پرینتر سه بعدی و کشتی سازی

پرینتر سه بعدی و کشتی سازی

صنعت کشتی سازی: فناوری چاپ سه بعدی فرصت های جدیدی را برای کشتی سازی به ارمغان می آورد

 

در این مقاله به مبحث پرینتر سه بعدی و کشتی سازی خواهیم پرداخت. صنعت جهانی کشتی سازی در حال رشد مداوم است که عمدتا با افزایش واردات و صادرات بین المللی در دهه های اخیر تقویت شده است. این صنعت مسئول ساخت کشتی های تجاری بزرگ برای ناوگان تجاری (حمل بار یا مسافر)، کشتی های کانتینر نفت و کشتی های نظامی در نظر گرفته شده است.

بنابراین، نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه ای و جهانی ایفا می کند. یکی از آخرین روندهای صنعت کشتی سازی در جهان، استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در طول فرایند ساخت کشتی برای بهبود کارایی و کیفیت محصولات است. انتظار می رود این روند رشد صنعت جهانی کشتی سازی را در سال های آینده تسهیل کند.

مروری بر صنعت کشتی سازی

طبق تحقیقات اخیر، صنعت کشتی سازی جهان از سال 2019 تا 2023 ، 13.14 میلیارد دلار رشد خواهد داشت. یکی از عوامل کلیدی که به رشد صنعت کشتی سازی جهانی کمک می کند، افزایش تجارت بین المللی دریایی است. صنعتی شدن سریع و آزادسازی اقتصادها همراه با افزایش تقاضا برای محصولات مصرفی برخی از دلایل اصلی افزایش تجارت در بازار جهانی است.

پیشرفت تکنولوژی یکی دیگر از عوامل موثر در رشد این صنعت است. عواملی مانند بهبود بهره وری سوخت و موتورهای چند سوختی، حمل و نقل را به یک روش حمل و نقل کارآمد تبدیل کرده است، که انتظار می رود تقاضای بیشتری در صنعت کشتی سازی جهانی داشته باشد.

وقتی نوبت به بزرگترین کشورهای کشتی سازی می رسد، اگرچه اروپا همچنان یک بازار مهم برای تولید کشتی های کروز است، اما منطقه آسیای شرقی بر این صنعت غالب است. زیرا چین، ژاپن و کره جنوبی بزرگترین کشورهای کشتی سازی در جهان هستند.

 

پرینتر سه بعدی و کشتی سازی

یکی از کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنعتی کشتی سازی می باشد.

چاپ سه بعدی آینده صنعت کشتی سازی

اتخاذ فناوری چاپ سه بعدی در کشتی سازی یکی از اصلی ترین گرایش هایی است که در بازار جهانی شاهد آن هستیم. چاپ سه بعدی یک فرایند کنترل شده توسط کامپیوتر است که در آن لایه ها به صورت متوالی لایه بندی می شوند تا اشیا را تشکیل دهند. از آنجا که استفاده از این فناوری به ویژه در کشتی سازی می تواند رویکردهای جدیدی را برای تولید تعداد وسیعی از اجزای کشتی به ارمغان آورد، صنعت کشتی سازی به طور فزاینده ای از این فناوری چاپ سه بعدی برای بهبود کارایی و کیفیت قطعات تولیدی استفاده می کند. انتظار می رود فناوری چاپ سه بعدی استانداردهای طراحی را در صنعت کشتی سازی جهانی بهبود بخشد.

پرینتر سه بعدی و کشتی سازی

یکی از کاربردهای اصلی چاپ سه بعدی در صنعت کشتی سازی، تکنیکی به نام پخت مستقیم لیزر فلزی (DMLS) است. این یک فرایند تولید افزودنی است که از لیزر به عنوان منبع قدرت برای پختن پودر فلز در فضایی که توسط یک مدل سه بعدی تعریف شده است، استفاده می کند. این تکنیک می تواند مواد فلزی را به هم متصل کرده و یک ساختار جامد با چگالی بالا ایجاد کند، که در فرایند کشتی سازی بسیار مفید است.

یکی دیگر از کاربردهای متداول فناوری سه بعدی در کشتی سازی، مدل سازی رسوب جوشیده (FDM) برای تولید قطعات کشتی است که شامل استفاده از لیزرها برای پالایش مواد پودر شده و لایه به لایه به مواد جامد شکل می گیرد. این برنامه عمدتا برای ایجاد سریع و بدون نیاز به ابزارهای گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

 در صنعت کشتی سازی، چنین فناوری سه بعدی را می توان برای تولید و تامین قطعات کشتی با هزینه کمتر و تأثیر محیطی کمتر به کار گرفت. یکی از برجسته ترین شرکت های کشتی سازی یعنی کشتی تانک جهان Maersk Tankers می تواند قطعات خود را روی کشتی چاپ کند.

اعتقاد بر این است که صنعت کشتی سازی جهانی در آینده نزدیک برنامه های بیشتری برای چاپ سه بعدی اتخاذ خواهد کرد.

 

منبع: blog.technavio

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *