ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

راهنمای کامل ساپورت گذاری در دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی

انجام درست پرینت سه بعدی در پرینترهای سه بعدی رزینی نیازمند استفاده از ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی است و می توان گفت که ساپورت نقش بسیار مهمی در درست انجام شدن پروسه پرینت سه بعدی دارد. در حقیقت استفاده از ساپورت باعث می شود تا قطعه در حال پرینت دچار تغییر فرم نشده و در حین پرینت فرو نریزد.

با وجود اینکه ساپورت گذاری بسیار مهم است ولی استفاده از آن باعث می شود تا قطعه بعد از چاپ سه بعدی نیازمند تمیز کاری و یا به عبارت دیگر نیازمند عملیات پس از پرینت باشد و رد ساپورت ها روی قطعات پرینت سه بعدی شده باقی بماند.

همانطور که اطلاع دارید دو نوع پرینتر سه بعدی رزینی در بازار عرضه می شود که عبارتند از چاپگرهای سه بعدی بالا به پائین و پائین به بالا. تفاوت این دو نوع پرینتر سه بعدی در شکل زیر نمایش داده شده است.

ساپورت گذاری در دستگاه های چاپگر سه بعدی با تکنولوژی از بالا به پائین و پائین به بالا متفاوت است و مشابه همدیگر نمی باشند.

ساپورت گذاری در پرینترهای سه بعدی از بالا به پائین مشابه دستگاه های پرینتر سه بعدی FDM است و جهت پل زنی و پیش آمدگی ها مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که به این نوع ساپورت ها هیچ گونه نیروی جدا کننده از صفحه وارد نمی شود، به همین دلیل مدل سه بعدی می تواند در هر موقعیتی پرینت گردد.

استفاده از ساپورت باعث می شود تا سطح مدل سه بعدی بعد از پرینتر سه بعدی نیازمند عملیات پرداخت کاری باشد و به همین دلیل در چاپگرهای سه بعدی با تکنولوژی از بالا به پائین سعی می شود تا از ساپورت های کمتری استفاده شود تا هم کیفیت سطوح مدل سه بعدی بهبود یابد و همچنین تعداد لایه های پرینت سه بعدی کمتر شده و متناسب با زمان پرینت کاهش یابد. 

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

در حالیکه در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی پائین به بالا، شرایط بسیار پیچیده تر است، چرا که نیروی جدا کننده به ساپورت ها وارد می شود که این نکته می بایست مورد توجه قرار گیرد. عوامل بسیار زیادی بر میزان نیروی جداکننده ساپورت ها تاثیرگذار هستند که از بین آنها می توان به ویسکوزیته رزین، سرعت بالا کشیدن، شعاع لایه جدید پرینت شده و فاصله بین فیلم فپ و لایه تازه پرینت شده اشاره نمود.

در بین این پارامترها، سطح مقطع هر لایه ارتباط بسیار تنگاتنگی با ساپورت ها دارد. در نتیجه، در چاپگرهای سه بعدی پائین به بالا، قطعه باید به گونه بر روی صفحه ساخت قرار گیرد که همیشه لایه های پرینت دارای کمترین سطح مقع باشند و در این حالت اهمیت ساپورت ها تا حدودی کاهش می یابد.

به همین دلیل در مقاله تنها به بررسی ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی با تکنولوژی پائین به بالا پرداخته شده است.

نکته طلایی که می بایست به آن اشاره نمود؛ آن است که جهت و موقعیت مدل سه بعدی تعیین کننده میزان ساپورت ها است و این نکته همیشه باید توسط کاربران دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی رعایت شود.

در دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی با تکنولوژی SLA/DLP/MSLA/LCD، جهت مدل سه بعدی نقش بسیار مهمی در میزان و محل ساپورت ها دارد. لذا با تغییر جهت مدل سه بعدی می توانید میزان ساپورت ها و همچنین سطح مقطع لایه های پرینت را بطور چشمگیری کاهش دهید. همچنین انتخاب جهت مناسب مدل سه بعدی می تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی بر کیفیت سطوح داشته باشد.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

 نرم افزار چیتوباکس (CHITUBOX) یکی از بهترین و معروف ترین نرم افزارهای مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی رزینی است که توسط کاربران زیادی استفاده می شود. به همین دلیل در این مقاله سعی شده است تا نکات مربوط به این نرم افزار پوشش داده شود.

تغییر جهت مدل سه بعدی در نرم افزار چیتوباکس به دو صورت قابل انجام است.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید با کلیک بر روی دکمه تغییر جهت و یا Orientation می توانید زوایای مدل در سه راستای X، Y و Z به صورت تدریجی و نیم درجه نیم درجه تغییر دهید و یا می توانید زاویه مورد نظر خود را بصورت مستقیم وارد نمائید.  

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

همچنین مطابق شکل زیر می توانید عمل چرخاندن مدل سه بعدی را با دوبل کلیک کردن روی مدل سه بعدی و فعال نمودن قابلیت چرخش مدل توسط ماوس انجام دهید. در این حالت تنها کافیست محور مورد نظر را گرفته و مدل سه بعدی را در راستای مورد نظر و به اندازه ای که می خواهید تغییر دهید.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

حال می خواهیم به این سوال که کجای مدل سه بعدی نیازمند ساپورت گذاری است پاسخ بدهیم. قبل از جواب دادن به این سوال، بهتر است تعریف دقیقی از پل ها و یا پیش آمدگی در مدل های سه بعدی داشته باشیم.

پل ها و پیش آمدگی (Overhangs and Bridges) در پرینت سه بعدی

بطور معمول دو عبارت پل ها و پش آمدگی و مطابق شکل زیر با استفاده از سه حرف انگلیسی Y ، H و T نمایش و توضیح داده می شوند.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

در صورتی که زاویه پیش آمدگی کمتر از 45 درجه باشد، احتمال پرینت آن قسمت از مدل بدون استفاده از ساپورت وجود دارد. همانطور که در شکل قبل نمایش داده شده است، زاویه حرف Y  دقیقاً 30 درجه است که کمتر از 45 درجه است و به همین دلیل امکان پرینت این حرف بدون استفاده از ساپورت وجود دارد.

در حالیکه زاویه مورد نظر در حرف T دقیقاً 90 درجه است و به همین دلیل امکان چاپ سه بعدی این حرف بدون استفاده از ساپورت گذاری اصلاً وجود ندارد و می بایست برای قسمت پیش آمدگی ساپورت گذاری کرد. در مورد پل ها هم قانون خاصی وجود دارد به این صورت که اگر طول یک پل کمتر از 5 میلیمتر باشد، احتمال پرینت آن بدون ساپورت گذاری وجود خواهد شد و در غیر اینصورت حتماً باید ساپورت گذاری انجام شود.

لازم به ذکر است که قوانین ذکر شده در همه موارد صادق نیستند و با توجه نوع مدل سه بعدی، نوع رزین پرینتر سه بعدی و سایر پارامترهای پرینتر سه بعدی می توانند تغییر کنند و شما نیازمند استفاده از ساپورت باشید. لذا توصیه می شود قبل از پرینت اصلی، مدل را از لحاظ نیاز به ساپورت گذاری کنترل نموده و در صورت امکان تست پرینت کوچکی را انجام دهید.

روش ساده تر دیگری نیز جهت بررسی مدل سه بعدی جهت ساپورت گذاری در نرم افزار چیتوباکس که نرم افزار مخصوص پرینترهای سه بعدی رزینی SLA/LCD/DLP است، وجود دارد. با استفاده از قابلیت نمایش پیش پرینت به راحتی می توانید قسمت هایی که نیاز به ساپورت گذاری دارد را شناسایی نموده و آنها را ساپورت گذاری نمائید.

به عنوان مثال مدل های نشان داده شده در شکل زیر را در نظر بگیرید. در مرحله اول حدود نیم درجه انها را می چرخانیم تا سطح مقطع لایه های پرینت را کمی کمتر کنیم.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

 سپس بر روی قسمت هایی که پیش آمدگی در آن نقاط شروع به ایجاد شدن و جدا شدن از مدل اصلی میکنند تمرکز می کنیم. تمامی قسمت هایی که در حین جامد سازی رزین حساس به نور و یا پرینت شدن ایجاد و به مدل اصلی که قبلاً پرینت شده اند متصل می شوند نیازی به ساپورت ندارند و می توان آنها را بدون استفاده از ساپورت چاپ نمود. 

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

 با پیشروی در طول پروسه پرینت، متوجه خواهید شد که هیچ قسمتی از مدل اصلی بعد از ایجاد از مدل اصلی جدا نیست و این به معنی آن است که مدل بدون استفاده از ساپورت قابل پرینت سه بعدی شدن است.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

 حال به مدل سه بعدی موش توجه کنید. متوجه خواهید شد که در برخی از لایه ها، قسمت هایی پرینت می شوند که به مدل اصلی متصل نیستند و این نشان دهنده آن است که این نقاط نیازمند ساپورت گذاری هستند.

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

ساپورت گذاری پرینتر سه بعدی رزینی

سازه های ضعیف

 نیروهای جدا کننده در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی از پائین به بالا می توانند باعث تغییر شکل مدل، نماسان شدن خطوط و حتی پارگی در سازه های ضعیف شوند. شاید در ظاهر این قسمت ها نیازمند ساپورت گذاری نباشند ولی اضافه نمودن ساپورت به نقاط گفته شده باعث می شود تا مدل سه بعدی با موفقیت و بدون هیچ ایرادی پرینت شود.

شکل ساپورت ها در پرینترهای سه بعدی رزینی مدل SLA/DLP/LCD

از ساپورت های مختلفی می توان در پرینترهای سه بعدی رزینی استفاده نمود که از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ساپورتهای Ribs و یا ساپورت های دنده ای

 این نوع ساپورت ها، معروفترین و پر استفاده ترین نوع ساپورت در چاپگرهای رزینی است و به دلیل شباهت آنها به دنده به آنها ساپورت های دنده ای گفته می شود. در این نوع ساپورت ها، نقطه اتصال ساپورت به مدل سه بعدی بسیار کوچک است و همین موضوع باعث می شود تا مواد کمتری مصرف شود. دلیل پرکاربرد بودن آنها هم مربوط به این است که این نوع ساپورت ها در اکثر مدلهای سه بعدی قابل استفاده است و استفاده از آنها باعث افت کیفیت سطح پرینت نمی شود.

ساپورت های Flakes و یا ساپورت های پوسته ای

این نوع ساپورت ها شبیه به سازه های جدار نازک هستند که سختی بسیار زیادی بخ مدل سه بعدی می دهند. این نوع ساپورت ها از مدل اصلی بسیار نازک تر هستند و بیشتر در پیش آمدگی های صاف و عریض بکار برده می شوند ولی به دلیل پوسته بودن شکل آنها، تا حدودی بر کیفیت سطح مدل پرینت سه بعدی شده تاثیر منفی می گذارند.

ساپورت های Nets و یا ساپورت های توری شکل

این نوع ساپورت ها هم مانند ساپورت های پوسته ای، سختی و استحکام خوبی به مدل سه بعدی می دهند و به دیلی تشابه آنها به توری به آنها ساپورت های توری شکل گفته می شود. جداسازی این نوع ساپورت ها بسیار آسانتر از ساپورت های پوسته ای است و نقطه اتصال آنها به مدل اصلی بسیار ظریف و کوچک است و به همین دلیل بر کیفیت پرینت 3 بعدی تاثیر زیادی نمی گذارند.

منبع: chitubox
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *