راهنمای انتخاب فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی در واقع همان ماده مصرفی دستگاه می باشد که انواع متعددی از لحاظ جنس، رنگ و اندازه و کیفیت دارد. در این مقاله نکات بیشتری در مورد فیلامنت پرینتر سه بعدی خواهیم دانست.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر سه بعدی

نکته اول : کیفیت فیلامنت پرینتر سه بعدی 

فیلامنت ماده مصرفی پرینترهای سه بعدی می باشد. کیفیت فیلامنت تولید شده بستگی بسیار زیادی به کیفیت گرانولهای استفاده شده برای تولید فیلامنت دارد. در صورت وجود ناخالصی در فیلامنت احتمال گرفتگی نازل بسیار بالا است.

تولید کنندگان پرینترهای سه بعدی در اغلب اوقات برای عملکرد بهتر دستگاههای خود از برندهای متنوع جهت تست دستگاههای خود استفاده میکنند. برندهای متنوعی در بازار وجود دارند که شامل فیلامنتهای تولیدداخل و همچنین فیلامنتهای وارداتی است. فیلامنتهای ارزان قیمت در اکثر موارد احتمال گرفتگی نازل را افزایش می دهند که موجب اتلاف زمان و مواد میشوند.

 

نکته دوم : قطر فیلامنت پرینتر سه بعدی

متداول ترین قطر فیلامنت پرینتر سه بعدی عبارتند از 1.75 میلیمتر و 3 میلیمتر. فیلامنت با قطر 1.75 میلیمتر بسیار متداولتر می باشد و در بازار به وفور یافت می گردد. با توجه به متداولتر بودن فیلامنت های با قطر 1،75 میلیمتر، استفاده از این قطر فیلامنت تضمینی برای تازه تر بودن محصول مورد استفاده می باشد.

همچنین فیلامنت با قطر 1.75 میلیمتر راحتتر تزریق شده و عمل پس کشیدگی با استفاده از آنها به راحتی انجام می شود. لازم به ذکر می باشد قطر فیلامنت مصرفی در تمامی نقاط رول باید ثابت، یکسان و یک شکل (گرد) باشد. معمولاً تلورانس در محدوده 0.05 میلیمتر تاثیری بر کیفیت پرینت نمی گذارد.

 

نکته سوم : میزان رطوبت فیلامنت پرینتر سه بعدی 

پارامتر دیگر در مورد انتخاب فیلامنت پرینتر سه بعدی مربوط به رطوبت می باشد. این مشکل معمولاً به علت عدم بسته بندی خوب و یا نگهداری فیلامنت به مدت طولانی ایجاد می شود. در صورتی که فیلامنت به مدت طولانی در هوای آزاد قرار گیرد شروع به جذب رطوبت هوا می نماید.

لذا اکیداً توصیه می شود از قرار دادن فیلامنت در هوای آزاد خودداری نمائید. با تست کردن فیلامنت می توان به میزان رطوبت جذب شده توسط آن پی برد. به همین دلیل توصیه می شود فیلامنت را از تامین کنندگانی که محصولات آنها به روزتر می باشد تامین نمائید.

 

نکته چهارم : خلوص فیلامنت پرینتر سه بعدی 

خالص بودن مواد اولیه مورد استفاده در فیلامنتهای پرینترهای سه بعدی موضوع بسیار مهم دیگری می باشد که می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت پرینت سه بعدی داشته باشد. ناخالص بودن فیلامنت باعث می شود عمل تزریق به درستی انجام نگرفته و حتی باعث گرفتگی نازل شود.

گرفتگی نازل یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای سه بعدی می باشد و تا آنجا که ممکن است می بایست مانع از این اتفاق شد. گرفتگی نازل باعث خراب شدن کار پرینت، از بین رفتن فیلامنت مصرف شده می گردد و علاوه بر آنها می بایست قطعات اکسترودر از همدیگر جدا شده و از اول تنظیم شود. لذا اکیداً توصیه می شود از فیلامنتهای معروف و با کیفیت در پرینترهای سه بعدی استفاده نمائید.

برندهای معتبری در بازار ایران وجود دارد که میانگین قیمت محصولات آنها بین 100 الی 150 هزار تومان قرار دارد.

 

نکته پنجم : دمای ذوب فیلامنت پرینتر سه بعدی 

یکی دیگر از پارامترهای انتخاب فیلامنت مناسب نقطه ذوب فیلامنت می باشد. اکثر پرینترهای سه بعدی دارای محدوده دمای کارکرد می باشند و این محدوده دما بر اساس تجهیزات بکار رفته در پرینترهای سه بعدی تعیین می شود. این محدوده دما معمولاً در بازه دمایی 180 الی 260 درجه سلسیوس می باشد.

برخی از فیلامنتهای ارائه شده به بازار دارای دماهای غیر متعارف می باشند. به عنوان مثال می توان به فیلامنت لاستیک شرکت میکربات اشاره نمود که دارای دمای ذوب 100 درجه سلسیوس می باشد و این بدان معنی می باشد که نمی توان این نوع فیلامنت را در پرینترهای معمولی با محدوده دمای 180 الی 260 درجه سلسیوس پرینت نمود.

لذا همواره این نکته می بایست مورد توجه قرار گیرد که آیا پرینتر سه بعدی شما قادر به پرینت فیلامنت فوق می باشد یا نه؟

 

نکته ششم : میزان تولید دود فیلامنت

برخی از فیلامنتهای پرینتر سه بعدی در هنگام پرینت از خود دودی را منتشر می کنند و این موضوع می تواند بر سلامتی کاربران این دستگاه ها تاثیر داشته باشد. لذا همواره تاکید می شود که از فیلامنتهای پرینترهای سه بعدی با کمترین میزان انتشار دود استفاده شود و شدیداً توصیه می شود پرینتر سه بعدی در محلی مورد استفاده قرار گیرد که دارای سیستم تهویه مطبوع و یا گردش هوا باشد.

 

نکته هفتم : هیتر یا گرمکن صفحه ساخت

برخی از فیلامنتهای پرینتر سه بعدی مانند ABS و یا لاستیک نیازمند صفحه ساخت گرم می باشند و بدون داشتن صفحه ساخت گرم امکان بلند شدن قطعه از صفحه ساخت در هنگام پرینت وجود خواهد داشت. با توجه به این نکته که برخی از پرینترهای 3 بعدی موجود در بازار دارای صفحه ساخت گرم نمی باشند لذا توصیه می شود در هنگام تهیه فیلامنت این موضوع مد نظر قرار داده شود.

 

نکته هشتم : سیستم تزریق فیلامنت

بطور کلی دو نوع سیستم تزریق شامل سیستم تزریق مستقیم و سیستم تزریق Bowden در پرینترهای بعدی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از آنها دارای مزایا و ضعف هایی می باشند. سیستمهای Bowden نسبت به سیستمهای مستقیم دارای ضعف های بسیار زیادی در نحوه تزریق می باشند

بطور کلی می توان گفت که در این سیستمها کنترل بسیار کمتری بر روی فیلامنت تغذیه شده می باشند و در صورتی که فیلامنت از سختی بالایی برخوردار نباشد (همانند مواد لاستیکی) امکان تزریق مهیا نخواهد بود و مواد در سیستم تغذیه کننده و یا همان اکسترودر جمع خواهند شد. لذا می توان گفت که یکی از پارامترهای تهیه فیلامنت پرینتر سه بعدی، نوع سیستم تزریق می باشد.

 

نکته نهم : سرعت پرینت 

برخی از انواع فیلامنت مانند فیلامنتهای لاستیکی (Flexible) نیازمند پرینت با سرعت آهسته می باشند و سرعت پرینت در کیفیت پرینت تاثیر بسزایی دارد. لذا توصیه می شود در هنگام تهیه فیلامنت سرعت پرینت آن ماده نیز از فروشنده پرسیده شود.

 

نکته دهم : قابلیت پولیش و پرداخت فیلامنت 

یکی دیگر از پارامترهایی که می بایست در هنگام تهیه مواد اولیه چاپگرهای 3 بعدی به آن اشاره نمود قابلیتهای پولیش کاری و پرداخت کاری آن ماده می باشد. به عنوان مثال می توان به مواد ABS اشاره نمود که دارای قابلیت سنباده کاری و پرداخت کاری با استفاده از حلال استون می باشد درحالیکه مواد PLA نسبت به ABS سخت تر بوده و پرداخت کاری آنها نیز می بایست با حلال PLA انجام گیرد و استون هیچ تاثیری روی این ماده ندارد.

شرکت برنا نوآوران پویا وارد کننده انواع فیلامنت پرینتر سه بعدی 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *