نکات پرینتر سه بعدی

نکات پرینتر سه بعدی

نکته های پرینتر سه بعدی 

فناوری پرینت سه بعدی با سرعت خارق العاده ای در حال پیشرفت است و هنوز جای پیشرفت زیادی در این تکنولوژی وجود دارد که این تکنولوژی به آن برسد. این تکنولوژی روز به روز با سرعت بیشتری از قبل در حال پیشرفت است. خوشبختانه سخت ترین قسمت های تکنولوژی پرینت سه بعدی قبلا به عنوان امکان سنجی تجاری مورد بررسی قرار گرفته اند. این بدان معنی است که در حال حاضر تولیدکنندگان بزرگی از این فناوری بهره می برند.

به طور معمول، تکنولوژی های جدید قبل از اینکه برای استفاده عموم مردم وارد بازار شوند، از نظر تجاری امکان سنجی می شوند. امکان سنجی مصرف کنندگان عمومی به این معنی است که چه میزان این تکنولوژی برای استفاده کاربر آسان است.

به عبارت دیگر، کاربر عادی باید یک سری نکات آموزشی را کاملا یاد بگیرد تا به راحتی کار با پرینتر های دو بعدی متداول با دستگاه های پرینتر سه بعدی نیز کار بکند. دقیقا به همین دلیل است که نکات کلیدی برای کاربران پرینتر سه بعدی و بخصوص کاربران مبتدیان بسیار مهم است.

بنابراین، اولین دلیل جهت یادگیری نکات آن است که تکنولوژی ساخت افزایشی و یا همان پرینتر سه بعدی پیچیده تر از پرینترهای دو بعدی معمولی است و علاوه بر آن سرعت پیشرفت این تکنولوژی بسیار بالا است و هر چقدر کاربران و بخصوص مبتدیان نات بیشتری در مورد این تکنولوژی بدانند به راحتی می توانند دانش خود را به روز رسانی نموده و از تمامی قابلیت های پرینتر سه بعدی در راستای تولید مدلهای سه بعدی خود استفاده کنند.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 1: یک مرحله یادگیری شش ماهه را طی کنید

برای اینکه بتوانید از پرینتر سه بعدی برای استفاده شخصی خودتان بهره ببرید نیاز به تلاش دارید. بطور معمول با توجه به میزان هوش و ذکاوت عمومی شما در فراگیری تکنولوژی های جدید و آشنایی قبلی شما با این تکنولوژی، شما باید چیزی حدود دو الی شش ماه را برای یادگیری این تکنولوژی در نظر بگیرید.

یادگیری پرینت سه بعدی و اصول کاربردی در پرینتر سه بعدی به صورت سطحی کافی نیست. شما باید واقعاً برای یادگیری آن تحقیق کنید تا با اصول پایه این تکنولوژی، نحوه کار پرینتر سه بعدی خودتان و ماهیت فیلامنت های مختلف و چگونگی استفاده از آنها آشنا شوید. اگر بخواهیم با حساسیت بیشتری به موضوع نگاه کنیم، شما باید هم بطور تئوری و هم عملی برای یادگیری این تکنولوژی تلاش کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نکات پرینتر سه بعدی

نکات پرینتر سه بعدی منحنی یادگیری پرینت سه بعدی

برای شروع کار با پرینتر سه بعدی بهتر است که از اشکال ساده و کوچک مانند مکعب 20 میلیمتری شروع کنید. انجام چنین تست هایی علاوه بر آشنا شدن شما با نحوه کار دستگاهتان، به شما اجازه میدهد که دستگاه خود را از نظر کالیبره بودن هم تست کنید. انجام این تست و اطمینان از کالیبره بودن دستگاه به شما در یادگیری درست مراحل بعدی این آموزش نیز کمک می کند.

 

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 2: کالیبره بودن پرینتر سه بعدی یک اصل مهم است.

کالیبره کردن پرینتر سه بعدی بسیار مهم است چون ارتباط مستقیم با دقت و کیفیت پرینت سه بعدی دارد. بدون کالیبراسیون مناسب، ممکن است لایه های بدرستی روی یکدیگر قرار نگیرند و اشکال عجیب و غریب ببینید و پرینت شما خراب شود و یا در صورت عدم خراب شدن، از کیفیت بسیار پائینی برخوردار باشد.

این مورد مخصوصاً در مواردی که قطعه دارای برآمدگی هست بیشتر صدق می کند. برآمدگی ها نسبت به کالیبراسیون بسیار حساس اند و برای پرینت نیاز به حداکثر دقت پرینتر سه بعدی دارند. به عنوان مثال بیشتر مبتدیان می دانند که کالیبراسیون صفحه ساخت (هیت بد) مهم است اما تعدا کمی از افراد درواقع برآمدگی ها را به اندازه کافی در نظر می گیرند.

کالیبره کردن پرینتر سه بعدی

کالیبره بودن پرینتر سه بعدی یک اصل مهم است

وسیله ای که شما می توانید به راحتی با آن پرینتر سه بعدی خود را کالیبره کنید کولیس دیجیتال است. با کولیس دیجیتال شما می توانید به عنوان مثال وجوه مکعب 20 میلیمتری خود را اندازه بگیرید. در اندازه گیری خود دقت کنید زیرا درصورت وجود خطا در اندازه گیری در پرینت قطعات پیچیده به مشکل بر خواهید خورد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه نمائید قطر داخلی و خارجی سوراخها و یا دایره های موجود در مدل سه بعدی است و رسیدن به دقت بالا در این مدل ها کمی سخت تر است چرا این سطوح بسیار به نوع مش بندی حساس هستند. بنابراین قطر داخلی و یا خارجی مدل را ملاک کالیبراسیون خود قرار ندهید و سعی کنید از سطح صاف جهت اندازه گیری استفاده نمائید.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 3: قطعات را به تکه های کوچک تری تقسیم کنید.

اکثر مبتدیان پرینت سه بعدی تمایل دارند که دستگاه های خود را شبیه دستگاه های پیشرفته ای همچون پرینتر های نشان داده شده در فیلم Star Trek ببینند. اینطور نیست که به پرینترمان بگوییم “لطفا مرسدس بنز S500 برایم بساز” و دستگاه برایمان بسازد. هنوز تکنولوژی به این نقطه نرسیده است. البته هنوز. در حقیقت امروزه قطعات پیچیده فراتر از توانایی پرینترهای سه بعدی هستند مگر اینکه این قطعات را به اجزای ریزتر تقسیم کنید. این سومین نکته از  پرینت سه بعدی است.

قطعات مدلسازی پرینتر سه بعدی

قطعات مدلسازی خود را به تکه های کوچک تری تقسیم کنید.

شما باید قطعات پیچیده را به اجزای ریزتر و ساده تر تقسیم کنید که به سادگی با پرینتر های سه بعدی قابل ساخت باشند و پس از ساخت آنها را با یکدیگر ترکیب و مونتاژ کنید.

عدم انجام این کار باعث می شود که یک اشتباه کوچک توسط دستگاه در حین ساخت، تمام پروسه پرینت خراب شود. ولی وقتی بجای یک قطعه بزرگ تنها بخشی از آن را پرینت می کنید در صورت بروز هر گونه مشکل، تنها آن قسمت و یا تکه خراب خواهد شد و بدین ترتیب زمان و مواد مصرفی و یا فیلامنت کمتری را از دست خواهید داد.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 4: زمانی را برای یادگیری طراحی سه بعدی اختصاص بدهید تا بتوانید ایده های خود را مدل کرده و پرینت سه بعدی نمائید.

اگر به نکات پرینت سه بعدی دقت کنید متوجه می شوید که پرینت سه بعدی بطور کامل وابسته به مدل سه بعدی است که توسط نرم افزار های مدل سازی سه بعدی (CAD) مدل سازی شده اند. وقتی که شما تصمیم گرفتید وارد صنعت پرینت سه بعدی شوید احتمالا این کار را با در نظر گرفتن این نکته که هزاران مدل سه بعدی آماده پرینت سه بعدی اینترنت موجود است انجام داده اید.

بیشتر مردم با دانلود کردن و استفاده کردن از مدل های سه بعدی مخصوص پرینتر سه بعدی کار با دستگاه های پرینتر سه بعدی را فرا می گیرند. این کار برای شروع خیلی خوب است اما شما نمی توانید برای مدت طولانی از این روش استفاده کنید چون دیر یا زود خودتان از مدل های آماده پرینت سه بعدی دیگران خسته می شوید و یا مدلی مشابه به ایده شما پیدا نخواهید کرد.

نرم افزار طراحی مدل3D

نرم افزار طراحی مدل3D جهت مدلسازی پرینتر سه بعدی

در برخی از موارد نیاز به تغییر بخش هایی از یک مدل سه بعدی خواهید داشت و در مواقعی نیز نیاز دارید تا ایده خود را تبدیل به مدل فیزیکی نمائید و در این مواقع است که می بایست خودتان دست بکار شوید. اینها دلایلی هستند که اکثر کارشناسان و یا کاربران پرینتر سه بعدی از همان ابتدای کار با پرینتر سه بعدی، توصیه می کنند تا حداقل یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی و یا CAD را فرا بگیرید.

نکات پرینتر سه بعدی

شاید در ابتدای راه بکارگیری پرینتر سه بعدی، احساس نیازی به طراحی سه بعدی پیدا نکنید ولی به مرور زمان حتماً نیازمند طراحی سه بعدی خواهید بود. حدود نیم ساعت الی یک ساعت در روز برای یادگیری اولیه اصول طراحی سه بعدی و یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی مانند سالیدورک، کتیا و یا راینو کاملاً کافیست و به مرور زمان در این زمینه نیز حرفه ای خواهید شد.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 5: وقتی قطعات را جهت مونتاژ طراحی می کنید تلرانس را در نظر بگیرید.

یکی از ساده ترین نکاتی که اغلب در مورد پرینت سه بعدی نادیده گرفته می شود و مربوط به فایل مدل سه بعدی است ، قانون 0.25 میلی متر است. این قانون به طراحان و کاربرانی مربوط می شود که قصد دارند قطعات متحرک یا مونتاژی طراحی کنند.

تلرانس در نظر گرفته شده جهت طراحی مدل 3D

وقتی قطعات را جهت مونتاژ طراحی می کنید تلرانس را در نظر بگیرید.

قانون 0.25 بر این پایه است که زمانی که دو قطعه قرار است با یکدیگر مونتاژ شوند و یا قرار است یکی از قطعات در درون قطعه دیگری قرار گرفته و فیت شود، باید دو سطح در حال تماس به اندازه 0.25 میلیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

برای مثال شما اگر بخواهید یه میله به قطر 10 میلیمتر را در درون یک بلوک سوراخ دار قرار دهید باید قطر سوراخ بلوک را 10.25 میلیمتر در نظر بگیرید تا میله به خوبی در درون سوراخ قرار بگیرد و فیت شود.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 6: تبدیل مدل سه بعدی به قطعه پرینت سه بعدی شده ممکن است با ناهنجاری هایی همراه شود

بیشتر مردم تجربه کار با دستگاه های پرینتر 2 بعدی و یا همان پرینترهای معمولی کاغذی را دارند. آیا بخاطر می آورید که چقدر تصویر بر روی مانیتور کامپیوتر شما واضح است اما وقتی شما آنرا بر روی کاغذ پرینت می کنید بنظر کدر یا به نوعی کج است. مشابه مغایرتی که بین تصویر دیجیتال و تصویر پرینت شده 2 بعدی رخ می دهد، در دستگاه های پرینتر سه بعدی نیز وجود دارد.

در واقع، شما باید انتظار ناهنجاری هایی در پرینتر سه بعدی در هنگام تبدیل یک مدل سه بعدی به مدل و یا جسم فیزیکی را داشته باشید. توضیح این عیب، یک ناهنجاری یا یک عیب است که توضیحش سخت است، اما باید بدانید که اگر شما واقعا به آن بپردازید به زودی میتوانید علتش را پیدا کنید و آنرا حل کنید.

ناهنجاری هایی در پرینتر سه بعدی در هنگام تبدیل یک مدل سه بعدی جسم فیزیکی

ناهنجاری های در پرینتر سه بعدی

اگر توقع چنین مشکلاتی گذرایی را نداشته باشید شاید خیلی زود از پرینتر سه بعدی نا امید شوید. از همه مهمتر، اگر خودتان را برای حل چنین مشکلاتی آماده کرده باشید خیلی راحت می توانید این مشکلات را شناسایی کرده و از بروز آنها جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که هیچ دستگاهی کامل نیست و تمامی دستگاه های مورد استفاده توسط قشرهای مختلفی از مردم فارغ از نوع کاربری آن دارای محدودیت هایی هستند که باید این محدودیت ها و یا نواقص را بشناسید.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 7: انواع مختلف فیلامنت ها را امتحان کنید.

در سال های اول فراگیر شدن استفاده از پرینتر سه بعدی، فقط دو نوع ماده مصرفی ABS و PLA وجود داشت که علاقه مندان می توانستند از آنها استفاده کنند و همچنان هم این دو ماده به عنوان رایج ترین ماده برای دستگاه های پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه امروزه گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید آنها را نیز تجربه کنید.

نکات پرینتر سه بعدی

فیلامنت های پرینتر سه بعدی بیشتر از هرچیزی در ظاهر و جنس مواد بکار رفته در آنها با هم متفاوت اند. بعضی از فیلامنت ها دارای خواص بخصوصی هستند به عنوان مثال در تاریکی می درخشند یا حتی در شدت نور های مختلف یا دما های مختلف رنگشان تغییر می کند. علاوه بر این، فیلامنت هایی با ظاهری شبیه به مس، چوب، سفال، حتی فولاد و … طراحی و تولید شده اند.

نکات الزامی پرینتر سه بعدی

نکات پرینتر 3 بعدی فیلامنت پرینتر سه بعدی

با امتحان کردن فیلامنت های مختلف، با جنبه های مختلف فرآیند پرینت سه بعدی بیشتر آشنا می شوید. برای مثال، با توجه به نوع فیلامنتی که شما انتخاب می کنید ممکن است متوجه شوید که زمان بیشتری برای لایه گذاری اصولی لازم داشته باشید و یا تایم بیشتری برای خنک شدن لایه های پرینت شده لازم داشته باشید و یا نیازمند عملیات ثانویه جهت پرداخت کاری و یا صیغلی نمودن مدل پرینت سه بعدی باشید.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 8: عیب یابی شامل بررسی مسئله از چند زاویه است

همه چیز در پرینتر سه بعدی به خوبی حل نشده است و پروسه پرینت سه بعدی همراه با مشکلاتی است که هر کدام از آنها می تواند باعث بروز ایراداتی در قطعه پرینت سه بعدی شده شوند. مقابله با این مشکلات خیلی هم ساده نیست. مشکلات ممکن است از هر گوشه و کنار پرینتر سه بعدی ایجاد شود چرا که پروسه پرینت سه بعدی یک پروسه طولانی مدت و پیچیده ای است. در حقیقت یافتن علت مشکلی خاص در پرینتر سه بعدی می تواند بسیار دشوار باشد.

نکات پرینتر سه بعدی

نکات پرینتر سه بعدی ایراد یابی پرینتر سه بعدی

مشکلاتی که ممکن است در کار با پرینترتان با آن روبرو شوید بیشمار هستند. لایه اول پرینت ممکن است از صفحه ساخت کنده شود یا از وسط صفحه بلند شود و دلیل آن به دلیل کالیبره بودن صفحه ساخت(هیت بد) نباشد. فیلامنتی که استفاده می کنید ممکن است هنگام خنک شدن در جهت خاصی تاب بخورد که دلیل آن می تواند خواص شیمیایی خود فیلامنت باشد که شما پیش از این با آن دست و پنجه نرم کرده باشید.

علاوه بر این، پرینتر سه بعدی شما ممکن است نکات کاربری خاص خودش را داشته باشد که فقط با استفاده مکرر از آن می توانید با آنها آشنا شوید. به همین دلیل است که شما باید به هنگام عیب یابی پرینتر سه بعدی و همچنین پرینت سه بعدی بسیار صبور باشید و از زاویه های مختلف به مسئله نگاه کنید تا مشکل را دریابید و آنرا حل کنید.

نکات پرینتر سه بعدی : نکته شماره 9: از انجمن های پرینت سه بعدی کمک بگیرید

دستگاه های پرینتر سه بعدی به دلیل پیچیدگی هایش یک صنعت پر بحث و گفتگو محور است و برای پیشرفت در این حوزه نیاز به مشورت با دیگران است. دلیل دیگری که چرا این صنعت یک صنعت اجتماعی است، آن است که شما به آن نقطه از تخصص می رسید که حس به اشتراک گذاری ساخته هایتان، ایده هایتان و نکات کلیدی که بدست آورده اید را با دیگران را حس خواهید کرد.

قبلا از اینکه به آن درجه برسید، شما به کمک و راهنمایی های زیاد نیازمند هستید. حتی اگر همه نکات مربوط به پرینت سه بعدی را که در این مقاله قرار داده شد را رعایت کنید، باز هم برای حل مسائل و اهداف خاص به این انجمن ها احتیاج خواهید داشت.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که در انجمن های پرینتر سه بعدی و وب سایتهای خبری و عضو شده و شروع به تبادل اطلاعات با سایر افراد و کارشناسان این حوزه نمائید.

علاوه بر مطالب و نکات ذکر شده در این مقاله، نکات زیاد دیگری نیز هست که با مرور زمان و کسب تجربه در زمینه پرینت سه بعدی با آنها آشنا خواهید شد.

شرکت برنا نو آوران پویا یکی از اولین طراحان و تولید کنندگان انواع دستگاه های پرینتر سه بعدی، آماده ارائه مشاوره های لازم و همچنین آموزش های لازم جهت خرید و کاربری انواع دستگاه های پرینتر سه بعدی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمائید.

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *