کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد فناوری پرینترهای سه بعدی در  صنعت پزشکی

پرینتر سه بعدی در حوزه علوم پزشکی به دانشمندان و محققین کمکهای فراوانی می نماید.آنها می توانند با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی آزمایشاتی را برنامه ریزی و اجرا نمایند که پیش از این امکان انجام آنها وجود نداشت.

روشن است که نتایج تلاش محققین و دانشمندان حوزه پزشکی تا چه اندازه می تواند به درمان بیماری و کشف راه های افزایش طول عمر بشر و پیشرفت سلامت انسان کمک کند.بطور قطع می توان گفت که به کمک پرینتر سه بعدی قرن حاضر، قرن شگفتی ها خواهد بود.

کاربرد پرینتر سه بعدی جهت ساخت جمجمه شفاف(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

محققان حوزه پزشکی دانشگاه مینه سوتا یک جمجمه شفاف به وسیله چاپگر سه بعدی برای موشها ساخته اند.تا با استفاده از آن فعالیت سطح مغز را مونیتور نموده و نحوه کارکرد آن را بررسی کنند.

این جمجمه شفاف که به آن See-Shell نیز گفته می شود می تواند به ارائه بینش جدیدی در مورد شرایط مغز انسان از قبیل ضربه مغزی، آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

با سایت برنا پرینتر سه بعدی همراه باشید.(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

استاد دانشگاه مینه سوتا و رئیس گروه علوم اعصاب دانشکده پزشکی می گوید:(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

کاری که ما سعی در انجام آن داریم این است که ببینیم آیا می توانیم در دوره های طولانی با بخش های بزرگی از سطح مغز موش موسوم به قشر مخچه تعامل کنیم. این مطالعات و بررسی ها اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه عملکرد مغز انسان به ما خواهد داد که خیلی می تواند کاربردی و موثر باشد. 

این جمجمه شفاف که با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته شده است این امکان را به ما می دهد تا ضمن تحریک بخش های خاصی از مغز، بیشتر قشر مغز را در طول پروسه کارکرد با کنترل و دقت بی سابقه ای مشاهده کنیم. پیش از این و تنها با استفاده از روشهای سنتی، دانشمندان تنها می توانستند روی مناطق کوچک مغز متمرکز شده و مطالعه نمایند.

پرینترهای سه بعدی در مهندسی پزشکی(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

حالا به کمک پرینتر 3 بعدی امکان فراهم نمودن شرایط درک عمیقتر از عملکرد مغز فراهم شده است.همین موضوع باعث گردید تا محققان دریابند که اتفاقی که در یک قسمت از مغز می افتد چه تاثیری بر عملکرد مغز دارد.و این اتفاقات همزمان چگونه بر سایر قسمت های مغز تأثیر می گذارد.

پرینترهای سه بعدی در مهندسی پزشکی

فناوری پرینت سه بعدی در پزشکی(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

محققان برای ساختن این جمجمه شفاف، سطح جمجمه موش را به صورت دیجیتالی اسکن سه بعدی نمودند.سپس از اسكن های دیجیتالی برای طراحی سه بعدی جمجمه مصنوعی شفاف استفاده کردند و مدل را بگونه ای طراحی نمودند که دارای خطوطی مشابه جمجمه اصلی است.

سپس همانند طرز کار پرینترهای 3 بعدی، با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی، مدل فیزیکی بسیار دقیقی از جمجمه و با استفاده از مواد شفاف پرینت سه بعدی نمودند.  در نهایت در طی یک عمل جراحی بسیار دقیق بالای جمجمه موش با جمجمه شفاف چاپ شده به وسیله پرینتر سه بعدی جایگزین گردید. 

فناوری پرینت سه بعدی و تولید تجهیزات پزشکی(کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی)

این جمجمه شفاف به محققان اجازه می دهد تا فعالیت مغز را همزمان با تصویربرداری از کل مغز در زمان واقعی ضبط کنند.لازم به ذکر است که هزینه پرینت سه بعدی این جمجمه در مقایسه با سایر روشهای ساخت بسیار پائین است.

مشاهده تغییرات مغر با وضوح بی سابقه با استفاده از جمجمه شفاف محقق دانشگاه مینه سوتا اعلام کرده است که:

این جمجمه ساخته شده با پرینتر سه بعدی این امکان را برای ما فراهم می کند که یک تصویر بزرگ از قسمت بزرگی از سطح مغز در حال فعالیت را با گذشت زمان مشاهده می کنیم.و همچنین کوچکترین فعالیت  مغز را در کوچکترین سطح مشاهده کنیم.

وی همچنین می افزاید که چاپ سه بعدی جمجمه شفاف با چاپگر سه بعدی و نشان دادن کارکرد آن فقط آغاز کارهایی است که ما قادر خواهیم بود برای پیشبرد تحقیقات مغز انجام دهیم.امید است از این تکنولوژی استفاده های بیشتری ببریم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *