لوازم جانبی پرینتر سه بعدی

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی

 

تکنولوژی پرینت سه بعدی و یا همان پرینتر سه بعدی پیشرفت بسیار زیادی نموده است و ضریب نفوذ این تکنولوژی در صنایع مختلف بسیار بالا است و همین موضوع باعث شده است تا پرینترهای سه بعدی متنوعی هم از نظر نوع تجهیزات، اندازه حجم پرینت و نوع سیستم های حرکتی طراحی و غیره تولید و به بازار عرضه شوند.

علاوه بر پرینتر سه بعدی که تاثیر به سزایی در کیفیت پرینت سه بعدی دارد، در کنار هر دستگاه پرینتر سه بعدی نیاز به استفاده از یک سری لوازم جانبی پرینتر سه بعدی است که استفاده از آنها می تواند باعث افزایش کیفیت پرینت سه بعدی شود. در این مقاله به نقش آنها و نحوه بکارگیری آنها اشاره شده است. از لوازم بسیار زیادی می تواند در کنار پرینتر سه بعدی استفاده نمود ولی متداول ترین آنها عبارتند از:

  • محفظه و یا ظرف نگهداری فیلامنت پرینتر سه بعدی
  • مته نازل
  • کاردک
  • کولیس دیجیتال
  • انبر و یا پنس
  • ست آچار

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی:محفظه و یا ظرف نگهداری فیلامنت پرینتر سه بعدی

همانطور که قبلاًدر مقالات مجله برنا به آن اشاره شده است، فیلامنت اصلی ترین و مهمترین ماده مصرفی پرینتر سه بعدی است و بیشترین تاثیر را بر کیفیت پرینت سه بعدی دارد. بطور معمول اکثر کاربران پرینتر سه بعدی مجموعه ای از فیلامنتهای متنوع در اختیار دارند که متناسب با نیاز خود از آنها استفاده می کنند.

نحوه نگهداری فیلامنت بسیار حائز اهمیت است و همواره توصیه می شود که فیلامنت هایی که در حال استفاده از آنها نیستید را در ظروف دربسته نگهداری نمائید تا بدین صورت مانع از جذب رطوبت هوا و یا گرد و غبار اطراف توسط فیلامنت شوید.

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی

جذب رطوبت توسط فیلامنت باعث افت کیفیت پرینت سه بعدی می شود و همچنین گرد و غبار جذب شده توسط فیلامنت می تواند باعث گرفتگی نازل پرینتر سه بعدی و خراب شدن پروسه پرینت شود. لذا شدیداً توصیه می شود، فیلامنتهایی که از بسته و یا پک خود خارج شده اند را در ظروف بسته و محیطی عاری از گرد و غبار نگهداری نمائید تا بدین وسیله مانع از افت کیفیت پرینت سه بعدی شوید. لذا ظروف نگهداری فیلامنت جزء ابزار جانبی پرینت سه بعدی به شمار می روند.

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی : مته نازل

مته نازل یکی دیگر از لوازم جانبی پرینتر سه بعدی است که در برخی موارد می توان با استفاده از آن مشکل گرفتگی نازل که می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود را برطرف نمود. مته نازل ها ابزارهایی بسیار حساس و ظریف هستند و حتما می بایست آنهادر محفظه مخصوص خود و به صورت ثابت نگهداری شوند چرا که احتمال شکستن آنها با کوچکترین ضربه ای وجود دارد.

نازلها در قطرهای مختلفی عرضه می شوند. توصیه می شود حتماً از مته نازل هم سایز قطر نازل جهت رفع گرفتگی نازل استفاده شود چرا که استفاده از مته نازل کوچکتر ممکن است باعث رفع گرفتگی موقت نازل شود و استفاده از نازل سایز بالاتر می تواند باعث بزرگتر شدن قطر نازل و افت کیفیت پرینت سه بعدی شود.

در مواقعی که نازل دچار خرابی و یا گرفتگی بسیار حاد شده باشد، می توانید از مته نازل سایز بزرگتر استفاده نموده و قطر نازل را افزایش داده و در اینده از آن استفاده نمائید و بدین ترتیب از دور انداخته شدن نازل جلوگیری می شود. لذا داشتن ست مته نازل به عنوان لوازم جانبی پرینتر سه بعدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مته نازل پرینتر سه بعدی

بطور کلی مته نازل های پرینتر سه بعدی در سایزهای 0.2 میلیمتر الی یک میلیمتر عرضه می شوند و داشتن مجموعه کامل از این مته نازل ها می تواند بسیار سودمند باشد.

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی : کاردک

کاردک نیز یکی دیگر از لوازم جانبی پرینتر سه بعدی و یکی از ابزارهای دستی است که کاربرد بسیار زیادی در هنگام استفاده از پرینتر سه بعدی دارد. بیشترین کاربرد کاردک جهت جدا نمودن مدل پرینت سه بعدی شده از صفحه پرینت است. انواع مختلفی از کاردک ها در شکل ها و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد که کاربران پرینتر سه بعدی می توانند آنها را تهیه نموده و استفاده نمایند.

توجه داشته باشید که هر چقدر سر تیغه کاردک تیزتر باشد به همان اندازه جدا کردن قطعه پرینت سه بعدی شده راحت تر خواهد بود ولی امکان آسیب رسیدن به دست کاربر در اثر جدا شدن یک دفعه ای نمونه از صفحه پرینت وجود خواهد داشت. لذا توصیه می شود حتماً در هنگام کار با کاردک دستورالعمل های ایمنی را رعایت نمائید.

کارتک

کاربرد دیگر کاردک در پرینتر سه بعدی، اعمال کردن یک لایه نازک از چسب ABS و یا چسب PLA بر روی صفحه ساخت و یا صفحه پرینت است که با استفاده از کاردک به راحتی و با دقت بالاتری قابل انجام است. توصیه می شود لبه تیز کاردک را توسط چسب بپوشانید تا آسیبی به دیگر لوازم جانبی پرینتر سه بعدی وارد نکند.

کولیس

کولیس را می توان یکی از کاربردی ترین ابزارهای مهندسی در تمامی علوم دانست و این ابزار در کنار پرینتر سه بعدی کاربردهای زیادی دارد و می توان گفت از لوازم جانبی پرینتر سه بعدی به شمار می رود.

از کولیس جهت اندازه گیری دقیق استفاده می شود . با استفاده از آن می توانید دقت قطعات پرینتر سه بعدی را اندازه گیری نموده و تنظیمات مربوط به نحوه پرینت را در صورت لازم و جهت افزایش قطعه پرینت سه بعدی شده تغییر دهید.

همچنین از کولیس جهت اندازه گیری دقیق قطر فیلامنت پرینتر سه بعدی نیز استفاده می شود که این کار می بایست در هنگام تعویض فیلامنت حتماً انجام شود چرا که فیلامنت هایی که در بازار به عنوان فیلامنت با قطر 1.75 میلیمتر عرضه می شوندt می توانند دارای خطایی در حدود 50 الی 100 میکرون باشند و  این میزان خطا نیز باید در هنگام تنظم پرینت سه بعدی لحاظ شود.

کولیس

کولیس

شما می توانید از هر دو مدل کولیس شامل کولیس معمولی و یا کولیس دیجیتال جهت این کار استفاده نمائید.

انبر و پنس

انبرها و پنس ها نیز به عنوان لوازم جانبی پرینتر سه بعدی شناخته می شوند که می توانند خیلی سودمند باشند. اولین کاربرد این ابزارها، تمیز نمودن سر نازل پرینتر سه بعدی از مواد اضافی است که در هنگام شروع پرینت سه بعدی ایجاد می شود.

علاوه بر آن از انبر و یا پنس جهت بریدن فیلامنت و جداسازی ساپورت های مدل سه بعدی و تمیز نمودن آن نیز استفاده می شود. دقت داشته باشید که مدلهای مختلفی از انبرها و پنس ها وجود دارد که شما کاربران پرینتر سه بعدی می توانید با توجه به نیاز خود آنها را تهیه نموده و در کنار لوازم جانبی پرینتر سه بعدی بکار ببرید.

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی

ست آچار

داشتن ست مناسب از آچار شامل آچار آلن و آچار سر تخت به عنوان لوازم جانبی پرینتر سه بعدی پرینتر سه بعدی کمک بسیار زیادی به کاربر جهت تعمیر و سرویس پرینتر سه بعدی می نماید. هر کاربر پرینتر سه بعدی در طول استفاده از پرینتر سه بعدی اقدام به تعویض نازل دستگاه به دلیل گرفتگی و یا تغییر اندازه آن کرده است و این کار بدون استفاده از ست ابزار امکان ناپذیر است.

علاوه بر آن ترمیستور و یا دماسنج اکسترودر و گرم کن میله ای و یا هیتر کارتریج اکسترودر در بعضی از مواقع دچار آسیب دیدگی و یا خرابی می شوند که می بایست تعویض شوند و این کار را می توان با استفاده از ست ابزار مناسب که در بیشتر موارد از نوع آچار آلن است انجام داد.

لوازم جانبی پرینتر سه بعدی
جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین تهیه لوازم جانبی پرینتر سه بعدی می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمائید.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *