کیفیت پرینت سه بعدی

نکات کلیدی جهت بهبود کیفیت پرینت سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی

به دلیل کارایی و توانایی بسیار زیاد پرینترهای سه بعدی در صنایع مختلف، هر روزه بر تعداد کاربران دستگاه های پرینتر سه بعدی افزوده می شود و در همین راستا به دلیل تقاضای بسیار زیاد، هر روزه بر تعداد تولید کنندگان این دستگاه ها افزوده می شود و مدلهای بسیار متنوعی در حال طراحی و تولید است.

تنها چیزی که در تمامی این دستگاه ها مشترک است، نحوه و پروسه پرینت سه بعدی است که از اصول خاص خود پیری می کند و کسب اطلاعات در این زمینه می تواند کمک بسیار زیادی به بهبود کیفیت پرینت در دستگاه های پرینتر سه بعدی می کند. عوامل بسیار زیادی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم  بر کیفیت پرینت تاثیر دارند که آشنایی با این عوامل بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله به چندین نکته در زمینه کاربری پرینتر سه بعدی پرداخته شده است که استفاده از این نکات می تواند کمک بسیار زیادی به شما در راستای افزایش کیفیت پرینت سه بعدی نماید.

 

نکات کاربردی کیفیت پرینت سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 1: کالیبره صفحه ساخت و تنظیم ارتفاع نازل از صفحه ساخت

اولین و ساده ترین راه برای افزایش کیفیت قطعات پرینت سه بعدی شده، کالیبراسیون دقیق صفحه ساخت و همچنین تنظیم درست فاصله نازل تا صفحه ساخت و یا میز کار پرینتر سه بعدی است. در بعضی از دستگاه های پرینتر سه بعدی، فاصله نازل تا صفحه ساخت می بایست عدد مشخصی باشد و می توانید این کار را با استفاده از ابزار فیلر با دقت بالایی انجام دهید. در صورت یکه پرینتر سه بعدی شما دارای تنظیمات خاصی نیست، برای تنظیم فاصله نازل تا صفحه ساخت می توانید از یک تکه کاغذ A4 استفاده نمائید.

بعد از تنظیم نمودن فاصله نازل تا صفحه ساخت، صفحه ساخت را بگونه ای تنظیم نمائید که فاصله نازل تا صفحه ساخت در تمامی قسمتهای صفحه یکسان باشد. این کار را حتی در صورتی که دستگاه شما مجهز به سیستم کالیبراسیون اتوماتیک است انجام دهید. برای مطمئن شدن از کالیبره صفحه ساخت، پروسه را حتماً سه بار تکرار کنید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی کالیبراسیون پرینتر سه بعدی

 

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 2: دمای نازل را کنترل کنید.

تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی مجهز به سنسور و یا ترمیستور اندازه گیری دمای نازل است و دمای بازل بر اساس مقدار دمایی که توسط این سنسورهای دما اندازه گیری می شود تنظیم می گردد. دمای نازل تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی دارد و در صورتی که این دما به درستی تنظیم نگردد، می تواند باعث افت کیفیت پرینت سه بعدی شود.

به عنوان مثال، اگر دمای نازل بیش از اندازه مورد نیاز بالا باشد، باعث ایجاد رشته های تار عنکبوت مانند بین قسمتهای فاصله دار مدل خواهد شد و یا باعث نرم شدن لایه های پائینی و تغییر شکل آنها و در نتیجه افت کیفیت پرینت خواهد شد. همچنین در صورتی که دمای نازل کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، احتمال عدم تزریق در برخی از قسمتهای مدل وجود خواهد داشت.

لذا توصیه می شود دمای نازل را بر اساس نوع فیلامنتی که استفاده می کنید تنظیم نمائید. بطور معمول فیلامنتها در بازه دمایی خاصی قابل پرینت هستند. لذا توصیه می شود دمای مختلف را نیز امتحان نموده و در نهایت دمای مناسب را جهت پرینت سه بعدی انتخاب نمائید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی کالیبراسیون دمایی پرینتر سه بعدی

 

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 3: صفحه ساخت های مختلف را امتحان کنید.

 استفاده از صفحه ساختهای مختلف، تاثیرات مختلفی بر کیفیت پرینت سه بعدی خواهد داشت. به عنوان مثال، استفاده از صفحه ساخت های PEI، شیشه و یا کپتون باعث ایجاد سطوح بسیار صاف در کف مدل پرینت سه بعدی شده خواهد داشت و یا استفاده از صفحه های مشبک و یا پی سی بی های سوراخ دار باعث ایجاد طرح هایی بر روی مدل خواهد شد.

علاوه بر آن، میزان چسبندگی لایه اول پرینت به صفحه های ساخت در مواد مختلف متفاوت است و به همین توصیه می شود با امتحان نمودن انواع صفحه ساختهای مختلف، میزان چسبندگی آنها را با فیلامنتهایی که استفاده می کنید را امتحان نموده و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده، صفحه ساخت مناسب را انتخاب نمائید.

علاوه بر آن، در برخی از موارد زیاد بودن چسبندگی لایه اول پرینت به صفحه ساخت باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام جدا سازی مدل پرینت سه بعدی شده از صفحه میگردد. در صورت امکان از صفحه ساختهای مغناطیسی که قابلیت انعطاف دارند استفاده نمائید تا مانع از آسیب رسیدن به دستگاه پرینتر سه بعدی و همچنین قطعه پرینت سه بعدی شده شوید. معمولاً از صفحه ساخت مغناطیسی و منعطف در تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی می توان استفاده نمود.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی صفحه ساخت منعطف پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 4: توجه زیادی به تنظیمات و همچنین سرویس های دوره ای دستگاه داشته باشید.

دستگاه های پرینتر سه بعدی همانند تمامی دستگاه های دیگر نیازمند بازدید و سرویس های دوره ای و در صورت لزوم اعمال دوباره تنظیمات کارخانه ای هستند و این کار می بایست حتماً به صورت دوره ای انجام گیرد. عدم انجام سرویس های دوره ای باعث می گردد تا به مرور زمان از کیفیت پرینت سه بعدی کاسته شده و یا باعث از کار افتادن دستگاه گردد.

به عنوان مثال، ریل ها، شفت ها و یا بطور کلی تمامی قسمتهای مکانیکی متحرک دستگاه پرینتر سه بعدی نیازمند تمیز کاری و روانکاری با استفاده از روانکارهای مخصوص است و در صورت عدم توجه به آن احتمال خرابی زود هنگام این قطعات وجود خواهد داشت.

همچنین اکثر دستگاه های پرینتر سه بعدی با استفاده از سیستم تسمه تایم و پولی کار می کنند و این قطعات به مرور زمان دچار سائیدگی و در نتیجه شکل شدگی می شوند که نتیجه آن افت کیفیت پرینت سه بعدی خواهد بود. لذا سرویس های دوره ای دستگاه به هیچ عنوان فراموش نشود.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی سرویس پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 5: نگهداری و استفاده درست از فیلامنتهای پرینتر سه بعدی

فیلامنت ماده مصرفی پرینتر سه بعدی است و مدل سه بعدی با استفاده از آن پرینت می شود و به همین دلیل فیلامنت تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت قطعه پرینت سه بعدی شده دارد. هر چقدر کیفیت فیلامنت بالاتر باشد به همان اندازه کیفیت پرینت نیز بالاتر خواهد بود.

اکثر کاربران پرینتر سه بعدی از فیلامنتهای متنوعی برای پرینت مدلهای مختلف استفاده می کنند و معمولاً آنها را در جای مناسب نگهداری نمی کنند. فیلامنت بسیار به رطوبت و همچنین گرد و غبار موجود در هوا حساس است و آنها را جذب خود نموده و همین موضوع باعث افت کیفیت پرینت سه بعدی می شود.

تمامی فیلامنتهای نو در بسته بندی های وکیوم شده عرضه می شوند تا بدین ترتیب مانع از خشک شدن و یا مرطوب شدن آن شوند. این کار باید برای تمامی فیلامنتهای مصرف شده نیز انجام شود. حتماً بعد از استفاده از فیلامنت، آن را در ظرف مخصوص و به دور از نور آفتاب و همچنین حرارت و رطوبت و بخصوص محیط های پر از گرد و غبار نگهداری نمائید.

همچنین می توانید از مواد رطوبت زدا و دستگاه های گرم کن جهت رطوبت زدایی فیلامنت نیز استفاده نمائید. جهت رطوبت زدایی فیلامنت، آن را برای چندین ساعت در داخل دستگاه گرم کن با دمای متوسط قرار دهید. در صورتی که شما دستگاه گرم کن ندارید، می توانید از خود گرم کن صفحه ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی و یک ظرف در بسته به عنوان دستگاه خشک کن استفاده نمائید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نگهداری فیلامنت پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 6: از اسلایسرهای مختلف استفاده نمائید.

اسلایسر پرینتر سه بعدی یکی دیگر از چیزهایی است که بر کیفیت پرینت سه بعدی تاثیر به سزایی دارد. اسلایسر های مختلفی جهت استفاده برای پرینترهای مختلف وجود دارد که از بین آنها می توانید به اسلایسر کیورا، مانکاتی، سیمپیلی فای تری دی و غیره اشاره نمود.

هر کدام از این اسلایسر ها نکات مثبت و منفی خاص خودشان را دارند و تقریباً نمی توان گفت که کدام اسلایسر برترین است و با توجه به نوع مدلی که قصد پرینت سه بعدی آن را دارید، نتایج خروجی هر کدام از آنها می تواند متفاوت باشد. همچنین برخی از اسلایسرها دارای قابلیتهای خاص و منحصر به فردی هستند که می توانند کمک زیادی به شما در راستای پرینت حرفه ای مدل سه بعدی نمایند.

لذا توصیه می شود اسلایسر های مختلف را تست نموده و نکات مثبت و منفی آنها را شناسایی نمائید تا بتوانید اسلایسر پرینتر سه بعدی مناسب را بر اساس نیاز خود و نوع مدلی که قصد پرینت آن را دارید انتخاب نموده و استفاده نمائید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نرم افزار پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 7: سرعت پرینت را کم نمائید.

یکی دیگر از پارامترهایی که تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی دارد، سرعت پرینت است. همه کاربران پرینتر سه بعدی به این موضوع واقف هستند که هر چقدر سرعت پرینت سه بعدی کمتر باشد به همان اندازه کیفیت پرینت سه بعدی بهتر خواهد شد. لذا توصیه می شود از سرعت های پائین پرینت برای پرینت قطعات و بخصوص قطعات کوچک و دارای جزئیات ریز استفاده نمائید.

توجه داشته باشید که زیاد و یا کم کردن سرعت پرینت بر سایر پارامترهای پرینت سه بعدی نیز تاثیر دارد و این موضع را حتماً در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، در برخی از موارد با کم کردن سرعت پرینت سه بعدی، شما می بایست دمای نازل را نیز تا حدودی کاهش دهید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی تاثیر سرعت بر کیفیت پرینت سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی نکته شماره 8: عملیات پس از پرینت سه بعدی را فراموش نکنید.

عملیات پس از پرینت می تواند نتیجه کار پرینت سه بعدی را بهبود دهد. به همین خاطر توصیه می شود حتماً پس از پرینت سه بعدی، کمی وقت صرف نموده و اصلاحاتی را با استفاده از ابزارهای معمولی مانند سنباده، کاتر و غیره بر روی مدل پرینت سه بعدی شده انجام دهید.

برخی از فیلامنتها مانند فیلامنت ABS را می توان با استفاده از حمام استون پرداخت کاری و صیغلی نمود و علاوه بر آن می توانید از انواع بتونه ها جهت پرداخت کاری و در نهایت رنگ آمیزی مدلهای پرینت سه بعدی شده استفاده نمائید.

نکات کاربردی پرینتر سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی تاثیر حمام بخار استون بر کیفیت سطح پرینت سه بعدی

کیفیت پرینت سه بعدی

پرینتر سه بعدی با تمامی جذابیت و کاربردی که در صنایع مختلف دارد، دارای نکات زیادی است که توجه نمودن به آنها باعث افزایش کارایی دستگاه و همچنین کیفیت خروجی دستگاه می شود. گروه فنی و مهندسی شرکت برنا نو آوران پویا همواره در تلاش است تا نکات مهم و کاربردی را در قالب مقالات آموزشی برای تمامی علاقمندان این تکنولوژی آموزش دهد. جهت مطالعه بیشتر در مورد پرینتر سه بعدی و پرینت سه بعدی می توانید به سایر مقالات وب سایت مراجعه نمائید.

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *