صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

 استحکام پرینتر سه بعدی

پیش از مقالات زیادی چه توسط ما و چه توسط سایر دوستداران و کاربران و یا تولید کنندگان پرینتر سه بعدی درباره پارامترهای مهم و تاثیر گذار بر کیفیت پرینت سه بعدی مانند سرعت پرینت، کیفیت فیلامنت، تنظیمات اسلایسر و غیره چاپ شده است ولی کمتر جایی در مورد صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی و سفتی پرینتر سه بعدی و تاثیر آن بر کیفیت چاپ سه بعدی صحبت به میان آمده است.

پرینتر سه بعدی فلزی

صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

منظور از صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی چیست؟

منظور از صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی مربوط به نوع فریم و یا بدنه دستگاه و میزان استحکام آن و همچنین نوع تجهیزات و نحوه اتصال آنها به همدیگر و بطور کلی میزان صلبیت سیستم حرکتی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این پارامترها تاثیر مستقیم و زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی دارند.

در خیلی از موارد طراحان و تولید کنندگان پرینتر سه بعدی به دنبال طراحی سیستم های حرکتی دقیق و محکمی هستند و به همین دلیل اقدام به استفاده از صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی تجهیزات استاندارد و رده بالا مانند ریل و واگن، بال اسکرو و همچنین موتورهای دقت بالا می کنند و بدین ترتیب می خواهند دقت دستگاه های خود را افزایش دهند ولی از یک نکته غافل می شوند و آن صلبیت و یا استحکام سازه ای است که این تجهیزات بر روی آن نصب می شوند.

صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

در صورتی که سازه دستگاه، بدنه و یا فریم دستگاه پرینتر سه بعدی محکم و صلب نباشد، تجهیزات بکار رفته در آن زیاد نقش مهمی در دقت و کیفیت پرینت سه بعدی نمی توانند داشته باشند و به همین دلیل می بایست این موضوع در نظر گرفته شود. همانطور که اطلاع دارید تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی دارای سیستم حرکتی در سه راستای طولی، عرضی و ارتفاعی هستند که این سیستم ها همیشه در طول پروسه پرینت در حال حرکت هستند و دقیق بودن این سیستم های حرکتی تاثیر زیادی بر کیفیت و دقت قطعه پرینت سه بعدی شده دارد.

در صورتی که سیستم های حرکتی به سازه ای محکم و صلب متصل نباشند، حرکتهای متوالی و رفت و بر گشتی آنها باعث ایجاد ارتعاش در دستگاه پرینتر سه بعدی و به تناسب آن باعث افت کیفیت پرینت خواهد شد. متوسط دقت اکثر دستگاه های پرینتر سه بعدی در حدود 50 الی 100 میکرون است و اگر فریم و یا بدنه دستگاه پرینتر سه بعدی به اندازه کافی مستحکم و صلب نباشد، هیچ سیستم حرکتی دقیقی نمی تواند تضمین کننده دقت مورد نظر باشد.

از مواد مختلفی در طراحی و ساخت فریم و یا پایه دستگاه های پرینتر سه بعدی استفاده می شود که از بین آنها می توان به پروفیل های آلومینیوم، بدنه های یک پارچه فلزی، بدنه های چوبی و بدنه های پلاستیکی و یا اکلریکی اشاره نمود. همانطور که در شکل زیر می بینید بدنه دستگاه اول با استفاده از چوب ساخته شده است و بدنه دستگاه دوم با استفاده از فلز طراحی و ساخته شده است.

مقایسه پرینتر سه بعدی

صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

در حالت استفاده از چوب به عنوان فریم دستگاه، به راحتی می توان تجهیزات را با دست تکان داده و یا به اصطلاح دیگر، صلبیتی در فریم دستگاه دیده نمی شود در حالیکه دستگاه دوم با بدنه فلزی صلبیت بالاتری دارد و امکان تکان دادن قطعات به راحتی وجود ندارد. همین صلبیت در طول پروسه پرینت تعیین کننده کیفیت پرینت سه بعدی خواهد بود و به دلیل حرکت های متوالی و رفت و برگشتی تجهیزات متحرک مانند اکسترودر، ارتعاشات باعث ایجاد اعوجاج و بی دقتی در پروسه پرینت خواهد شد.

صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی

بر طبق بررسی های انجام شده، بدنه چوبی و یا پلاستیکی دستگاه های پرینتر سه بعدی تقریبا دو تا سه برابر ضعیف تر از بدنه های یک پارچه فلزی هستند و به همین دلیل توصیه اکید می شود تا به هیچ عنوان به دنبال خرید دستگاهی با بدنه چوبی و یا اکلریکی نباشید چرا که از صلبیت بالایی برخوردار نیستند و علاوه بر آن امکان شکستگی و یا تغییر فرم بدنه در اثر حرارت و یا بارهای وارده وجود دارد.

تمامی دستگاه های پرینتر سه بعدی تولیدی شرکت برنا نو آوران پویا با استفاده از فلز و به صورت یکپارچه طراحی و تولید شده اند و از صلبیت و استحکام پرینتر سه بعدی بسیار برخوردار هستند که همین موضوع به همراه سایر تجهیزات استاندارد بکار رفته در سیستم های حرکتی تضمین کننده دقت و طول عمر بالای دستگاه های این شرکت است.

 

 پرینتر سه بعدی LCD مدل Anycubic Photon Mono ۴k

پرینتر LCD مدل Anycubic Photon Mono X ۶K

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع پرینترهای سه بعدی و همچنین نوع تجهیزات بکار رفته در این دستگاه ها می توانید با واحد فروش و یا واحد فنی و مهندسی این مجموعه تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را دریافت دارید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *