساخت استفاده می شود و جنس کاغذی دارد. دلیل پرکاربرد بودن آن، سازگاری بالای آن با اکثر فیلامنتها و همچنین پایین بودن قیمت آن در مقایسه با چسب نواری کپتون است. چسب آبی اورجینال از قیمت بسیار بالایی برخوردار است ولی نوع چینی آن که تقریباً همان کارکرد را دارد، دارای قیمت پایین تری است.

نوع دیگری از چسب نیز در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرد که به صورت دست ساز و تحت عناوین چسب PLA و یا چسب ABS عرضه می شوند که ترکیبی از حلال PLA و یا ABS و مواد اولیه و یا ضایعات فیلامنتهای PLA و ABS هستند و از ان جهت افزایش چسبندگی صفحه ساخت و یا چسباندن قطعات پرینت سه بعدی شده به همدیگر استفاده می شود.

توجه داشته باشید که خود شما می توانید با تهیه حلال های مربوطه این نوع چسب ها را تهیه نمائید.

 

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی :حلال

یکی دیگر از پرکاربرد ترین مواد مصرفی پرینتر سه بعدی حلال ها هستند که از نظر نوع حلال تنوع زیادی دارند ولی متداول ترین آنها حلال PLA و حلال ABS است. بیشترین کاربرد حلال ها پرداخت کاری و پولیش قطعات پرینت سه بعدی شده و همچنین استفاده از آنها به جای چسب جهت چسباندن و مونتاژ نمودن قطعات پرینت سه بعدی شده است.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

می توان گفت که اکثر حلال ها بسیار فرار، آتش زا و در مواقعی سمی و یا بیهوش کننده هستند و به همین دلیل می بایست آنها را در ظروف در دار محکم و به دور از دسترس کودکان نگهداری کرد.

استفاده از حلال ها بسیار آسان است و به روشهای گوناگونی مانند استفاده از سرنگ، قلم مو، اسپری، دستمال نخی بی رنگ و غیره می توان آنها را بکار گرفت. تنها نکته ای که باید به ان توجه زیادی شود این است که در هنگام استفاده از این مواد اصول ایمنی را رعایت کرده و حتماً از ماسک استفاده شود.

سایر مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

علاوه بر مواد مصرفی پرینتر سه بعدی در بالا، قطعات دیگری نیز مانند نازل برنجی، لوله نازل و یا پیچ سوراخ دار، بلوک حرارتی و یا محفظه حرارتی و چرخ دنده اکسترودر نیز جزء مواد مصرفی پرینتر سه بعدی به شمار می آیند که از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقالات جداگانه توضیحات آنها آورده خواهد شد.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی

شما کاربران و یا دوستداران پرینتر سه بعدی میتوانید اطلاعات تکمیلی بیشتر در مورد مواد مصرفی پرینتر سه بعدی را با مراجعه به فروشگاه برنا پارت و صفحه مربوط به آن محصول دریافت نموده و در صورت تمایل به راحتی خرید خود را نهایی نمائید. همچنین می توانید با کارشناسان شرکت برنا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *