عوامل موثر بر سرعت پرینترها رزینی

عوامل موثر بر سرعت پرینتر رزینی

عوامل موثر بر سرعت پرینتر رزینی

مجموعه مسائل تاثیر گذار بر سرعت پرینت سه بعدی در پرینترهای سه بعدی رزینی با تکنولوژی SLA/LCD/DLP

پرینترهای سه بعدی رزینی و یا همان پرینترهای سه بعدی SLA  با تکنولوژی های مختلفی از قبیل DLP، LCD و SLA تولید و عرضه می شوند و بیشترین کاربرد آنها در ساخت و یا پرینت 3 بعدی قطعات پیچیده با جزئیات بسیار دقیق و ریز مانند طلا و جواهر، قطعات حساس مهندسی و دندان پزشکی است.

همانند تمامی پرینترهای سه بعدی، در چاپگرهای سه بعدی رزینی نیز سرعت پرینت وابسته به عوامل مختلفی است که این عوامل تاثیر مستقیمی بر سرعت کارکرد دستگاه و یا همان سرعت چاپ سه بعدی دارد. انتخاب درست سرعت پرینت باعث می شود تا عملکرد و همچنین راندمان تولید بطور چشمگیری افزایش یابد. ولی انتخاب سرعت دقیق و مناسب، یک موضوع حساس و مهم است که برای مبتدیان صنعت پرینت سه بعدی می تواند یک چالش جدید باشد. پارامترهای تاثیرگذار بر سرعت پرینت سه بعدی عبارتند از:

  1. تکنولوژی پرینت سه بعدی
  2. ماکزیمم سرعت تعریف شده دستگاه
  3. توان منبع نور
  4. ضخامت لایه های پرینتر
  5. رزین مصرفی
  6. مدل سه بعدی

در این مقاله سعی شده است تا عوامل موثر بر سرعت پرینتر رزینی به صورت اجمالی توصیف و بررسی شوند.

1. تکنولوژی پرینت سه بعدی

در تمامی پرینترهای سه بعدی رزینی از یک منبع نور یو وی جهت جامد سازی رزین حساس به نور استفاده می شود. در پرینترهای سه بعدی رزینی با تکنولوژی SLA، جامد سازی رزین به صورت نقطه به نقطه و با استفاده از نور لیزر انجام می شود. در حالی که در پرینترهای سه بعدی LCD و همچنین DLP پروسه جامد سازی به صورت صفحه ای انجام می شود. به همین دلیل سرعت پرینت در دستگاه های پرینتر سه بعدی LCD و DLP به مراتب بالاتر از SLA است. لذا استفاده از پرینترهای سه بعدی LCD و DLP می تواند پروسه پرینت سه بعدی را کوتاه تر نموده و قطعه را سریعتر چاپ نماید.

عوامل موثر بر سرعت پرینتر رزینی

تکنولوژی پرینت سه بعدی

پرینتر سه بعدی SLA

پرینتر سه بعدی DLP

پرینتر سه بعدی DLP

پرینتر سه بعدی DLP

عوامل موثر بر سرعت پرینتر های رزینی

انواع پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی LCD

پرینتر سه بعدی LCD

خرید پرینتر سه بعدی LCD

2. ماکزیمم سرعت تعریف شده دستگاه

تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی دارای ماکزیمم سرعت تعریف شده توسط تولید کننده آن هستند. به همین دلیل نمی توان با سرعت بالاتر از ماکزیمم سرعت تعریف شده پروسه پرینت را انجام داد.

ماکزیمم سرعت تعریف شده پرینترهای سه بعدی رزینی

پرینترهای سه بعدی رزینی

علاوه بر ماکزیمم سرعت تعریف شده توسط تولید کننده، برخی از پرینترهای سه بعدی دارای محدودیت در سرعت آماده سازی دستگاه برای پرینت لایه بعدی هستند. به عبارت دیگر سرعت بالا و یا پائین رفتن صفحه ساخت بعد از پرینت لایه مربوطه محدود است و همین موضوع باعث پائین آمدن سرعت چاپ سه بعدی و در نتیجه طولانی تر شدن پروسه تولید می شود. عامل دیگری که معمولاً محدود کننده سرعت پرینت سه بعدی است، مدت زمان مورد نیاز برای جدا شدن لایه جامد شده جدید است.

در برخی از پرینترهای سه بعدی نیاز به عملیات اضافی جهت جدا سازی لایه جامد شده از ورق FEP مخزن رزین است که پروسه پرینت را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده و آن را کند می کند.

3. توان منبع نور

همانطور که قبلا به آن اشاره شد پروسه جامد سازی رزین با استفاده از یک منبع نور انجام می شود و رزین نیاز به زمان دارد تا بر اثر نور یو وی تابیده شده جامد شود و هر چقدر قدرت منبع نور بالاتر باشد، مدت زمان جامد سازی رزین نیز کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر سرعت پرینت رابطه مستقیمی با قدرت منبع نور دارد و با افزایش قدرت منبع نور می توان سرعت پرینت را زیاد نمود، ولی این کار نیازمند پرداخت هزینه اضافی جهت منبع نور قوی تر است.

در ضمن باید این نکته را در نظر داشته باشید که با زیاد شدن قدرت منبع نور عمر مفید ال سی دی در دستگاه های پرینتر سه بعدی LCD نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و کوتاه تر شود.

توان منبع نور در پرینترهای سه بعدی رزینی

توان منبع نور

4. ضخامت لایه های پرینت

ضخامت لایه های پرینت به طور مستقیم بر سرعت پرینت سه بعدی و همچنین کیفیت سطوح پرینت تاثیر دارد. تعداد لایه های مورد نیاز برای چاپ یک قطعه سه بعدی تعیین کننده سرعت پرینت و یا مدت پروسه پرینت سه بعدی می باشد. ساخت مدل سه بعدی با لایه های بسیار نازک جهت داشتن کیفیت سطح بسیار خوب نیازمند صرف زمان بیشتر است و برعکس.

در پرینترهای سه بعدی رزینی با تکنولوژی LCD و یا DLP، مدت زمان پرینت تنها وابسته به تعداد لایه ها است و سطح مقطع لایه های پرینت تاثیری بر سرعت چاپ و یا زمان پرینت ندارد چرا که در این نوع پرینترهای سه بعدی، هر لایه پرینت در یک زمان مشخص و به صورت کامل پرینت می شود.

توجه داشته باشید که تمامی پرینترهای سه بعدی رزینی دارای طول عمر محدودی هستند و بعد از مدت زمان محدودی می بایست منبع نور، لیزر و یا ال سی دی دستگاه تعویض گردد. لذا توصیه می شود همیشه مدل را بر اساس نیاز واقعی خود اسلایس نموده و پرینت نمائید تا بتوانید راندمان دستگاه خود را افزایش دهید.

ضخامت لایه های پرینت در پرینترهای رزینی

ضخامت لایه های پرینت

5. مواد و یا رزین مصرفی

سرعت پرینت سه بعدی در دستگاه های چاپگر سه بعدی رزینی به طور مستقیم با نوع مواد مصرفی در ارتباط است. تمامی رزین های حساس به نور نیازمند مدت زمان مشخص و مخصوص به خود جهت جامد شدن هستند که این زمان بر اساس مواد تشکیل دهنده آن رزین تعریف می گردد. به عبارت دیگر، برخی از رزین های حساس به نور خیلی سریع و در کسری از ثانیه جامد می شوند. در حالی که رزین های ارزان تر دیگری نیز وجود دارند که پروسه جامد سازی آنها چندین ثانیه زمان نیاز دارد. به همین دلیل استفاده از رزین های با کیفیت با زمان جامد سازی پائین می تواند پروسه پرینت را به طور چشمگیری کاهش دهد.

مواد و یا رزین مصرفی در پرینترهای سه بعدی

مواد و یا رزین مصرفی در پرینترهای سه بعدی رزینی

رزین استاندارد پرینتر سه بعدی

خرید رزین استاندارد پرینتر سه بعدی

6. مدل سه بعدی

مدل سه بعدی و جهت مدل سه بعدی بر روی میز کار، پارامتر های دیگری هستند که تعیین کننده سرعت پرینت سه بعدی هستند. پرینت نمودن مدل سه بعدی به صورت تو خالی اجازه کاهش دادن مدت زمان تابش نور یو وی و در نتیجه افزایش سرعت پرینت را فراهم می کند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، جهت مدل سه بعدی ارتباط مستقیم با تعداد لایه های پرینت و در نتیجه سرعت پرینت سه بعدی دارد. چرا که در چاپگرهای سه بعدی رزینی، مدت زمان تابش نور برای هر لایه ثابت است و هر چقدر تعداد لایه ها کمتر باشد به همان اندازه زمان پرینت نیز کاهش خواهد یافت.  

مدل سه بعدی پرینتر رزینی

پارامترهای دیگری نیز بر سرعت پرینتر سه بعدی تاثیرگذار هستند که بررسی تمامی آنها امکان پذیر نمی باشد، چرا که ارتباط تنگاتنگی بین پارامترها وجود دارد و تغییر دادن آنها مستلزم اعمال تغییرات در سایر پارامترها است. این موضوع باعث می شود تا پروسه اعمال تغییرات کمی چالش بر انگیز باشد. توجه داشته باشید که ایجاد هر گونه تغییر در هر یک از پارامترهای پرینت سه بعدی تاثیر مستقیمی بر کیفیت پرینت سه بعدی خواهد داشت و بهتر است قبل از اعمال تغییرات، از تاثیرات مثبت و منفی آن کسب اطلاع نمائید.

شرکت دانش بنیان برنا نوآوران پویا با چندین سال سابقه در زمینه طراحی، تولید و ارائه پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های مختلف آمادگی ارائه مشاوره های فنی در زمینه انتخاب، خرید و کاربری دستگاه های چاپگر سه بعدی را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *