ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

ماژول چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

ماژول ها، سنسورها و رله ها از جمله قطعات پرکاربرد در دستگاههای الکترونیکی بخصوص دستگاههای پرینتر سه بعدی و سی ان سی هستند.ماژول قطعه ای است که به صورت فشرده در دستگاه جای می گیرد تا کار ویژه ای انجام دهد.زمانی که ما از دستگاه می خواهیم وظیفه خاصی را بر عهده بگیرد.

اما حاضر نیستیم در قبال آن تراشه مخصوص و یا مدار مخصوص برای انجام آن کار را برای دستگاه طراحی کنیم، از ماژول استفاده می کنیم.در این صورت ماژول که به صورت جداگانه نصب می شود این وظیفه را بر عهده می گیرد.و در عین حال ما را از هزینه های اضافی بی نیاز می سازد.ضمن اینکه می توانیم در صورت بروز مشکل ماژول را به تنهایی سرویس کرده و مجدداً از آن استفاده کنیم.ماژول ها انواع بسیار مختلفی دارند.

ماژول های قابل استفاده در پرینتر سه بعدی

  • ماژول حکاکی لیزر
  • ماژول خاموش کن اتوماتیک دستگاه
  • ماژول ترمیستور
  • ماژول مبدل کارت حافظه
ماژول و سنسورها

ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

سنسورها به چه کار می آیند؟

در ادامه به دومین مورد از دسته بندی ماژول ها، سنسورها و رله ها یعنی سنسورها اشاره مختصری می کنیم. سنسور که از کلمه SENS گرفته شده است به معنای حسگر می باشد. سنسورها کمیتهای فیزیکی همچون، دما، حرارت، رطوبت، فشار و غیره را به کمیتهای الکتریکی آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می کنند. سنسورها نیز همانند ماژول ها می توانند کارهای ویژه مد نظر ما را به صورت اتوماتیک انجام دهند. مثلا سنسور اولتراسونیک برای تشخیص فاصله کاربرد دارد.

در دستگاههای پرینتر سه بعدی انواعی از سنسورها مورد استفاده قرار می گیرند که شامل:

  • سنسور اتمام هشدار فیلامنت
  • سنسور تنظیم خودکار صفحه ساخت پرینتر سه بعدی یا همان کالیبراسیون
  • سنسورمیکرو سوئیچ نوری یا انداستاپ نوری
  • سنسور القایی
  • و غیره

رله یا همان کلید هوشمند

بالاخره نگاه مختصری خواهیم داشت به  قطعه رله از دسته بندی ماژول ها، سنسورها و رله ها. کلمه ای که ممکن است بارها آن را شنیده باشید.رله در واقع همان کلیدی است که می توان آن را از راه دور کنترل کرد.یا از آن به عنوان کنترل کننده ای هوشمند استفاده کرد.رله به اعمال یک ولتاژ پاسخ داده و بین دو یا چند نقطه اتصال الکترونیکی برقرار می کند. رله ها در دستگاههای مختلفی استفاده می شوند از جمله لوازم برقی و خانگی.

رله و بردهای کنترلی پرینتر

ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

بردهای کنترلی(بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی)

بردهای کنترلی از قطعات اصلی در ساخت دستگاه های CNC و  پرینترهای سه بعدی هستند. این بردها در دو دسته 8 بیت و 32 بیت تولید شده و به کار می روند.بردهای کنترلر مغز متفکر پرینترهای سه بعدی شناخته می شوند. به طوری که تمامی دستورهای اجرا شده در چاپگرهای سه بعدی از سمت برد آن صادر می شود.

قدرت پردازش بردهای کنترلر می تواند نقش بزرگی در انجام دستورهای دقیق ایفا کند.این ویژگی به خصوص در سیستم های غیر کارتزین مانند پرینترهای Delta به خوبی خود را نشان می دهد.بازار بردهای کنترلی به سرعت رو به بزرگ تر شدن می رود.و روز به روز شاهد افزایش تنوع در آن ها هستیم.

شرکت های تولید کننده این بردها با افزایش تعداد موتور ها، افزایش قدرت پردازنده، ایجاد قابلیت اتصال قوی تر به سیستم Wifi و غیره در حال گسترش تولیدات خود هستند.

ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی

ماژول،سنسورها،رله و بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی

بردهای 8 بیت ارائه شده در فروشگاه شامل Ramps1.4، Rams1.6و Arduino Mega 2560، و MKS GEN1.4 است.و بردهای 32 بیت موجود در این شرکت شامل MKS SBASE، LERDGE X و LERDGE K است.از تفاوت های بردهای 8 و 32 بیت می توان به قدرت پردازنده، تعداد پورت های استپر درایور ها و ماژول های اضافی مانند ماژول Wifi  اشاره کرد.که متناسب با دستگاه مورد نظر برای ساخت استفاده می شود.

برای ساخت پرینترهایی با ویژگی های خاص می توان از برد متناسب استفاده کرد.(بردهای کنترلی پرینتر سه بعدی)

اما به طور کلی مجموعه بردهای RAMPS و Arduino دارای ویژگی ها و دسترسی هایی هستند که می توان برای ساخت انواع پرینترها از آن ها استفاده کرد.لازم به اشاره است که برای انتخاب برد کنترلی در ساخت پرینترهای سه بعدی دارای دو یا چند اکسترودر و همچنین پرینترهای با مدول حرکتی Delta حتماً باید از بردهای 32 بیت استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *