پرینتر سه بعدی اف دی ام

پرینتر سه بعدی FDM چیست؟

متداول ترین تکنولوژی پرینتر سه بعدی در دنیا مدل FDM  می باشد. پرینتر سه بعدی FDM کارایی زیادی دارد که در نمونه سازی سریع استفاده می شود که دستکاه های آن به تعداد بالا در حال تولید می باشد.
قیمت های این نوع پرینتر متفاوت است که با قیمت های پایین شروع می شود. که موارد اولیه ی آن هم با هزینه های مختلفی در بازار یافت می شود.
پرینتر سه بعدی FDM یک فرایند ساخت افزودنی است که جز دسته ی اکتروژن می باشد.این نوع پرینتر درواقع با ذوب کردن نوار پلاستیک و اکسترود.آن را به صورت لایه لایه می سازد. با توجه به قیمت مناسب این نوع دستگاهجز پرینتر های سه بعدی ارزان حساب می آید. مواد اولیه آن فیلامنت است. فیلامنت از پلاستیک قابل ذوب شدن است. پرینت سه بعدی FDM جز ارزان ترین روش ساخت افزودنی به حساب می آید.
این نوع پرینتر درواقع با ذوب کردن نوار پلاستیک و اکسترود.آن را به صورت لایه لایه می سازد.

پرینتر سه بعدیFDM

پرینتر سه بعدی FDM

FDM چگونه کار می کند؟

پرینتر سه بعدی FDM از یک نازل روی یک پلتفرم برای تزریق لایه به لایه پلاستیک استفاده می کند. این نازل فیلامنت پلاستیک به حالتی نیمه جامد و انعطاف پذیر در می آورد البته به وسیله ی گرم کردن و پلاستیک را با دمای بالا می‌ آورد.
نازل پرینتر دارای  ۳ محوره و یا ۲ محوره است،نازل پلاستیک نیمه جامد را در جای مناسب و مشخص شده تزریق می کند.یک نوع دیگر این نوع پرینتر که ۲ محوره می باشد و در مقابل سینی ساخت  هر لایه در راستای Z می تواند حرکت کند.
بعد از تاینکه هر لایه ساخته می شود کم کم دمای آن پایین می آید و شکل خود را میگیرد . جامد می شود که لایه ی بعدی روی لایه ی قبلی که جامد شده است تشکیل می شود.
حاصل این پروسه ی تولید لایه به لایه، ایجاد سطحی پلکانی در مدل است.
برخی پرینترهای سه بعدی FDM برای اینکه به پروسه ی تولید سرعت ببخشند و لایه ها خنک تر شوند یک فن دارند که کمک می کند این محصول ساخته شده توسط پرینتر زودتر شکل بگیرد.

تنظیمات پرینتر

اکثر سیستم های FDM این اجازه را به شما می دهند که چند متغیر فرآیند را بسازید. از جمله: دمای هر دو نازل و پلتفرم ساخت، سرعت ساخت، ضخامت لایه و سرعت فن خنک کننده.که تمامی این پلتفرم ها توسط اوپراتور تعیین می شوند.
اندازه پلتفرم ساخت برای یک پرینتر سه بعدی رومیزی معمولا ۲۰۰ × ۲۰۰ × ۲۰۰ میلی متر است اما یک پرینتر سه بعدی صنعتی می تواند قطعاتی تا ابعاد ۱۰۰۰ × ۱۰۰۰ × ۱۰۰۰ میلی متر بسازد.
هزینه های پایین پرینترهای سه بعدی رومیزی باعث افزایش و در دسترس بودن آن ها شده ، تولید و نمونه سازی با این پرینترها به صرفه تر از پرینتر های سه بعدی صنعتی است.با پرینتر سه بعدی رو میزی میتوان قطعات بزرگ را به چند قسمت تقسیم کرد و در طی مراحل مختلفی آن را ساخته و بهم متصل کنیم.
شرکت برنانوآوران پویا وارد کننده و تولید کننده انواع پرینترهای سه بعدی می باشد که تمایزات این شرکت قیمت مناسب محصولات و کیفیت بالا و ارائه ی خدمات پس از فروشش می باشد.