ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

 

تکنولوژی چاپ سه بعدی ساختمان به شکلی از چاپ در صنعت ساخت و ساز اشاره می کند که در آن روش های چاپ سه بعدی از اصلی ترین روش طراحی و ساخت بنا و سازه است.روش های چاپ سه بعدی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند دارای تنوع بسیار هستند.

اما مهمترین آنها عبارتند از(ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی):

  • اکستروژن (بتن, سیمان, موم, فوم, پلیمر)
  • پیوند گرده ای (پیوند پلیمری, پیوند واکنشی, سینترینگ)
  • و جوشکاری افزودنی

تکنولوژی ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

چاپ ساختمان توسط پرینترهای سه بعدی ساختمان ساز (رباتهای صنعتی, ماشینهای تمام اتوماتیک) انجام میپذیرد.این پرینترهای سه بعدی کاربردهای فراوانی در بخشهای خصوصی، عمومی و تجاری و صنعتی دارد.

از جمله مزیتهای این نوع تکتولوژی میتوان به ساخت سریع، هزینه ی ناچیز کارگر، دقت و سرعت بالا، ضایعات کم و ادغام سازی مناسب نظیر چاپ سه بعدی ساختمانی در ژاپن اشاره کرد.از پرینتر سه بعدی در ساخت خانه، ساخت اجزای ساختمان (ستونها, پنل های ساختاری) زیر ساخت شهرها و پل ها، جزیره نماهای مصنوعی و مجسمه ها استفاده می شود.

استفاده از ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی یکی از جمله ویژگی های ورود پرینتر سه بعدی به دنیای تکنولوژی است.امروزه با پیشرفت تکنولوژی پرینتر سه بعدی، هر روز شاهد استفاده های متعدد و تازه ای از آن منجمله پرینت سه بعدی خانه در زوریخ و پرینتر سه بعدی در معماری هستیم.

کاربرد ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی و برجهای منحصر به فرد 

برج میدان Rainier یک آسمان خراش چند کاربردی در مرکز شهر سیاتل است که با ارتفاع 260 متر و 58طبقه، دومین برج بلند پس از اتمام ساخت در سیاتل خواهد بود.این پروژه 600 میلیون دلاری که قرار است ساخت آن در سال  2020 به اتمام برسد، بزرگترین بنای ساخته شده در شهر از سال 1985 است.

والترزاند ولف که یک کمپانی تجاری در زمینه نمای فلزی است که با شرکت 3Diligient برای ساخت 140 شکل منحصر به فرد همکاری می کند.این اشکال دارای ابعاد مختلفی هستند. برج ظاهر منحصربه فرد شیب داری دارد که ساختار آن در طبقات پایین عریض بوده و سپس در طبقات بالا باریک می شود.

هندسه پیچیده قطعات و ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

نمای فلزی هر طبقه زاویه ای متفاوت دارد.و به هندسه پیچیده ای نیاز است تا طبقات با یکدیگر هماهنگ باشند.هر کدام از قطعات پیش ساخته به صورت سفارشی ساخته شده تا به هندسه منحصر به فرد آن بخش ساختمان دسترسی پیدا کند.

والترز اند ولف تصمیم گرفتند بهترین روش ایجاد اشکال را به کار گیرند تا بتوانند بخشهای قطعات پیش ساخته را به هم متصل کنند.بر این اساس و شکل هندسی قطعات، شرکت 3Diligient نمونه های اولیه را هم با روش ریخته گری و هم چاپ سه بعدی تولید کرد.سپس نمونه های اولیه برای تست چسبندگی سیلیکونی و درصد تخلخل به یک آزمایشگاه درFresno کالیفرنیا فرستاده شد.

در نهایت والترز اند ولف نمونه های چاپ شده با 3d را به خاطر دقت ابعاد و قابلیت اطمینان ساختاری و تحویل به موقع ترجیح دادند.با استفاده از پرینت سه بعدی هزینه های ساخت و ساز هم درساخت کلی و هم در قسمتهای جزیی ساختمان بسیار پایین می آید.

چاپ های سه بعدی با کمک FDM

ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی

پرینت ساختمان(ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی)

در مقیاس وسیع ساختمان هایی که با چاپ سه بعدی ساخته میشوند از نظر هزینه کارگر و مصالح ساختمانی بسیار مقرون به صرفه هستند. همچنین می توان ابزار یدکی را از هر مکان و از هر شرکت ساختمانی فراهم کرد.با انجام این کار در هزینه ابزار یدکی و زمانی که صرف دریافت آنها میشود صرفه جویی خواهد شد.

پرینت سه بعدی برای طراحان این امکان را فراهم میکند که در هر نقطه از دنیا بتوانند پروسه ی ساخت و ساز را با کمترین هزینه انجام دهند. با استفاده از این تکنولوژی حتی میتوان در کره ی ماه نیز به طراحی سازه مورد نظر پرداخت.

بزرگترین پرینتر سه بعدی دنیا(ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی)

شرکت ساخت و ساز روباتیک Apis Cor از فناوری خود برای ساخت بزرگترین ساختمان چاپی و پرینت شده سه بعدی در جهان، یک دفتر اداری دو طبقه در دبی استفاده کرده است. این ساختمان طراحی شده توسط یک دستگاه چاپگر خاص با اندازه 9.5 متر ارتفاع و با با مساحت 640 متر مربع ساخته شده است.

Apis Cor سازه رکورد شکنی را برای شهرداری دبی ساخته است. Apis Cor یک ماده مبتنی بر گچ تولید کرده است تا از طریق چاپگر پخش و چاپ شود.این چاپ به صورت آزاد انجام شد تا اثبات شود كه این فناوری می تواند بدون رطوبت و كنترل دما یك محیط سخت را اداره كند.با پرینتر سه بعدی می توان اقدام به تولید فلنج و همینطور لوله گالوانیزه که از ابزارهای مناسب و ضروری برای صنعت ساختمان سازی هستند استفاده کرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی شرکت برنا نوآوران پویا در تماس باشید.

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *