فیلامنت PLA

فیلامنت های پرینتر سه بعدی PLA

فیلامنت PLA

پلی لاکتیک اسید که به اختصار به آن PLA گفته می شود یکی از موادی است که از آن در پرینتر سه بعدی جهت پرینت مدلهای سه بعدی به وفور استفاده می شود.

فیلامنت PLA پر کاربردترین و پر طرفدارترین فیلامنت پرینتر سه بعدی است که مزیت های آن باعث شده است تا این فیلامنت اولین انتخاب تمامی کاربران پرینت سه بعدی باشد.

در این مقاله به بررسی فیلامنت PLA پرداخته شده است و سعی شده است تا معایب و مزایای این فیلامنت به صورت مختصر و مفید آورده شود. سر فصل عناوین عبارتند از:

  • نحوه تولید
  • مزایا
  • معایب
  • نحوه پرینت
  • نحوه انتخاب و خرید
فیلامنت PLA

فیلامنت پرینتر سه بعدی

نحوه تولید

همانطور که پیش از این در مقالات قبلی در مورد این فیلامنت ذکر شده است، فیلامنت PLA از نشاسته ذرت و یا نیشکر تهیه می شود و به همین دلیل ماده ای دوستدار محیط زیست است.

این نوع فیلامنت هم همانند تمامی فیلامنتهای پرینتر سه بعدی با استفاده از روش اکسترود تولید می شوند. در این روش گرانول مواد خام به همراه رنگ دانه ها و همچنین سایر اضافه کننده های دیگر وارد دستگاه اکسترود شده و رشته ای نازل با سطح مقطع دایره ای (معمولا به قطرهای 1.75، 2.85 و 3 میلیمتر) اکسترود شده و بعد از عبور از حوضچه های آب گرم و سپس آب سرد، بر روی رولهای از پیش تولید شده پیچیده شده و بعد از بسته بندی آماده فروش می شود.

مواد اولیه PLA بی رنگ هستند و رنگ دانه ها بر اساس نوع رنگی که قرار است تولید شود به آن اضافه می شود. همچنین فیلامنتهای تولید شده معمولاً در پروسه بسته بندی ابتدا وکیوم شده و سپس پلمپ می شوند که دلیل آن جلوگیری از نفوذ رطوبت به فیلامنت است.

به همین دلیل توصیه می شود بعد از باز کردن بسته بندی فیلامنت، آنها را در ظرفهای درب دار نگهداری نمائید.

 

مزایا

فیلامنت PLA بطور معمول اولین انتخاب کاربران پرینترهای سه بعدی و بخصوص مبتدیان است چرا که کار کردن با بسیار آسان است و نیاز به تجربه و دانش زیاد در زمینه پرینت سه بعدی ندارد. معمولاً از فیلامنت PLA به عنوان فیلامنت خوش پرینت نیز یاد می شود چرا که در طول پروسه پرینت مشکلاتی معمولاً ایجاد نمی کنند.

قیمت فیلامنت PLA در مقایسه با سایر فیلامنتها پایین است و از تنوع رنگ بسیار بالایی برخوردار است ولی می توان گفت که نوع سفید و یا بی رنگ آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

این نوع فیلامنت جهت پرینت قطعات سه بعدی مختلف با کاربری های مختلفی استفاده می شود که از بین آنها می توان با ماکت سازی، قطعات صنعتی، هنر، مجسمه سازی و در برخی موارد قالب گیری اشاره نمود.

فیلامنت PLA در هنگام استفاده هیچگونه دود و یا بویی از خود ساطع نمی کند و به همین دلیل می توان از این فیلامنت در فضاهای اداری و یا مسکونی نیز استفاده نمود ولی توصیه می شود حتماً در فضایی که گردش هوا هر چند جزئی در آن وجود دارد بکار گرفته شود.

 

معایب

فیلامنت PLA علاوه بر مزایای خود، دارای معایبی نیز هست که از بین آنها می توان به خشکی بالا و عدم مقاومت در برابر حرارت اشاره نمود. استفاده از این فیلامنت جهت پرینت سه بعدی قطعاتی که در مجاورت نور آفتاب و یا گرما به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که گرما می تواند باعث تغییر شکل آن شود.

 

نحوه پرینت

استفاده از فیلامنت PLA در مقایسه با سایر فیلامنتها، آسان است و حتی می توان از این فیلامنت در پرینترهای سه بعدی که مجهز به گرم کن صفحه پرینت و یا صفحه ساخت نیستند نیز استفاده نمود.

دمای ذوب این فیلامنت در محدوده 180 الی 220 درجه سانتیگراد است که دمای دقیق آن با توجه به مدل سه بعدی، تنظیمات پرینت قابل تعیین است.

در صورت مجهز بودن پرینتر سه بعدی به گرم کن صفحه ساخت می توانید دمای صفحه ساخت را در محدوده 30-50 درجه سانتیگراد تنظیم نمود.

 

نحوه انتخاب و پرینت

پارامترهای زیادی در انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی تاثیر گذار است که از بین آنها می توان به برند، خلوص فیلامت، قطر فیلامنت، نوع رنگ، تلرانس و همچنین نرمی و یا خشکی و در نهایت کیفیت پرینت سه بعدی و همچنین دمای پرینت فیلامنت اشاره نمود.

لذا توصیه می شود در هنگام خرید فیلامنت، اطلاعات مربوطه از فروشنده دریافت گردد و شرایط پرینت دقیق نیز مطالبه گردد.

فروشندگان بسیار زیادی در حال عرضه این محصول با قیمتهای متنوع هستند و می توانید با مراجعه به آنها فیلامنت مورد نظر خود را انتخاب نمائید. در صورتی که قصد تهیه مقادیر زیادی از فیلامنت هستید، توصیه می شود ایتدا یک رول تهیه نموده و بعد از تست کیفیت فیلامنت، اقدام به تهیه فیلامنت در مقیاس مورد نیاز خود نمائید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فیلامنت PLA می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *