پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی و پرینتر سه بعدی

تعریف پرینت سه بعدی و پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی که اصطلاحاً به آن دستگاه ساخت افزایشی و یا دستگاه تولید افزایشی هم گفته می شود، دستگاهی است که به وسیله آن می توان مدلهای سه بعدی کامپیوتری را به صورت سه بعدی چاپ و یا پرینت نمود.

پرینت سه بعدی که در انگلیسی به آن 3d printing گفته می شود  شامل مجموعه ای از فرآیندها است که طی آن یک مدل سه بعدی در سطح مقطع های دو بعدی و بر روی همدیگر پرینت می شود و در نهایت یک مدل سه بعدی فیزیکی تولید می شود. به عملی که با استفاده از این دستگاه انجام می شود عمل پرینت سه بعدی و یا چاپ سه بعدی گفته می شود.

لذا بطور خلاصه می توان گفت که پرینت سه بعدی توسط دستگاه پرینتر سه بعدی انجام می شود. 

از تکنولوژیهای بسیار زیادی در این دستگاه ها استفاده می شود که از بین آنها می توان به تکنولوژی چاپ FDM و DLP  و SLA که بیشتر از بقیه شناخته شده تر هستند اشاره کرد که در اینجا توضیح مختصری در مورد  تکنولوژی FDM آورده شده است:

 

پرینت سه بعدی با تکنولوژی FDM

پرینتر سه بعدی با تکنولوژی Fused Deposition Modeling  و یا به اختصار FDM، شناخته شده ترین و پرکاربردترین تکنولوژی پرینت سه بعدی در دنیا می باشد که هم اکنون در ایران نیز بسیار پر طرفدار است و واحدهای صنعتی، آموزشی و پزشکی بسیار زیادی از آن بهره می برند.

می توان گفت پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM قادر است نیازهای اکثر کاربران و دوستداران این تکنولوژی را به خوبی برآورده کند.

در این نوع دستگاه ها که در اندازه ها و سیستم های مختلفی تولید و عرضه می شود مواد مصرفی پلاستیک ترموپلاستیک به صورت رشته های نواری با سطح مقطع گرد بنام فیلامنت وارد هد دستگاه و یا همان اکسترودر دستگاه پرینتر سه بعدی شده و در آنجا ذوب می شود و سپس به صورت کامپیوتری و از طریق نازل بر روی صفحه ساخت تزریق می شود و این کار لایه به لایه ادامه می یابد تا در نهایت مدل سه بعدی کامل گردیده و شی ء سه بعدی ساخته می شود.

دقت و همچنین ابعاد دستگاه های پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM، بسیار متنوع و زیاد است و معمولا از این دستگاه ها جهت ساخت و یا پرینت سه بعدی قطعات بزرگ و یا نسبتاً بزرگ با دقت ابعادی حدود 100 الی 300 میکرون استفاده می شود. 

مواد مصرفی پرینت سه بعدی FDM چیست ؟

ماده مصرفی پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM مواد پلیمری ترموپلاستیک است که به صورت نوار با سطح مقطع دایره ای و در قطرهای 1.75 میلیمتر، 2.85 میلیمتر و 3 میلیمتر در آورده شده اند و اصطلاحاً به آن فیلامنت و یا فیلامنت پرینتر سه بعدی گفته می شود. دمای ذوب اکثر فیلامنتها در محدوده 180 الی 300 درجه سانتیگراد است و دارای تنوع بسیار زیادی از نظر نوع ماده و یا رنگ است که از بین آنها می توان به فیلامنت ABS، فیلامنت PLA، فیلامنت PETG، فیلامنت نایلون و فیلامنت فلز (ترکیب پودر فلز و مواد ترموپلاستیک) اشاره نمود.

 

کاربرد پرینت سه بعدی FDM 

از این دستگاه در صنایع مختلفی استفاده می شود که هر روزه بر تعداد استفاده کنندگان این دستگاه ها بطور چشمگیری افزوده می شود. از بین صنایع مختلف که از این تکنولوژی استفاده می کنند می توان به صنایع زیر اشاره نمود: 

  • هوا و فضا 
  • مجسمه سازی
  • اتومبیل 
  • نظامی 
  • پزشکی 
  • دندان پزشکی 
  • هنر و معماری 
  • ماکت سازی 
  • نمونه سازی صنعتی 
  • اسباب بازی 
  • آموزش 
  • عمران 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پرینتر سه بعدی و همچنین نحوه کارکرد آنها در صنایع مختلف می توانید با کازشناسان شرکت برنا تماس حاصل نموده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت دارید.