عوامل موثر بر قیمت پرینتر سه بعدی

عوامل موثر بر قیمت پرینتر سه بعدی

قیمت پرینتر سه بعدی

مقالات و اخبار بسیار زیادی در وب سایتهای مختلف و بخصوص وب سایت شرکت برنا نوآوران پویا در مورد پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM و کاربرد آن در صنایع مختلف ارائه شده است و کاربران می توانند با مراجعه به این مقالات اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند.

در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت پرینتر سه بعدی FDM و پارامترهای انتخاب پرینتر سه بعدی پرداخته شده است.  

دلایل خرید پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شده است پرینتر سه بعدی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد و به همین دلیل امروزه استقبال بسیار خوبی از دستگاه های پرینت سه بعدی می شود.توانایی های پرینتر سه بعدی باعث وسوسه شدن خیلی از افراد جهت خرید پرینتر سه بعدی و راه اندازی کسب و کار خود و یا گسترش و یا بهینه نمودن کسب و کار فعلی خود می شود.

اما یکی از چیزهایی که باعث سردرگمی دوستداران این تکنولوژی می شود، قیمت پرینتر سه بعدی و آیا اینکه اصلا نیازی به خرید پرینتر سه بعدی وجود دارد یا خیر می باشد.

بر اساس تجربیات چندین ساله شرکت برنا نوآوران پویا، می توانیم این نکته را عنوان کنیم که در صورتی که نیاز شما تنها پرینت سه بعدی یک و یا چند مدل سه بعدی در طول بازه زمانی یک ساله است، توصیه می شود از خدمات پرینت سه بعدی که توسط دوستان و همکاران ارائه می شود، استفاده نمائید. چرا که بسیار باصرفه تر از تهیه دستگاه پرینتر سه بعدی و راه اندازی آن توسط خودتان خواهد بود.

ولی چنانچه نیازمند طراحی و پرینت سه بعدی روزانه مدلهای بسیار زیادی هستید، استفاده از خدمات پرینت سه بعدی برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود و توصیه می شود کار خود را با خرید پرینتر سه بعدی و انجام پروسه پرینت سه بعدی توسط خودتان ادامه دهید تا بدین ترتیب مانع از هدر رفت بودجه و همچنین وقت ارزشمند خودتان شوید.

در صورتی که همچنان علاقه مند به تهیه پرینتر سه بعدی هستید، می بایست پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت پرینتر سه بعدی را به خوبی بشناسید تا در هنگام انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی دچار اشتباه نشوید و بتوانید با بودجه مورد نظر خود بهترین دستگاه ممکن را خریداری نمائید.

عوامل موثر بر قیمت پرینتر سه بعدی

عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت پرینتر سه بعدی نقش دارند که پرداختن به تمامی این عوامل و پارامترها از حوصله این بحث خارج است.در این جا تنها به برخی از پرارمترهای مهم اشاره می شود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می نمائید مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت پرینتر سه بعدی عبارتند از:

  • دقت ابعادی دستگاه پرینتر سه بعدی
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  • سرعت پرینت سه بعدی
  • رزولوشن پرینتر سه بعدی
  • حجم پرینت
  • تنوع مواد مصرفی
  • تجهیزات به کار رفته در دستگاه
فیلامنت سفید برنا

فیلامنت سفید برنا نوآوران پویا

تاثیر دقت ابعادی دستگاه بر قیمت پرینتر سه بعدی

یکی از پارامترهای مهم در پرینترهای سه بعدی دقت ابعادی دستگاه است. منظور از دقت ابعادی، میزان خطای دستگاه در هنگام پرینت سه بعدی است. دقت ابعادی می تواند متاثر از پارامترهای بسیار زیادی باشد. هر چقدر دقت ابعادی دستگاه بالاتر باشد، به همان اندازه قیمت پرینتر سه بعدی بالاتر خواهد بود که دلیل آن استفاده از تجهیزات بسیار با کیفیت و دقیق در پروسه تولید و کالیبراسیون دقیق دستگاه پرینتر سه بعدی است. لذا توصیه می شود در هنگام تهیه دستگاه ،دقت ابعادی دستگاه را خودتان شخصاً کنترل نمائید و صرفاً به داده های درون کاتالوگ و یا اظهارات فروشندگان اکتفا ننمائید.

قیمت پرینتر سه بعدی

کالیبراسیون دقیق دستگاه پرینتر سه بعدی

تاثیر خدمات گارانتی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش بر قیمت پرینتر سه بعدی

دستگاه پرینتر سه بعدی نیز همانند تمامی دستگاه های خانگی، اداری و یا صنعتی به مرور زمان دچار فرسودگی، ایراد و یا خرابی می شوند و می بایست به صورت دوره ای سرویس و نگهداری شوند. علاوه بر آن کارکردن با دستگاه های پرینتر سه بعدی بدون آموزش های اولیه می تواند تا حدودی مشکل و گاهاً همراه با بروز برخی مشکلات سخت افزاری و یا نرم افزاری شود و به همین دلیل می بایست در هنگام خرید پرینتر سه بعدی آموزشهای مربوطه را نیز دریافت دارید.

تمامی این عوامل تاثیر مستقیمی بر قیمت پرینتر سه بعدی دارد و حتما می بایست در هنگام خرید به مدت زمان گارانتی، خدمات پس از فروش و شرایط آموزش کاربری دستگاه توجه شود و از ارائه خدمات فوق در هنگام بروز مشکل اطمینان خاطر پیدا کنید.

توجه داشته باشید که دستگاه های پرینتر سه بعدی وارداتی معمولاً دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیستند و این موضوع در مورد دستگاههای تولید ایران بیشتر دیده می شود.

به طور خلاصه می توان گفت که هر چقدر میزان گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه پرینتر سه بعدی بیشتر باشد به همان اندازه ممکن است قیمت دستگاه تا حدودی افزایش یابد چرا که تمامی قطعات به کار رفته در پرینترهای سه بعدی دارای طول عمر معینی هستند و حتماً می بایست سرویس و نگهداری شوند.

تاثیر سرعت پرینت سه بعدی بر قیمت پرینتر سه بعدی

سرعت در پرینترهای سه بعدی یک پارامتر بسیار مهم است چرا که بطور کلی دستگاه های پرینتر سه بعدی دستگاه های کندی در مقایسه با سایر روشهای تولید صنعتی مانند تزریق پلاستیک هستند و هر چقدر سرعت پرینت سه بعدی بیشتر باشد به همان اندازه مدت زمان پروسه پرینت سه بعدی نیز کمتر خواهد بود.

بطور کلی بالا بودن سرعت پرینت سه بعدی بسیار حائز اهمیت است و هر چقدر سرعت پرینت سه بعدی بیشتر باشد به همان اندازه قیمت دستگاه نیز بالاتر خواهد بود.

دلیل این ارتباط بین قیمت و سرعت مربوط به نوع قطعات و سیستمهایی است که در تولید پرینتر سه بعدی بکار گرفته شده است. دستیابی به سرعت بالای پرینت مستلزم استفاده از تجهیزات گران قیمت، دقیق و به روز است.

تاثیر رزولوشن بر قیمت پرینتر سه بعدی

رزولوشن در پرینترهای سه بعدی اشاره به دقت پرینت هر لایه پرینت سه بعدی و یا به عبارت دیگر کمترین ضخامت لایه ای دارد که پرینتر سه بعدی می تواند آن را پرینت نماید.

اکثر پرینترهای سه بعدی توانایی پرینت لایه های پرینت به ضخامت 100 میکرون و یا یک دهم میلیمتر را دارند و کمتر شدن این مقدار نیازمند استفاده از تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی دقیقتر و گرانقیمت تر است و به همین دلیل نباید انتظار رزولوشن بسیار بالا از پرینترهای سه بعدی ارزان قیمت را داشته باشید.

لازم به ذکر است که تقریبا تمامی مدلهای سه بعدی با ضخامت لایه هایی در محدود 100 الی 400 میکرون پرینت سه بعدی می شوند و در هنگام تهیه پرینتر سه بعدی ابتدا نیاز واقعی خود را سنجیده و در صورت نیاز به رزولوشن بالاتر، هزینه بیشتری را صرف خرید پرینتر سه بعدی کنید.  

تاثیر برند دستگاه بر قیمت پرینتر سه بعدی

در دستگاه های پرینتر سه بعدی نیز مانند تمامی دستگاه های صنعتی، نیمه صنعتی، اداری و خانگی برند بر قیمت دستگاه تاثیر به سزایی دارد ولی این نکته که نباید به هیچ عنوان فراموش شود این است که عوامل بسیار زیادی بر عملکرد درست یک دستگاه پرینتر سه بعدی تاثیر گذار است و برند دستگاه دلیل بر خوب بودن و یا با کیفیت بودن آن نیست. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر کشور ما امکان ارائه خدمات گارانتی و پس از فروش به محصولات وارداتی بسیار کم و در صورت فراهم بودن همراه با هزینه بسیار زیاد خواهد بود.  

تاثیر حجم پرینت بر قیمت پرینتر سه بعدی

بزرگترین قطعه ای که توسط پرینتر سه بعدی می توان پرینت گرفت را حجم پرینت می نامند که از ضرب طول و عرض و ارتفاع فضای قابل پرینت در همدیگر به دست می آید.

به عنوان مثال حجم پرینت دستگاه پرینتر سه بعدی مدل دایان K12 دقیقاً 12000 سانتیمتر معکب است که حاصل ضرب طول (20 سانتیمتر) و عرض (20 ساتیمتر) و ارتفاع (30 سانتیمتر) است و این به معنای آن است که با استفاده از این دستگاه می توان قطعاتی به بزرگی 20*20*30 سانتیمتر مکعب را پرینت نمود.

هر چقدر حجم پرینت دستگاه پرینتر سه بعدی بیشتر باشد، به همان اندازه قیمت دستگاه نیز افزایش خواهد یافت که یکی از دلایل آن استفاده بیشتر از قطعات و تجهیزات و همچنین قوی تر نمودن برخی از قسمتهای دستگاه برای ساپورت تجهیزات است. توجه داشته باشید که داشتن دستگاه بزرگ خوب است ولی همواره در هنگام تهیه دستگاه پرینتر سه بعدی به نیاز خود توجه داشته باشید و هزینه اضافی جهت چیزی که استفاده ای از آن نخواهید کرد پرداخت نکنید.

تاثیر تنوع فیلامنت قابل پرینت بر قیمت پرینتر سه بعدی

تنوع فیلامنت پرینتر سه بعدی بسیار زیاد است و هر کدام از این فیلامنتها دارای شرایط پرینت خاص خود است که عمدتاً شامل ماکزیمم دمای صفحه پرینت و دمای اکسترودر می باشد. این عوامل تاثیر زیادی بر قیمت پرینتر سه بعدی دارند.

به عنوان مثال، پرینتر سه بعدی که تنها قادر به پرینت دو یا سه نوع فیلامنت است، بسیار ارزانتر از دستگاه پرینتر سه بعدی است که توانایی پرینت تقریبا تمامی فیلامنتهای موجود در بازار را دارد. علاوه بر دما، نوع تجهیزات به کار گرفته شده در پرینتر سه بعدی نیز محدود کننده تنوع فیلامنت مصرفی است. لذا توصیه می شود در هنگام خرید پرینتر سه بعدی به تنوع فیلامنت مصرفی توجه نمائید.

قیمت فیلامت پرینتر سه بعدی

تاثیر تجهیزات دستگاه قیمت پرینتر سه بعدی

تجهیزات استفاده شده در پرینتر سه بعدی به شدت بر قیمت آن تاثیر گذار است و می توان گفت که این تجهیزات است که قیمت پرینتر سه بعدی را مشخص می کند.

وقتی صحبت از تجهیزات به میان می آید، در اصل در مورد تمامی قطعات الکتریکی و مکانیکی به کار رفته در تولید دستگاه پرینتر سه بعدی صحبت میکنیم که می تواند از بین هزاران مدل موجود انتخاب و به کار گرفته شود.

به عنوان مثال می توان از هر دو سیستم حرکتی شفت و بال بوشینگ و ریل و واگن جهت ساخت یک دستگاه پرینتر سه بعدی استفاده نمود، ولی دقت و استحکام و متعاقباً قیمت تجهیزات حرکتی ریل و واگن بسیار بیشتر و گاهاً تا چندین برابر سیستم شفت و بال بوشینگ است.

این موضوع در مورد تمامی قسمتهای پرینتر سه بعدی صدق می کند که به عنوان مثال می توان به بدنه، مادربرد، استپر موتورها، درایورها، صفحه ساخت و غیره اشاره نمود.

لذا توصیه می شود در هنگام تهیه دستگاه پرینتر سه بعدی، به نوع قطعات و تجهیزات به کار رفته در ساخت آن توجه کافی مبذول نمایید، چرا که هر قدر از تجهیزات استاندارد و با کیفیت استفاده شده باشد، به همان اندازه قیمت دستگاه بیشتر خواهد بود و متعاقباً طول عمر دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.

قیمت قطعات پرینتر سه بعدی

قطعات پرینتر سه بعدی

قطعات پرینتر سه بعدی در قیمت پرینتر سه بعدی تاثیر گذار است

مشاوره تخصصی

شرکت برنا نوآوران پویا با چندین سال تجربه و تخصص در زمینه پرینترهای سه بعدی آماده ارائه خدمات مشاوره ای در تمامی زمینه های مرتبط با دستگاه های پرینتر سه بعدی است.

جهت کسب مشاوره های لازم در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نموده و مشاوره لازم را دریافت دارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *