صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی

صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی

پی سی بی یکی از متداولترین صفحه ساختها(صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی)

صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی یکی ازقسمتهای اصلی پرینتر سه بعدی می باشد. متداول ترین پرینترهای 3 بعدی دارای صفحه ساختی در محدوده 20 الی 30 سانتیمتر هستند. صفحه های پرینت مختلفی در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد که از بین آنها می توان به صفحات ساخت آلومینیومی، فولادی، اکلریک، شیشه ای، کامپوزیتی و صفحات خاص ساخته شده از مواد خاص اشاره نمود.

صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی می بایست دارای خصوصیاتی بسیار مهمی از قبیل فلت و صاف بودن، استحکام، انتقال حرارت بالا (در صورت مجهز بودن پرینتر سه بعدی به گرم کن صفحه ساخت) و قدرت چسبندگی بالا باشد. صفحه ساخت پی سی بی یکی از متداول ترین صفحه های ساخت چاپگرهای سه بعدی دست ساز و یا DIY است.

صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی به خاطر ارزان بودن، در بیشتر پرینترهای 3 بعدی خانگی ارزان قیمت و همچنین کیتهای پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه های پرینت پی سی بی معمولاً به سیستم گرم کن 12 ولت و یا 24 ولت مجهز می باشند.

استحکام این صفحه های پرینت بسیار پائین بوده و به راحتی خم می شوند و به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان پرینترهای خانگی و ارزان قیمت اقدام به اضافه نمودن صفحه چوبی در زیر این صفحه های پرینت می نمایند که معمولاً به دلیل فلت نبودن چوب و یا استفاده از چسبهای دو طرفه سطح بسیار صافی ایجاد نمی گردد و به مرور زمان به دلیل انحنای چوب و تغییرات دمایی زیاد گرم کن دچار انحنا شده و متناسباً باعث بهم ریختن کالیبراسیون می گردد و کاربر پرینتر سه بعدی مجبور می گردد تا صفحه ساخت را در هر پرینت از اول تنظیم نماید و یا بصورت دستی در حین پرینت لایه اول آن را تنظیم نماید.

صفحه های ساخت پی سی بی معمولاً جهت پرینترهای سه بعدی با سایز 20 سانتیمتر در 20 سانتیمتر بکار گرفته می شود که دلیل آن تمایل بسیار زیاد پی سی بی به تغییر فرم در حین جدا نمودن نمونه از صفحه ساخت است.

صفحه ساخت پی سی بی سوراخ دار برای موادی که چسبندگی کمی دارند(صفحه پرینت PCB در پرینتر سه بعدی)

برخی از تولید کنندگان پرینترهای سه بعدی صفحه پی سی بی جداگانه ای بر روی صفحه ساخت اصلی قرار می دهند و علت استفاده از صفحات پی سی بی را تنها راحت جدا نمودن و نمونه کار از صفحه ساخت و تمیز نمودن آن اعلام می نمایند ولی باید توجه داشت که صفحه ساخت پی سی بی بعد از یک و یا دو بار کارکرد دچار خمیدگی می گردد و همین امر باعث می گردد تا کیفیت پرینت بشدت نزول یابد.

انتقال حرارت این صفحات نسبت به شیشه بالا است. در برخی از مواد برخی از تولید کنندگان و فروشندگان پرینترهای سه بعدی از پی سی بی های سوراخ دار جهت صفحه ساخت استفاده می نمایند و اعلام می نمایند که با استفاده از این صفحات دیگر نیازی به استفاده از گرم کن صفحه ساخت نمی باشد ولی این موضوع صحت نداشته است.

استفاده از این صفحات پرینت پی سی بی سوراخ دار باعث می گردد تا سطح نمونه چسبیده به صفحه بصورت متخلخل و نا صاف گردد لازم به ذکر است که استفاده از این صفحات پی سی بی سوراخدار تا حدودی به افزایش چسبندگی لایه اول کمک می نماید ولی معمولاً این صفحات سوراخدار جهت کار با مواد لاستیکی و موادی که چسبندگی کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

از بین پرینترهای سه بعدی که دارای صفحه ساخت پی سی بی می باشند می توان به پرینتر سه بعدی،Prusa i3  اشاره نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *