پرینتر سه بعدی سایز بزرگ دایان K185P

خرید پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر سه‌ بعدی 

اگر به دنبال خرید پرینتر سه بعدی برای شروع یک کسب و کار، بهینه نمودن پروسه طراحی و یا پروسه تولید خودتان و یا اجرایی و عملی نمودن ایده های خود هستید بهتر است این مقاله را که نکاتی در خصوص خرید پرینت سه بعدی ارائه کرده است، با دقت بخوانید تا بتوانید انتخاب درست و متناسب با نیاز خود داشته باشید. 

تعریف اهداف خرید پرینتر سه یعدی 

امروزه تنوع پرینتر سه بعدی بسیار افزایش یافته است و انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی در سایزهای مختلف و تکنولوژی های مختلف توسط تولیدکنندگان بزرگ و کوچک تولید و عرضه می شود که همین موضوع باعث میشود تا در هنگام خرید پرینتر سه بعدی سوالات زیادی مطرح شود. یکی از این سوالات هدف از خرید پرینتر سه بعدی است که باید به دقت تعیین شود. 

اولین نکته ای که باید به آن اشاره نمود، میزان نیاز شما به خرید پرینتر سه بعدی است که می بایست بر اساس نیاز واقعی شما جواب داده شود.

در صورتی که شما نیازمند پرینت تنها تعداد محدودی نمونه هستید و بعد از پرینت نمودن آنها دیگر احتیاجی به پرینت سه بعدی نخواهید داشت، توصیه می شود که از خدمات پرینت سه بعدی که توسط افراد مختلفی ارائه می شود، استفاده نمائید. ولی چنانچه هر روزه نیازمند ساخت مدل سه بعدی و نمونه سازی سه بعدی هستید، توصیه می شود بر اساس بودجه مد نظر خود اقدام به خرید پرینتر سه بعدی کنید.

بعد از مشخص شدن نیاز شما به خرید پرینتر سه بعدی، می بایست نوع تکنولوژی مورد نیاز خود را از بین گزینه های موجود و با توجه به بودجه مدنظر خود، نوع ماده مصرفی و همچنین هزینه های پرینت سه بعدی را انتخاب نمایید. 

انواع تکنولوژی های پرینتر سه‌ بعدی

دستگاه‌های پرینتر سه‌ بعدی از یک مکانیزم مشترک جهت پرینت سه بعدی استفاده نمی‌کنند. ولی ساختار کارکرد تمامی آنها یکسان بوده و نمونه سه بعدی بصورت لایه به لایه ساخته می شود.

تکنولوژی های بکار رفته در پرینتر سه بعدی بر اساس نوع جامد سازی مواد اولیه و همچنین نوع ماده مصرفی بکار رفته در آنها طبقه بندی می شوند. ارتباط مستقیمی بین سیستم کارکرد و ماده مصرفی  وجود دارد و نوع مکانیزم کارکرد بر اساس نوع ماده مصرفی تعیین می شود.

پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM و یا FFF: در این نوع پرینتر سه بعدی، از مواد ترموپلاستیک به صورت رشته ای باریک جهت پرینت سه بعدی استفاده می شود. این مواد بعد از ذوب شدن در اکسترودر دستگاه تزریق شده و مدل سه بعدی ساخته می شود. 

خرید پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی با تکنولوژی SLA/LCD/DLP: در این نوع پرینتر سه بعدی از رزین های حساب به نور UV و جامد سازی آنها بوسیله نور UV استفاده می شود. نور UV می تواند توسط لیزر، پروژکتور و یا ال سی دی بر روی مخزن رزین تابانده شود. در این تکنولوژی دستگاه پرینتر سه بعدی بر اساس نوع منبع نور نام گذاری می شود. 

پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی با تکنولوژی پودر و یا SLM/SLS: مواد اولیه این دستگاه ها از نوع پودر می باشد که میتواند فلزی و یا غیر فلزی باشد. در صورتی که مواد پودر فلزی باشد به آن پرینتر سه بعدی SLM گفته می شود و در صورت استفاده از پودر پلاستیک، به آن پرینتر سه بعدی با تکنولوژی SLS گفته می شود. 

پرینتر سه بعدی SLS

تکنولوژی های دیگری نیز در پرینتر های سه بعدی استفاده می شود که بسیار مرسوم نیستند و یا برای پرینت سه بعدی مواد و قطعات خاصی از آنها استفاده می شود. 

طبقه بندی پرینترهای سه بعدی بر اساس قیمت دستگاه و مواد اولیه 

ارزان ترین دستگاه های پرینتر سه بعدی از نظر تجهیزات بکار رفته در آنها، دستگاه های پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM هستند. مواد مصرفی این نوع پرینتر فیلامنت است و خود این مواد در مقایسه با سایر مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی بسیار ارزان هستند. 

پرینترهای سه بعدی رزینی نوع دیگری از انواع پرینترهای سه بعدی هستند که ماده مصرفی آنها رزین های حساس به نور هستند و قیمت این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های FDM بالاتر بوده و از دستگاه های پودری بسیار ارزان تر می باشند. مواد مصرفی این دستگاه ها به نسبت سایر مواد گرانتر هستند که خود این موضوع باعث می شود تا از این نوع دستگاه ها بیشتر در ساخت قطعات حساس و دقیق و با کاربری خاص و همچنین صنعت طلا و جواهر استفاده شود. 

پرینترهای سه بعدی پودری در بین سایر دستگاه ها، از قیمت بالایی برخوردار هستند. دلیل بالا بودن قیمت آنها، استفاده از لیزر و همچنین سیستم تابش لیزر بر روی مواد است. قیمت مواد مصرفی این دستگاه از فیلامنت بالاتر بوده و کمتر از رزین های حساس به نور است. 

خرید پرینتر سه بعدی بر اساس دقت و حجم پرینت 

دقت پرینت سه بعدی و همچنین حجم پرینت، از دیگر یارامترهای خرید پرینتر سه بعدی هستند. این پارامترها تعیین کننده  های اصلی قیمت دستگاههای پرینتر سه بعدی هستند. هر چقدر دقت و همچنین حجم پرینت سه بعدی بیشتر باشد به همان اندازه قیمت دستگاه پرینتر سه بعدی بیشتر خواهد بود. خود این موضوع می تواند تاثیر زیادی در انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی داشته باشد.

توجه داشته باشید که در دستگاه های پرینتر سه بعدی FDM، با بزرگتر شدن دستگاه معمولا از دقت آن تا حدودی کاسته می شود. از دستگاه های بزرگتر جهت پرینت قطعات بزرگتر با نازلهای بزرگتر استفاده می شود. دلیل استفاده از نازلهای بزرگ در پرینترهای سه بعدی بزرگ، کاهش زمان پرینت سه بعدی است. 

در مورد دستگاه های رزینی، دقت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معمولاً با بزرگ شدن حجم پرینت در دو راستای طولی و عرضی، از دقت دستگاه بطور چشمگیری کاسته می شود مگر آنکه از منبع نور حرفه ای تری استفاده شود. 

لذا توصیه می شود که در هنگام خرید پرینتر سه بعدی، این دو پارامتر مد نظر قرار داده شود. 

سوال مهمی که شاید اینجا به ذهن شما خطور کند این است که چطور می توان دقت یک دستگاه پریتر سه بعدی را سنحید. بهترین و مطمئن ترین راه برای سنجش کیفیت و یا دقت پرینتر سه بعدی، پرینت یک مدل سه بعدی و اندازه گیری و مقایسه آن با اندازه های مدل سه بعدی است. 

عوامل بسیار زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی تاثیر گذار هستند و تنها در صورتی میتوان گفت کیفیت پرینتر سه بعدی خوب است که تمامی پارامترهای پرینت و همچنین مواد مصرفی و تجهیزات بکار رفته در پرینتر سه بعدی به درستی انتخاب و استفاده شده باشد. 

همچنین توصیه می شودد قبل از خرید پرینتر سه بعدی، به اندازه حجم پرینت آن دقت زیادی شود و دستگاهی متناسب با نیاز واقعی شما انتخاب و خریداری شود. 

تفاوت رزولوشن و دقت در دستگاه های پرینتر سه بعدی

بسیاری از فروشندگان و یا تولید کنندگان پرینتر سه بعدی اطلاعاتی در مورد دقت و رزولوشن دستگاه پرینتر سه بعدی ارائه نمی کنند ولی این دو پارامتر جدا از همدیگر می باشند و نمی توان آنها را یکی دانست. منظور از رزولوشن یک پرینتر سه‌ بعدی  کمترین میزان ضخامت لایه‌هایی است که آن پرینتر سه بعدی می‌تواند قطعه موردنظر را بسازد.

دقت یک پرینتر سه‌ بعدی همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، به بسیاری از عوامل مانند، کیفیت ساخت دستگاه، شرایط محیط ساخت و شرایط پرینت و کیفیت مواد مصرفی دستگاه وابسته است و معمولاً در راستای طولی و عرضی دستگاه سنجیده می شود که تنها با آزمایش‌های دقیق و عملی می‌توان برای آن مشخصه‌ی عددی قائل شد.

مشاوره پیش از خرید پرینتر سه بعدی

بر خلاف تصور اکثر کاربران، پرینتر سه‌ بعدی یک دستگاه صنعتی و یا نیمه صنعتی به حساب می آید که در ادارات، مراکز آموزشی و گاهاً در خانه مورد استفاده قرار میگیرد و اکیداً توصیه می شود که شکل ظاهری دستگاه ملاک خرید پرینتر سه بعدی نباشد و به تمامی پارامترهای انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی به دقت توجه شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ای تحت عنوان راهنمای انتخاب پرینتر سه بعدی مراجعه نموده و یا با کارشناسان شرکت برنا تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.