کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

بکارگیری پرینترهای سه بعدی در صنایع مختلف

امروزه از پرینتر سه بعدی به عنوان انقلاب صنعتی سوم یاد می کنند چرا که می توان گفت که پرینتر سه بعدی و یا تکنولوژی ساخت افزایشی تقریباً در تمامی صنایع بکار گرفته می شود. با استفاده از این تکنولوژی می توان پروسه تولید و یا نمونه سازی را بطور چشمگیری توسعه داده و یا سرعت بخشید و همچنین هزینه های مربوط به آن را کاهش داد.

هر روزه شاهد افزایش کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف مانند صنعت تولید و ساخت قطعات صنعتی، دندان پزشکی، پزشکی، آموزش و پرورش، سرگرمی و هنر و در نهایت صنعت طلا و جواهر هستیم که این موضوع اهمیت این تکنولوژی را نشان می دهد.

در این مقاله از مجموعه مقالات تخصصی کاربرد پرینتر سه بعدی Borna3D سعی شده است، برخی از کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف بصورت اجمالی جمع بندی و ارائه شود تا کاربران و دوستداران این تکنولوژی با ابعاد و کاربردهای دیگر این دستگاه های فوق العاده کاربردی آشنا شوند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت تولید و ساخت قطعات

صنعت تولید و ساخت قطعات یکی از مهمترین و بزرگترین صنعتهایی است که از ابتدای معرفی پرینتر سه بعدی، تمایل بسیار زیادی به استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی داشته است.از پرینتر سه بعدی در صنعت تولید و ساخت قطعات جهت ساخت نمونه های اولیه، ساخت قالبهای یک بار مصرف، ساخت نمونه های قالب گیری، نمونه، ایرادیابی طراحی های پیش از تولید و غیره استفاده می شود.

می توان گفت که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، فرآیند تولید سرعت بیشتری به خود گرفته و پروسه تولید محصول اولیه با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام می گیرد. با ورود پرینتر سه بعدی به این صنعت برخی از روشهای سنتی تولید دستخوش تغییرات زیاد شده و در مواردی حذف گردیده اند.کاربرد دیگر پرینتر سه بعدی در صنعت تولید، ساخت و تولید ابزارآلات تولید و یا مونتاژ خاص است که باعث سرعت بخشیدن به پروسه مونتاژ و یا پروسه تولید می شود.این نوع ابزارها پیش از این امکان تولید نداشتند و یا هزینه تولید آنها بطور چشمگیری بالا بود و صرفه اقتصادی برای بکارگیری آنها در خطوط تولید و یا مونتاژ وجود نداشت.

کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی

بطور خلاصه می توان کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت ساخت و تولید محصول را بصورت زیر خلاصه نمود:

  • ساخت ابزار اندازه گیری و ابزارهای تولید و مونتاژ
  • تولید قالبهای صنعتی و نیمه صنعتی و یا پرینت نمونه جهت تولید قالب
  • پرینت سه بعدی نمونه های ریخته گری فلزات
  • ساخت محصولات سفارشی تعداد محدود

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت دندان پزشکی

 دندان پزشکی یکی از صنایعی است که تکنولوژی پرینت سه بعدی تاثیر زیادی بر آن داشته است و می توان گفت که به کمک پرینت سه بعدی خطرات و عدم قطعیتهای ایجاد شده توسط عوامل انسانی در دندان پزشکی بطور چشمگیری کاهش می یابد.همانطور که اطلاع دارید محصولات و قطعات مورد استفاده در صنعت دندان پزشکی از دقت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر آن این محصولات بصورت سفارشی و اختصاصی ساخته می شوند . به همین علت استفاده از روشهای سنتی باعث طولانی تر شدن پروسه ساخت می شود و همچنین امکان عدم قطعیت و بروز اشتباهات اندازه ای اجتناب ناپذیر خواهد بود.

استفاده از پرینترهای سه بعدی و بخصوص دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی که از دقت بالایی برخوردار هستند در صنعت دندان پزشکی هر روزه در حال افزایش است و این دستگاه ها در حال بکارگیری در مطب های شخصی، درمانگاه ها و لابراتورهای دندان سازی هستند.

کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی

بطور خلاصه می توان گفت که از پرینتر سه بعدی در صنعت دندان پزشکی جهت موارد زیر استفاده می شود:

  • بریج دندان (پل زدن و تاج دندان)
  • رتینرها یا نگهدارنده ها، تراز کننده ها و الاینرهای شفاف
  • دندانهای مصنوعی
  • ایمپلنت و قالب

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت آموزش

یکی از صنایعی که از پرینترهای سه بعدی به وفور در آن استفاده می شود صنعت آموزش و پرورش و یا به طور کلی آموزش و پژوهش است. در اصل پرینترهای سه بعدی تبدیل به ابزارهایی چند منظوره جهت یادگیری همه جانبه علوم مختلف و بخصوص علوم فنی و مهندسی و انجام پروژه های تحقیقاتی پیشرفته شده اند.

دانش آموزان و دانشجویان به راحتی می توانند با استفاده از پرینتر سه بعدی ایده های خود را فارغ از درگیر شدن با روشهای ساخت، عملی نموده و آن را به مرحله اجرا برسانند. به همین دلیل تقریباً تمامی مدارس، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشورهای پیشرفته مجهز به حداقل یک دستگاه پرینتر سه بعدی است که این موضوع در مدارس کشور ما جای کارکرد فراوان دارد.

کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در آموزش

شاید این سوال مطرح شود که از پرینتر سه بعدی چه استفاده هایی در مدارس می توان کرد؟ با استفاده از این تکنولوژی بسیاری از دروس سخت و پیچیده مانند زیست شناسی، مهندسی، علوم و ریاضیات، هنر و طراحی و همچنین خیلی از دروس رشته های فنی و حرفه ای را می توان بصورت عملی و نه تئوری محض آموزش داد و بدین ترتیب میزان یادگیری دانش اموزان را ارتقاء داد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

صنعت پزشکی با ورود پرینتر سه بعدی و یا تکنولوژی پرینت سه بعدی به آن دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و هر روزه شاهد معرفی روشهای جدید و همچنین کاربردهای جدید این تکنولوزی در عرضه پزشکی هستیم. بطور حتم نمی توان تمامی کاربردهای پرینتر سه بعدی در پزشکی را لیست نمود ولی ساده ترین و معروف ترین کاربرد آن تولید ایمپلنت ها، پروتزها و ابزارهای کمک جراحی کاملاً اختصاصی و بسیار دقیق است که استفاده از آنها باعث کاهش دوران نقاهت و همچنین مدت زمان عمل جراحی و موفقیت امیز بودن بیشتر آن می شود.

به دلیل کاربردهای بسیار پرینتر سه بعدی و همچنین کاربری نه چندان پیچیده این تکنولوژی، علاوه بر آزمایشگاه ها و لابراتورهای ساخت تجهیزات پزشکی، پرینترهای سه بعدی توانسته اند به اتاق پزشکان و جراحان و همچنین اتاق های عمل راه پیدا کنند و مستقیماً توسط خود پزشکان و جراحان مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاهش هزینه های درمان و مدت زمان دوران نقاهت و همچنین کاهش زمان عمل جراحی و امکان شبیه سازی عمل جراحی خارج از اتاق عمل و در نتیجه کاهش زمان عمل جراحی از دستاوردهای تکنولوژی پرینت سه بعدی و یا تکنولوژی ساخت افزایشی است.

بطور خلاصه می توان گفت که از پرینتر سه بعدی در پزشکی جهت موارد زیر استفاده می شود.

  • پرینت سه بعدی مدل های تشریحی برای شبیه سازی عمل جراحی
  • پرینت سه بعدی دستگاه های پزشکی و ابزار جراحی و کمک جراحی
  • پرینت سه بعدی  اندام مصنوعی مانند ایمپلنت ها و پروتزها
  • پرینت سه بعدی قالب و شابلونهای جراحی

 کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت سرگرمی و هنر

دنیای سرگرمی و هنر دنیای بسیار عجیبی است و هر روزه شاهد استفاده از تکنولوژی های جدید و پیچیده در این صنعت هستیم. یکی از تکنولوژی هایی که تاثیر بسیار زیادی بر صنعت سرگرمی و هنر گذاشته است تکنولوژی پرینتر سه بعدی است.

پرینتر سه بعدی در این صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارد که از بین آنها می توان به پرینت سه بعدی شخصیت های مهم سینمایی، مجسمه سازی و ساخت مدلهای فیزیکی با دقت و وضوح بسیار بالا جهت تولید انیمیشن، پرینت سه بعدی قطعات سه بعدی در فیلمهای استاپ موشن، پرینت سه بعدی لباس ها و ماسک های خاص و تجهیزات جلوه های ویژه اشاره نمود.

کاربرد پرینتر سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی در هنر

بطور کلی از پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های متفاوت در صنعت هنر و سرگرمی استفاده می شود که از بین آنها می توان به تکنولوژی FDM، SLA، DLP، POLYJET، LCD و پرینتر سه بعدی سرامیک اشاره نمود.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهر و یا جواهر سازی

همانطور که اطلاع دارید صنعت طلا و جواهر صنعت بسیار حساس، پر رقابت و دقیقی است و محصولات تولید شده در این صنعت می بایست از ظرافت و دقت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند نظر خریداران و دوستداران آن را به خود جلب نمایند. در همین راستا، تقریباً تمامی کارگاه های طلا و جواهر سازی بدون توجه به نوع جنس مصرفی خود (طلا، نقره و یا پلاتین و یا بدلیجات) اقدام به جایگزینی روشهای سنتی خود با دستگاه های پرینتر سه بعدی نموده اند.

بیشترین نوع دستگاه پرینتر سه بعدی که در صنعت طلا و جواهر مورد استفاده قرار میگیرد، دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی (پرینتر سه بعدی SLA، پرینتر سه بعدی DLP و پرینتر سه بعدی LCD) است که از دقت بسیار بالایی ( در حدود 50 میکرون در دو راستای طولی و عرضی) برخوردار هستند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در طلا و جواهر سازی

کاربرد پرینتر سه بعدی در طلا و جواهر سازی

استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهر سازی باعث می شود تا پروسه طراحی، تولید و بخصوص تولید محصولات اختصاصی منحصر به فرد بطور چشمگیری سرعت یافته و از دقت بالاتری برخوردار گردد. متخصصان طلا و جواهر از تکنولوزی پرینت سه بعدی برای پرینت سه بعدی و ساخت سریعتر نمونه های اولیه، سفارشی سازی و تولید در حجم بالاتر استفاده می کنند.

بطور خلاصه می توان کاربرد پرینتر سه بعدی در طلا و جواهر سازی را بصورت زیر خلاصه نمود:

  • پرینت سه بعدی قطعات خاص ریخته گری
  • پرینت سه بعدی قطعات و ابزارهای نصب قطعات
  • پرینتر سه بعدی نمونه های ریخته گری و قالبهای مربوطه

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد کاربرد پرینترهای سه بعدی در صنایع مختلف بسیار نامحدود است و اشاره نمودن به تمامی این کاربردها تا حدودی غیر ممکن می باشد ولی تمامی تلاش تیم فنی و کارشناسی شرکت برنا نوآوران پویا در آن است تا بتواند نیاز واقعی صنعتگران، کاربران و دوستداران این تکنولوژی را شناسایی نموده و راهنمایی لازم در زمینه نحوه بکارگیری پرینتر سه بعدی در صنعت مذکور را ارائه نمایند.

شما عزیزان می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نموده و مشاوره ای لازم در زمینه پرینترهای سه بعدی، نحوه بکار گیری و غیره را دریافت دارید.

 

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *